5009
Sök

Eclipse, för högt lambda värde!?

1 866 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
Var precis inne med eclipsen på besiktning och fick en 2a på lambdavärdet. Det var 1,15 men får vara max 1,03 har jag för mig....
Hur löser jag detta problemet?
Vad ska jag byta/göra?

tacksam för alla tips!

100% ninja
342 Inlägg
15 september 2009
dunka i e85 i tanken. så får du mycket finare värden. gör jag alltid inför besiktning

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

1 866 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
okej men hur mycket? har nu 1/4 tank bensin....

100% ninja
342 Inlägg
15 september 2009
10-15% brukar räcka

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 september 2009
det enda E85 skulle kunna bidra med är att höja lambdavärdet ännu mer. kolla efter läckor på ditt avgassystem.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 866 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
fick ett tips att jag måste byta katten! Stämmer det?

402 Inlägg
15 september 2009
NITROUS skrev:
det enda E85 skulle kunna bidra med är att höja lambdavärdet ännu mer. kolla efter läckor på ditt avgassystem.

Håller med! Nio gånger av tio, beror de på läckande avgassystem.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
15 september 2009
Hade själv 1,11 i Lambda, täppte till hålen på avgassystemet med avgaspasta och aluminium tjep. Fick 1,01.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

642 Inlägg
15 september 2009
Antingen är det läckande avgassystem eller så är det som det var på min kärra, fick 1,28 i lambdavärde och då hade jag en stor spricka i slangen mellan insug och lmm. Spana efter läckage i avgassystem, tjyvluft i vacuumslangar eller vid insuget.

1 866 Inlägg
15 september 2009
Trådstartare
okej tack för alla tips...
då ska jag leta efter hål!!!

739 Inlägg
15 september 2009
hälla i e85 i bilen är inte de smartaste bensin ledningar m.m kanske inte tål e85 o börja spricka eller vad som händer.  sen onödigt att försöka fuska förbi bes lika bra o göra de redigt med en gång.

mvh andreas
Senast redigerat av vofloo (15 september 2009)

1 866 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
har nu kollat efter läckage i avgassystemet o jag hittade ett litet hål i en svets... man ser inte att det är ett hål men man känner tydligt att det kommer ut en jämn ström med avgaser där!
Kan detta påverka lambda värdet?

402 Inlägg
17 september 2009
RichiB skrev:
har nu kollat efter läckage i avgassystemet o jag hittade ett litet hål i en svets... man ser inte att det är ett hål men man känner tydligt att det kommer ut en jämn ström med avgaser där!

Garanterat! Dom sätter sin slang med fullt sug i änden på ditt avgasrör, med ett litet hål på vägen
så suger den i sej luft ihop med dina avgaser och så blir deras mätvärde fel, även om din motor
släpper ut "perfekta" avgaser.

1 866 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
RichiB skrev:

Garanterat! Dom sätter sin slang med fullt sug i änden på ditt avgasrör, med ett litet hål på vägen
så suger den i sej luft ihop med dina avgaser och så blir deras mätvärde fel, även om din motor
släpper ut "perfekta" avgaser.

toppen då täpper jag igen det med lite pasta o bandage!

Sök