Volvo 745-90 Bensin mätar problem

Larsa-1
19 september 2009 · 5 Inlägg

Har en soppa mätare som fungerar ibland,hoppar upp o ner och sedan lägger sig i botten.
Har bytt hela bensin pumpen bak i tanken men samma problem ännu.
Satte dit nya modelen i plast.
Har någon där ute svar på detta problem....

Önskar svar snarast...

Larsa.

Nytt bygge på gång!
PerArne Mycke vill ha mer...
20 september 2009 · 611 Inlägg

Mätarhuset som felar, mycke vanligt problem på 740.

//Per-Arne
Roboo
20 september 2009 ·

På en kompis 740 var det samma problem, det visade sig vara jordkabeln bak till givaren.

frank_745
20 september 2009 · 387 Inlägg

kolla över kalblar och annras brukar de va mätarhuset

Audi S4 (2005)
Chrille855 drifter
21 september 2009 · 95 Inlägg

bytte du bara pump eller hela armaturen? annars skulle ja råda dig att få i en armatur från en 940 och hjälper inte det byt mätarhus...

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Wirree
27 september 2009 · 96 Inlägg

Har undrat över det där med om 940's armatur funkar på 740 eftersom min mätare också svajjar, har du någon aning om det funkar?

dbjanoz
27 september 2009 · 1 785 Inlägg

Larsa-1 skrev:
Har en soppa mätare som fungerar ibland,hoppar upp o ner och sedan lägger sig i botten.
Har bytt hela bensin pumpen bak i tanken men samma problem ännu.
Satte dit nya modelen i plast.
Har någon där ute svar på detta problem....

Önskar svar snarast...

Larsa.

Jag har samma problem. Min tankarmatur är också utbytt till den nya som är helt i plast. Bränsle rören som var i den gammla av metall hade rostat hål på. Felet beter sig exakt likadant efter bytet som före. Troligen ligger felet i mätartavlan. Jag kan ha indikering om tom tank när den är full och tvärt om. Den lever sitt eget liv helt. Har kört efter trippmätaren i 5år så man får jävligt bra koll på bensinförbrukningen eftersom man allitd tankar fullt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
K1NG3N
19 juni 2010 · 557 Inlägg

Kommer också in hära nu efter nästan 1år och tänker höra om mitt fel på bilen smile

Har en Volvo 744 -87a med en B230F under huven och 60L tank.
Det är såhär att min mätare lever också sitt egna liv. Den svajar fram och tillbaka hur som helst.
Felsökning råd sökes smile

_junior_
19 juni 2010 · 63 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Kommer också in hära nu efter nästan 1år och tänker höra om mitt fel på bilen smile

Har en Volvo 744 -87a med en B230F under huven och 60L tank.
Det är såhär att min mätare lever också sitt egna liv. Den svajar fram och tillbaka hur som helst.
Felsökning råd sökes smile

jordfel. byta mätare ir byta armatur.

K1NG3N
19 juni 2010 · 557 Inlägg

Får lov att testa göra de.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2010 · 13 810 Inlägg

när ni håller på med tankamaturen och mätarhus när tankmätaren visar fel tänk då på att det skiljer mellan årgångaran 84-88 är det en 88b-98 är det en annan
både hastighetsmätaren och tankmätaren skiljer mellan dessa årgångar

har ni en 88:a och är osäker på om det är en 88a eller 88b kolla när den är utagen
är den utagen 87 är det en 88A  vet dock ej när brytpunkten för att det räknas som en 88b i pappret
men dom sista månaderna är ialllfall 88B
igentligen är det en 89:a men pga skatterabbater så reggades dom som 88or

så ni inte blandar då blir det mega knas

när ma väljer plastamaturen från 940 på 88b och uppåt tänk på att slangarna blir för korta och måste bytas annars är det bulton

Senast redigerat av Growe (19 juni 2010)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
740_b230f Avstängd
19 juni 2010 · 14 Inlägg

70% av felet sitter i mätarhuset - tankmätarn, har bytt det på säkert ett 20tal 740is  o det fubnkar vaje gång, en spritt ny tankmätare (visaren i instrumentet) så har ni åtgärdat felet smile

mattestig volvo tic frälst
19 juni 2010 · 357 Inlägg

om den svajar fram och tillbaka skulle jag gissa på två olika fel: en kabel som ligger och kortslutar mot jord eller glappar.
motståndet i själva mätaren är trasig men då är det oftast bara när du kör bilen mätaren svajar (motståndet stabiliserar nålen så den inte ska röra sig när bensinet skvalpar i tanken)

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
K1NG3N
19 juni 2010 · 557 Inlägg

Okej.
Vad tycker ni att jag ska testa byta? För ibland för varvräknan nå damp så den börjar röra sig fast att i motorn gör det.

mattestig volvo tic frälst
19 juni 2010 · 357 Inlägg

låter som felet sitter mätarhuset tongue

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
K1NG3N
19 juni 2010 · 557 Inlägg

mattestig skrev:
låter som felet sitter mätarhuset tongue

Du de tror jag med. Nån som vet om "japanska" mätarhusen passar till "tyska"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang