Köp råd: Skoda pickup 1.3 -98

Scharlotte
11 september 2009 · 18 Inlägg

Funderat på en sådan pickup då ja hittat en till bra pris och väldigt bra skick!
Någon som vet någonting man ska kolla med motorn?
För och nackdelar med denna bil?

Navkapsel
11 september 2009 · 4 637 Inlägg

Har kört en 1,3 -00 en del på jobbet som inte rullat så mycket. Trång, dålig detaljkvalitet, plastig, krockfarlig, rostvillig, extremt fula fönstervevar, motor vill gärna knacka värre än en diesel på dessa, bullrig, SJUKT SLÖ, obekväma säten man sitter på kanter och har en grop under röven. 1,3 har visst Skodas egna motor, tror de starkare har motorer från VW. När man stänger dörrar eller handskfack så tror man att bilen ska ramla ihop, blir så högt ljud p g a bilens uppbyggnad... Bilprovningens statistik är är väldigt dålig för Felicia och eftersom dessa typ är samma bil så borde det vara samma dåliga kvalitet. Dessutom är jobbets exemplar slut på alla sätt trots få mil bl a växellåda.

(Om man jämför med en väldigt sliten 35 år gammal Volvo 142 med en Skoda Pickup som inte rullat så mycket så känns 142:an väldigt modern.)

Senast redigerat av EmilHammarlund (11 september 2009)

merten
11 september 2009 · 36 Inlägg

Håller med ovan, dock 1.9 disel. Rostar som fan, bullrar som fan, 5ans växel har lagt av, åkte och skulle hämta delar på volvo när jag kommer ut startar den inte för solenoiden har lagt av får be om putt hjälp tongue. tror det är en -97a

Alf0ns Elektriker
11 september 2009 · 69 Inlägg

Jag har en Skoda Felicia Pickup 1.3 Lxi -98 som fungerar klockrent, billig skatt, drar inte så mycket bensin, perfekt lastutrymme, dock vill dom väldigt gärna rosta främst i hjulhus och trösklar. Trots sina 68 hk så går den att köra fortare än vad man får, byt olja oftare så knackar den inte så mycket wink

Pickup ska de va!
Scharlotte
11 september 2009 · 18 Inlägg

Tack för alla svar!
Ska nog kolla på den i början av nästa vecka, behöver ju en liten å billig pendlar bil smile

Navkapsel
11 september 2009 · 4 637 Inlägg

Scharlotte skrev:
Tack för alla svar!
Ska nog kolla på den i början av nästa vecka, behöver ju en liten å billig pendlar bil smile

Jo, trots sina brister har den en viss charm och trivs du inte med den kan du ju sälja den. Men gillar du att ha armen utanför rutan och tycker att låsknappen är i vägen tryck inte ner den med armbågen, då klämmer du dig. Har gjort detta misstag några gånger...

Ghost_Face
11 september 2009 · 517 Inlägg

Ta en provtur med bilen någon blöt dag och kolla så det inte läcker in vatten via flaket eller liknande in i kupén. Lyft på några mattor i bilen och kolla så det inte är någon fukt eller rost i golvet.

Sedan är väl bilen rent allmänt en riktigt tråkig sak med urusel kvalité och olidligt vägbuller sad

_Norrland_ Bilvårdstekniker
11 september 2009 · 766 Inlägg

Som sagts tidigare så rost är ett väldigt problem på dessa.
Men sedan är det riktigt billiga reservdelar till dessa!

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
JonR
12 september 2009 · 3 259 Inlägg

Det som brukar krångla på 1.3orna är kamkedjan, den rasslar men fungerar ändå, bara det att man får tåla lite rassel ifrån motorn.. annars så är det väldigt mycket krångel med alla elkontakter på motorn.. blir ofta glapp o erjat så att bilen misständer eller går ojämnt.. Annars är motorn skottsäker, gammal konstruktion med stötstänger! som en B20!smile Förövrigt så är det den mest praktiska jobb/allt i allo bil man kan tänka sig, låg skatt, billig försäkring, drar lite bensin och reservdelar finns i överflöd!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Howard_Johnstone
28 december 2010 · 10 Inlägg

Undvik om möjligt 1.3 motorn som finns i 2 utföranden, beroende på årsmodell.
Dieselmotorn är den bästa motorn ur hållbarhetssynpunkt, om rätt olja och byten
skett enl. ordning, är 45-50 tusen mil inget problem. Därefter börjar vevstakslager
ge upp.  Det kan även vara nödvändigt att byta de hydrauliska ventillyftarna i god tid.
Byt alltid kamrem/rulle på en okänd bil, det lönar sig i längden. Klokkerholm har de
flesta ekonomiplåtdetaljerna inkl. de ökända bakre stötdämparfästena.
Kontrollera även att plastinsatserna (skoda) finns på plats under skärmarna.
(På WV Caddy är detta ersatt av underredsmassa som måste skrapas ur innan
innerskärmar kan monteras på plats. Det förlänger skärmarnas livslängd avsevärt.)
Kontrollera alltid oljenivån i vxlådan, då den nästan alltid är för låg (Läcker i packbox,
detta leder till att drevet släpper på 5:e vx  vilket är mycket vanligt.)

Blond_Bimbo
10 augusti 2018 · 16 Inlägg

Lyfter den här gamla tråden eftersom min fråga just berör en 1998 Skoda Pickup 1,3 bensinare.

Jag behöver något billigt och praktiskt att hjälpa en väninna med en flytt med och har blivit erbjuden just en Skoda Pickup 1,3 av årsmodell 1998. Den är nybesiktigad och nyskattad och är hyfsat rostfri och har gått 16.100 mil men min fråga är - sitter det kamkedja eller kamrem i den?

Definitivt ingen skönhet. Servostyrning och AC saknas så det är en väldigt basic bil.

Reg nr: NBZ193

Höger dörr går inte att låsa att även låset till skåpet kärvar. Vad skulle du tycka vore ett lämpligt pris på bilen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

För en 20 år gammal bil a la ovanstående hade jag ALDRIG  gett mer än max 5000..
Över det är rena rånet..sad
Anledningen till det är att jag för min gamla corolla från 98 blivit erbjuden 8000.
Och då är den i kanonskick och gått igenom besiktningen med blankt papper de sista 5 åren..
Och ska man jämföra en fransman och en japanare, så vinner japanaren med hästlängder..

Senast redigerat av bilknuffaren (10 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
-jimmy
10 augusti 2018 · 377 Inlägg

Kedja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang