2670
Sök

Motorolja i kylarsystemet

282 Inlägg
2 maj 2006
Trådstartare
Halloj.

Gäller Corrado Vr6:a

Har ett problem med bilen och det är att det kommer in olja i kylarvattnet, men olje nivån är ändå på samma ställe, ser inte ut att försvinna nått.. Men har rengjort o byt vatten väldigt många gånger, tappat räkningen tongue
Vet att topp packningen ska vara bytt innan jag köpte bilen o det var ca ett år sen o har inte gått många mil sen dess o pratade med han som gjort det och han garanterar att det ska vara riktigt gjort o toppen ska vara planad. Vit ryker inte o får nog inte in vatten i oljan.
Finns det nån annanstans den har möjlighet att trycka in olja i vattnet? Oljekylaren?
Har kört ca 50mil med den efter vinter o känns inga problem när man kör..

Hur kan man kolla om oljekylaren är trasig?

Tips är välkommna, vill få den klar innan bugrun o skulle mer än gärna slippa plocka av toppen big_smile

// Freddan

5 710 Inlägg
3 maj 2006
Finns flera metoder att "avslöjja" en trasig topppackning:
-Mätning efter avgaser i expansionskärlet.
-Trycksättning av cylindrar.
-Trycksättning/läcktest av kylsystemet.

Det sistnämda är nog den metod jag skulle göra först om jag var i din sits.
Även om den förrra ägaren "intygar" att jobbet är riktigt gjort kan det ju vara så att toppackningen ändå läcker eller att toppen inte blev riktigt plan eller att den är planad dåligt eller ännu värre att toppen på något ställe är sprucken......

Hursom så får du ju olja i vattnet och den "trollas" ju inte dit av sig själv wink

MVH Jonas
..............

282 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
Har nog upptäckt problemet tongue Tidigare ägare som sa att toppen var planad o jag pratade själv me han som gjort det.. Iaf så var den planad med sandpapper.. Inte att rekomendera..

Sök