Varierande bränsletryck gentemot motortemp?

GuRaN__StUdiO
10 september 2009 · 110 Inlägg

tjing alla.

är igång med att få min lilla b230 ft motor att gåbättre. det ja har märkt med den är att den får alldeless för mycket brännsle. när btr-e är ikopplad kan han dra upp mot 3 l milen vilket bara inte är ohållbart. dvs att han tar in så mycket brännsle så han surar ner sig själv. har mixat runt i motorn efter fel, bytt ut sensor efter sensor men inget har tyckt hjälpa.

det vi tittade på nu bara för att försöka hitta nått var att pumpen (bränsle)  är kopplad till en valig strömbrytare vilket då betyder att den går på fullkräm jämt.men egentligen skulle detta kunna vara ett fel?.

lästa in mig på några forum angående detta då de hade hållt på med en audi som enligt dem byggde på tekniken att pumpen drivs som den ska via bränslepumpsreläet som styrs av lambdan och lmm en men som då också kan se till att när motorn har passerat 70 c sträcket så sänkt krämen till pumpen till ca 5 v och sedan har en varierande voltmatning beroende på hur mycket motorn tar ur.

så min fråga är. kan detta vara en likartad teknik hoss volvo motorerna eller ska man skrota iden.?
det som gör att det inte känns helfel på ett sätt är att pumpen nu ger samma tryck på tongång som höga varv och a eftersom man kan lyckas med lite tur få ner motorn på 2 liter /milen med btr en urkopplad så kan det vara bra att hitta felet.

tackar för svar.

mvh gustaf Z

Marlboroman
10 september 2009 · 8 233 Inlägg

Hade jag varit du hade jag börjar med att byta btr, och se till att få en med rätt tryck. För trycket i bränslesystemet ska variera med trycket i insuget, och följer dem inte varann är btr trasig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
GuRaN__StUdiO
10 september 2009 · 110 Inlägg

Marlboroman skrev:
Hade jag varit du hade jag börjar med att byta btr, och se till att få en med rätt tryck. För trycket i bränslesystemet ska variera med trycket i insuget, och följer dem inte varann är btr trasig.

iof ja. men det har vi dessvärre testat, bytte över från en annan ft motor som hade fungerat tills lagrerna gick, så själva btr en är ja osäker på hurmycket ett till byte gör. skulle vara att sätta in en med klocka ett ställbar weber så man vet på ett ungefär : /wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang