Logga läsa av knacksensorn i mitt LH 2.4

endorfinslaven
1 september 2009 · 671 Inlägg

Som topic hur läser jag av min knacksensor som sitter monterad på bilen....
Om det blir störningar av att jag kopplar in mig parallellt på sensorn så undrar jag om det går att montera en annan sensor. Det finns kanske eftermarknadssensorer...
endorfin

Sharky
2 september 2009 · 10 287 Inlägg

Sätt dit en till och läs av den.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
endorfinslaven
2 september 2009 · 671 Inlägg

Seriöst svar från SHARKY
HUR LÄSER JAG AV MIN SENSOR ?
läsförståelse o uppförande tack !
För att du är moderator kan du inte bete dig hur som helst

evo_krolle BMR
2 september 2009 · 1 513 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Seriöst svar från SHARKY
HUR LÄSER JAG AV MIN SENSOR ?
läsförståelse o uppförande tack !
För att du är moderator kan du inte bete dig hur som helst

HAHAHAHAHA

nej tillbaka till ämnet jag hade nog införskaffat mig en knocklink går att få tag i rätt billigt jag tror inte du ska koppla dig på org för då försvagar du nog signalen för mycket..

Sharky
2 september 2009 · 10 287 Inlägg

Jag är helt seriös. Jag kan inte ens minnas när jag var oseriös senast.

Vad är det så upprörande i att jag ger dig rådet att sätta dit en extra knacksensor och läser av knack från den.

Alternativ finns att hitta rätt lastsignal mellan bränsle och tändbox och haka på sig där. Jag satt just och letade efter referenser till just det för att kunna ge dig det alternativet också när du blev sur på mitt korta svar.

/Göran

Edit: Hittade just när jag var oseriös senast: 13 Augusti: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146115


endorfinslaven skrev:
Seriöst svar från SHARKY
HUR LÄSER JAG AV MIN SENSOR ?
läsförståelse o uppförande tack !
För att du är moderator kan du inte bete dig hur som helst

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kolvas
2 september 2009 · 4 001 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Som topic hur läser jag av min knacksensor som sitter monterad på bilen....
Om det blir störningar av att jag kopplar in mig parallellt på sensorn så undrar jag om det går att montera en annan sensor. Det finns kanske eftermarknadssensorer...
endorfin

Du har ju givit dig själv det alternativ som Sharky rådde dig till att göra så varför bli upprörd?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jonTe
2 september 2009 · 5 710 Inlägg

Sharky skrev:
Edit: Hittade just när jag var oseriös senast: 13 Augusti: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146115

big_smile Precis vad jag tänkte oxo wink


Vad sitter detta LH:t i för bil om man får fråga?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
endorfinslaven
2 september 2009 · 671 Inlägg

Hur läser jag av sensorn ocilloskop/förstärkare/led/högtalare ?

Jag känner till knocklink o knocklight lite ytligt !
Har läst om egna varianter där man gör en förstärkare kopplar på en högtalare/hörlurar.
Man kan även koppla in sig på laptopens ingång och logga men det kräver mkt energi för att finna rätt grundläggande akustik för min motor(sålla störningar) tror att motorörat är simplare o hyfsat effektivt.

Billiga varianter med med hemgjorda parallelkopplingar på originalsensorn(störningsrisk på signalen)...

Alternativt går det att köpa dyra eftermarknadssystem som i många fall bara har sockrade priser....
Utan garanti på att funktionen tar upp din motors karaktäristik...

Att logga i realtid blir lite svårt då jag inte gärna kör med laptop i knät av trafiksäkerhetsskäl..
Då föredrar jag ljud o ljus som varnar i realtid...

Jag hade hoppats på ett vettigt inflik men men men...

Sharky
2 september 2009 · 10 287 Inlägg

Vill du läsa av för att kunna detektera spikningar eller för att du är intresserad av hur signalen ser ut?

Är det för att du är intresserad av hur signalen ser ut behöver du en spektrumanalysator och korrelera mätdata mot motorvarvtal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang