Körkort på prövotid

mangedif Snäll pöjk
19 september 2009 · 703 Inlägg

Hej!
Jag är en 18 årig kille och har haft körkort i ca 4 månader (alltså inne på prövotiden ännu). Jag krockade tidigare idag, körde in i ens bak och givetvis är det mitt fel rent teoretiskt. Det jag undrar är om jag kan bli av med körkortet om polisen blandas in? Jag har ju inte brutit mot lagen?

Snälla hjälp mig!

Ack vet jag förgasarmotorer!
halvorsen
19 september 2009 · 511 Inlägg

Den blir alltid en utredning och ifall det klassas som vårdlöshet i trafiken eller liknande så kan man tappa körkortet, men vid vanlig trafikolycka som ÄR en olycka så ska det inte vara några större problem,
så jag skulle inte vara orolig så länge du inte skadade några människor, eller gjorde något väldigt dumt i trafiken förutom orsakade en liten olycka,

man klassas precis som en människa som haft körkortet i flera år enda som skiljer är att ifall du tappar det på prövotid så tappar du det och får inte tillbaks det utan måste ta om det,

mvh halvorsen

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
mangedif Snäll pöjk
19 september 2009 · 703 Inlägg

Tack så mycket, då behöver jag inte tänka på det mer.. Däremot en fet självrisk.... Han som jag körde på sa i alla fall att vi inte skulle blanda in polisen, så det va ju schysst!

Ack vet jag förgasarmotorer!
gamlingen
19 september 2009 · 5 198 Inlägg

Sen kan faktiskt F-bolaget göra en egen bedömning om det ska bli polis sak. men är nog ytters sällan det händer.

mangedif Snäll pöjk
19 september 2009 · 703 Inlägg

Så försäkringsbolaget kan anmäla en eller? yikes
Men nu när händelsen redan har hänt kan man väll säga att det var mamma som körde, hade nämligen hennes bil sad tyvärr...

Ack vet jag förgasarmotorer!
gamlingen
19 september 2009 · 5 198 Inlägg

Åkte du därifrån utan att tala med motparten ? då är det smitning... man skiver ju upp alt på skadepappret

mangedif Snäll pöjk
19 september 2009 · 703 Inlägg

Självklart inte, jag va först ut eftersom jag skulle se vad som hände med bilen, våran klart. Killen jag "körde" in i sa att vi blandar inte in polisen i detta eftersom du är på prövotiden ännu. Måste man anmäla en sådan här olycka till polisen om det blev skada på båda bilarna, dock ej stora tack och lov!?

Ack vet jag förgasarmotorer!
volvoentusiasten
19 september 2009 · 4 005 Inlägg

Om ingen blev skadad så är det fritt fram att ta det privat (eller via försäkringsbolag)

Sen om det blir polissak och kommer upp i domstol och du blir friad så kan försäkringsbolaget ändå skita i domstolens beslut och säga att du är skyldig ändå och hålla inne ersättningen ändå. De gör vad de vill wink

Krocka gör man ibland, det är bara att ta fram skadeformuläret och fylla i. Stå för vad du har gjort istället för att begå mened och bedrägeri som i sin tur är fan så mycket allvarligare.

mangedif Snäll pöjk
19 september 2009 · 703 Inlägg

Okej.. Jo jag kommer att stå för vart enda öre bara de inte rör mitt körkort! Det som känns surt är att jag precis ska köpa en ny bil.. Så får antagligen vänta lite med det och se hur stor självrisken blir, ligger säkert över 5000:-.. Får bli att jobba lite extra efter skolan varje dag istället för bara helgerna vilket inte heller är det största intresset..

Ni ska ha tack för informationen, har lugnat ner mig lite i alla fall!

Men det va helvete att jag inte körde corollan istället! :@

Ack vet jag förgasarmotorer!
NFD Borstat grenrör!
20 september 2009 · 125 Inlägg

mangedif skrev:
Okej.. Jo jag kommer att stå för vart enda öre bara de inte rör mitt körkort! Det som känns surt är att jag precis ska köpa en ny bil.. Så får antagligen vänta lite med det och se hur stor självrisken blir, ligger säkert över 5000:-.. Får bli att jobba lite extra efter skolan varje dag istället för bara helgerna vilket inte heller är det största intresset..

Ni ska ha tack för informationen, har lugnat ner mig lite i alla fall!

Men det va helvete att jag inte körde corollan istället! :@

hahaha, you go mangedif! Förlåt att jag skrattar, hoppas allt reder upp sig så du kan köpa den bilen du vill ha smile

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.
-Mackan- Fire And Silk
20 september 2009 · 2 254 Inlägg

5000spänn yikes


Min självrisk låg på 1000kr när jag krockade och jag var den som orsakade olyckan.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Prolac
20 september 2009 · 123 Inlägg

jobbigt läge det där :S.tror dock inte självrisken kommer ligga över 5000:-

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
volvoentusiasten
20 september 2009 · 4 005 Inlägg

En jag känner fick 5000 kr i självrisk när en gris bestämde sig för att ta livet av sig själv framför bilen. Dessutom fick hon 1500kr extra för att hon var under 24, trots att hon redan betalar en extra dyr försäkring iochmed att hon är under 24.

Försäkringsbolagen gör vad de vill.

Prolac
20 september 2009 · 123 Inlägg

ojdå var mindre kul det där.själv så fick jag en kärring i arslet och då jag hade en bil framför mig så åkte jag in i den dock fick inte den några skador då han hade dragkrok,min bil däremot såg inte så vacker ut men jag behövde inte betala nån självrisk då hennes försäkring skulle stå för allt det.så kom på fan att det kan joo iof sticka iväg lite i pris.anyway hoppas iaf att det ordnar sig för dig ts.



linuslinje skrev:
En jag känner fick 5000 kr i självrisk när en gris bestämde sig för att ta livet av sig själv framför bilen. Dessutom fick hon 1500kr extra för att hon var under 24, trots att hon redan betalar en extra dyr försäkring iochmed att hon är under 24.

Försäkringsbolagen gör vad de vill.

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
MilleN
21 september 2009 · 9 108 Inlägg

En sak att tänka på (speciellt om du är vållande) är att aldrig blanda in polisen så länge det inte blir en tvist emellan er eller någon har blivit skadad. Polisen måste skriva rapport om händelsen och då går det till utredning och konsekvensen blir ju att någon ska besluta om det är vårdslöshet eller inte. Om inte polisen kommit till platsen kan du vara rätt lugn.
Även om du blivit påkörd kan det vara onödigt att tillkalla polis om det inte är så att han inte erkänner och skriver på skadeanmälan. Det enda som det leder till är att den vållande blir utsatt för polisutredning, försäkringsbolaget bryr sig inte om det.

Ett annat tips är att alltid tillkalla polis om du blivit påkörd på parkering eller liknande och det inte finns vittnen, svårt att bevisa att skadan skedde där annars.

_Nas_
21 september 2009 · 309 Inlägg

Jag fick betala 5000 totalt i självrisk när jag var 18 och smällde in i en annan bil framför mig.

Att köra turbo är beroendeframkallande...
EmilErik
21 september 2009 · 191 Inlägg

jag fick med fick betala 5k i självrisk när någon repade min bil, betalar typ 1200 i månaden i försäkring så visst kan han ju ha självrisk på typ 5k

Man måste våga dö för att kunna leva
Nissan 200sx s14 "Drift Missile" (1994)
Toyota GT86 (2012)
mangedif Snäll pöjk
21 september 2009 · 703 Inlägg

Fick besked idag ifrån försäkringsbolaget.. Kommer att få betala självrisk på skadorna på hans bil ca 2000 sedan självrisk på våran bil ca 4000, så 6000 total... hmm
Sånt som händer..

Vill ni se skadorna på bilen kan ni kolla projektbilder på min sida.. Hur fan de kan ta ut 4000 i självrisk för detta vet i fan, det känns ju som att det inte ligger någon logik i det hela..

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
21 september 2009 · 703 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/768204_gx1043.jpg
....

Ack vet jag förgasarmotorer!
gamlingen
21 september 2009 · 5 198 Inlägg

mangedif skrev:
Fick besked idag ifrån försäkringsbolaget.. Kommer att få betala självrisk på skadorna på hans bil ca 2000 sedan självrisk på våran bil ca 4000, så 6000 total... hmm
Sånt som händer..

Vill ni se skadorna på bilen kan ni kolla projektbilder på min sida.. Hur fan de kan ta ut 4000 i självrisk för detta vet i fan, det känns ju som att det inte ligger någon logik i det hela..

Hur skadorna ser ut har ingenting med själrisken att göra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang