Är det normalt att bromstrummor kan bli varma vid inkörning av nya bromsbackar?

skoda_305
4 september 2009 · 8 Inlägg

Bytte bromsbackar idag o högra sidan var lite tajt när vi var klara. o efter ca 1,5 mil så var den högra trumman lite varm.. måste de plockas isär igen eller är det bara köra in dom?

tänkte om de kan hända nått när de blir varm.

ZonaX Svetsare
4 september 2009 · 3 150 Inlägg

Det är inte bra om de överhettas, heller inte om dom ligger emot.   Varma kan dom ha blivit av att du har bromsat.   Kände du på båda sidor eller bara högra för att du visste att de låg emot där?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
skoda_305
4 september 2009 · 8 Inlägg

Kände på båda, vänster var sval och höger var varm.

ZonaX Svetsare
4 september 2009 · 3 150 Inlägg

Skulle nog lossat dom lite då, annars blir dom dessutom nerslitna före de på vänster sida.  Och sen kan ju skivan överhettas och slå sig om de ligger emot för jävla mycket.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
caromania Forummoderator
4 september 2009 · 9 296 Inlägg

ZonaX skrev:
Skulle nog lossat dom lite då, annars blir dom dessutom nerslitna före de på vänster sida.  Och sen kan ju skivan överhettas och slå sig om de ligger emot för jävla mycket.

Det var ju trummor.

Men om trumman på ena sidan är varm men inte på andra så har du anliggande broms där. Du får nog ta isär det och kolla så returfjädrr och sånt funkar/glider bra.

Ang. trummor som slår sig: Om trumman blir väldigt varm och du parkerar med handbromsen i så kommer trumman slå sig och bli oval. Då får du pulserande och ojämn bromsverkan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ZonaX Svetsare
5 september 2009 · 3 150 Inlägg

caromania skrev:

ZonaX skrev:
Skulle nog lossat dom lite då, annars blir dom dessutom nerslitna före de på vänster sida.  Och sen kan ju skivan överhettas och slå sig om de ligger emot för jävla mycket.

Det var ju trummor.

Haha   skyller på att klockan är mycket  tongue    Sorry.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
skoda_305
5 september 2009 · 8 Inlägg

vi har plocka isär den massa gånger o får de inte att bli bra. nu är det de bästa resultatet när den bara blivit lite varm..annars har den blivit svinhet även hjulet

caromania Forummoderator
5 september 2009 · 9 296 Inlägg

Snurrar hjulet lätt när bromsen är kall? Snurrar den lätt när den är varm? Lyft upp bilen efter en repa och testa. Hur är ditt hjullager?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
myran Foto/Bilnörd
5 september 2009 · 1 541 Inlägg

min första tanke var: Hur mår hjulagret?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
skoda_305
5 september 2009 · 8 Inlägg

Det är bara en en fjärdedel av trumman som blir varm efter 1,5mil resten är ljumen..


Däcket rullade ganska bra men de kändes som om bromsbackarna tog i lite när den var kall. Tanten prov kör bilen nu så kolla hur det rullar när de är varm om de blir de:)

caromania Forummoderator
5 september 2009 · 9 296 Inlägg

skoda_305 skrev:
Det är bara en en fjärdedel av trumman som blir varm efter 1,5mil resten är ljumen..

Trumman är oval. Det går att svarva den lite eller bättre köp ett nytt par. Om du svarvar så svarva bägge.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Pro_fxr jobbar påre
5 september 2009 · 751 Inlägg

låter som att den tar i då å då... alltså nånting som är lite snett..

Audi A5 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang