Ni som har bilarna registrerade på era föräldrar, vad säger ni till polisen?

Jiimpa
20 september 2009 · 767 Inlägg

Jani Hast skrev:
Har man råd att köpa en bil så har man råd att försäkra den.
Kollar man inte sånt före man köper en dyr och snabb bil ???

Det har jag alltid gjort.
Har alltid haft mina bilar på mig.

Jo då råd att försäkra den har jag allt men känns lite onödigt att betala 1400 i månaden om den står på mig jämfört med 302 på morsan wink

NiMroD
20 september 2009 · 264 Inlägg

P:Är det ägaren själv vi dom stoppat?
J: Nej det är farsans...
P: Men du brukar den mest eller?
J: Ja..
P: ok..

Inte mer med det...

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
nordstromj
20 september 2009 · 1 772 Inlägg

Blablabla
- Pappas bil?
- Ja
Fortsätter sitt skrivande och ser ful ut.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Malabar
20 september 2009 · 164 Inlägg

soyd skrev:
Bara du har samma adress som fordonsägaren... dvs att du är skriven på samma plats som din mor/far. Då ska inte problem uppstå med försäkringsbolaget...

/mvh soyd

Polisen bryr sig inte om hur ägarförhållandet är. Det är ingen polisiär fråga utan en försäkringsfråga.

Alla försäkringsbolag har dock samma grundvillkor

- Försäkringstagaren skall vara fordonets ägare och dess huvudsakliga brukare.

Det finns bara två undantag från den regeln

- Gifta makar
- Sambos

Det betyder att bor man hemma hos sina föräldrar men har bilen försäkrad på någon av föräldrarna men själv är fordonets huvudsaklige brukare så riskerar man minskad ersättning (eller NOLL ersättning) vid en skada.

Om det dessutom är så att man inte ens bor hemma hos föräldrarna men har bilen försäkrad på någon av dessa riskerar man ett åtal för försäkringsbedrägeri.

Den s k 25-årsregeln innebär att en person som är yngre än 25 år och bosatt i familjen har rätt att utnyttja fordonet mot att antingen premien blir högre eller att självrisken höjs. Den regeln förändrar inte på något sätt det allmänna grundvillkoret som säger att försäkringstagaren också måste vara ägare samt den huvudsaklige brukaren.

Det blir allt vanligare att försäkringsbolagen vägrar att betala ut full ersättning vid fordonsskador när det visar sig att fordonet varit skenförsäkrat.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
discokapten Kapten på disco!
20 september 2009 · 1 729 Inlägg

Era dumsnåla jävlar, jag hoppas verkligen att ni står där med skägget i brevlådan med en bil med 100k kvar att betala av på, ingen ersättning öht ifrån försäkringsbolaget och fortfarande står och argumenterar för att det är en bra affär att ställa bilen på sina föräldrar. Har man inte råd med bilen, så ska man inte ha den.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
LAE
20 september 2009 · 121 Inlägg

Det är väl inget ovanligt att man tillfälligt lånar sina föräldrars bil och kör med den. Däremot säger försäkringsbolagen i det finstilta att brukare och ägare ska vara samma person. Brukare är den som dagligen kör bilen, ägare är den som enligt regbeviset äger bilen och står för försäkringen. Om det händer något kan försäkringsbolaget vägra att betala ut ersättning när det gäller t.ex. stöld och vagnskada om dom anser att brukare och ägare inte är samma person, dock gäller alltid trafikförsäkringen.
Ett exempel, sonen bor i Stockholm, pappan i Luleå, bilen är skriven på pappan, bilen blir stulen från sonens parkering i Stockholm. Försäkringsbolaget kommer nog i detta fall att utreda om det verkligen är pappan som är brukare, speciellt om det är en stylad bil, kräva att se köpebrev i pappans namn mm. TV-programmet Plus hade upp ett liknande fall förra året där försäkringsbolaget vägrade ersätta ägaren.

Opel Vivaro (2007)
gamlingen
20 september 2009 · 5 198 Inlägg

Jani Hast skrev:
Har man råd att köpa en bil så har man råd att försäkra den.
Kollar man inte sånt före man köper en dyr och snabb bil ???

Det har jag alltid gjort.
Har alltid haft mina bilar på mig.

Ingen som har sagt att det måste va en dyr och snabb bil. kan lika gärna va en saab 99 från 1980 med 100 hkr... biltypen har inget med saken att göra.

EDIT:stavfel

Senast redigerat av gamlingen (20 september 2009)

Malabar
20 september 2009 · 164 Inlägg

För att förtydliga resonemanget om bilförsäkringar så är villkoret ägare=försäkringstagare=huvudsaklig_brukare inte något speciellt för bilförsäkringar, det är ett allmänt försäkringsvillkor som i princip gäller alla typer av försäkringar.

Enligt en överenskommelse mellan försäkringsbolagen skall varje bolags försäkringssäljare upplysa varje kund om ovanstående villkor. Tyvärr syndas det en hel del mot den överenskommelsen. Anledningen är sannolikt den hårda konkurrenssituationen mellan de olika bolagen där jakten på nya kunder blir viktigare än att faktiskt upplysa om vilka villkor som faktiskt gäller.

För skojs skull så ringde jag förra veckan till 3 olika försäkringsbolag och låtsades vara en presumtiv ny kund. Endast EN försäkringssäljare upplyste mig korrekt om de generella villkoren.

Noterbart är också det faktum att försäkringssäljaren och skaderegleraren är två vitt skilda personer med olika uppgifter på bolaget. Skaderegleraren har som enda uppgift att granska skadeärenden och utgår från de villkor som faktiskt gäller.

Senast redigerat av Malabar (20 september 2009)

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
aha_100
20 september 2009 · 535 Inlägg

Skiljde typ inge i pris på att ha den på farsan mot mig själv.
Så jag har den ställd på mig själv.

Betalar 400kr i månaden för en sunny GTI. Och jag är då 20 år gammal.

Tjänade kanske 30 - 40 kr i månaden att ha den på farsan tongue

Inte direkt värt besväret.

Senast redigerat av aha_100 (20 september 2009)

TMW-Performance Avstängd
20 september 2009 · 914 Inlägg

Pappas bil, har lånat den säger man bara. Simple as that.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
boston3 pensionär
20 september 2009 · 31 Inlägg

Minister skrev:
Vad säger ni som inte själva står som ägare? hmm

tex: jag e en liten kantarell uti enebacken....(från lorry bilskolan)

brandt_ Impossible Is Nothing
20 september 2009 · 128 Inlägg

_Zuperior_ skrev:
Bättre att ha bilen på sig själv, om det händer nå så man inte står där om de händer nå och inte får en krona av försäkringsbolaget.

Bättre att ha den på sina föräldrar och betala mycket mindre i försäkring och fortfarande få ut massor av kronor av försäkringen.

soyd
20 september 2009 · 1 853 Inlägg

Malabar skrev:

soyd skrev:
Bara du har samma adress som fordonsägaren... dvs att du är skriven på samma plats som din mor/far. Då ska inte problem uppstå med försäkringsbolaget...

/mvh soyd

Polisen bryr sig inte om hur ägarförhållandet är. Det är ingen polisiär fråga utan en försäkringsfråga.

Nä precis. Som jag skrivit ovan så ska du ha samma adress som ägaren. Om du ens ska ha en liten chans att få ut nått på försäkringen vid olycka. Sedan är det upp till försäkringsbolaget att bevisa vem den huvudsakliga brukaren är.

/mvh soyd

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
20 september 2009 · 651 Inlägg

soyd skrev:

Malabar skrev:

soyd skrev:
Bara du har samma adress som fordonsägaren... dvs att du är skriven på samma plats som din mor/far. Då ska inte problem uppstå med försäkringsbolaget...

/mvh soyd

Polisen bryr sig inte om hur ägarförhållandet är. Det är ingen polisiär fråga utan en försäkringsfråga.

Nä precis. Som jag skrivit ovan så ska du ha samma adress som ägaren. Om du ens ska ha en liten chans att få ut nått på försäkringen vid olycka. Sedan är det upp till försäkringsbolaget att bevisa vem den huvudsakliga brukaren är.

/mvh soyd

Vet inte om jag missuppfattat, men menar du att om min kompis som inte är skriven på samma adress som mig, lånar min bil (som är skriven på mig) och krockar den.. Då får jag inte ut en spänn för att han som körde bilen inte bor på samma adress som mig..? Nja skulle jag säga...

Det finns något som heter förhöjd självrisk. Är jag under 25, krockar mina föräldrars bil som är försäkrad på dom, då får man en förhöjd självrisk för att dom inte lagt till att det är någon under 25 som kommer att köra bilen = högre premie.

ESTRANDBERG88 Hojmek
20 september 2009 · 748 Inlägg

Suck igen, vissa pratar om att inte få ut ersättning om den står på någon förälder? varför? Om allt är okej med försäkringsbolaget och ni har fått en ( antagligen) högre premie just för att inte BARA ägaren ska nyttja fordonet. Ta min hoj tex, jag är 21 år och skulle få betala över 30 000 kr om den står på mig själv. Nu står den på pappa, vi får använda den lika mycket för försäkringsbolaget. vad är då problemet? Det är inte vad jag kallar skenförsäkring, punkt slut.

Muttley
20 september 2009 ·

discokapten skrev:
Era dumsnåla jävlar, jag hoppas verkligen att ni står där med skägget i brevlådan med en bil med 100k kvar att betala av på, ingen ersättning öht ifrån försäkringsbolaget och fortfarande står och argumenterar för att det är en bra affär att ställa bilen på sina föräldrar. Har man inte råd med bilen, så ska man inte ha den.

Är du så korkad att du går och betalar överdrivet mycket pengar så är de din sak.
Min hoj står på farsan jag tjänar runt 5 tusen om året på det.  Och vi har en tilläggsförsäkring som kallas att personer under 25 år får bruka fordonet, 400 kr kostar den. Och jag kör lagligt och får ersättning av vårt bolag om jag smället smile

så korkade var vi som har gjort rätt wink

JOCKE_ST
20 september 2009 · 212 Inlägg

soyd skrev:

Malabar skrev:

soyd skrev:
Bara du har samma adress som fordonsägaren... dvs att du är skriven på samma plats som din mor/far. Då ska inte problem uppstå med försäkringsbolaget...

/mvh soyd

Polisen bryr sig inte om hur ägarförhållandet är. Det är ingen polisiär fråga utan en försäkringsfråga.

Nä precis. Som jag skrivit ovan så ska du ha samma adress som ägaren. Om du ens ska ha en liten chans att få ut nått på försäkringen vid olycka. Sedan är det upp till försäkringsbolaget att bevisa vem den huvudsakliga brukaren är.

/mvh soyd

så enligt dig är det direkt olagligt att jag kör hem till mina föräldrar lånar en av deras bilar och kör iväg med? skulle jag då råka krocka denna är de inte berättigad till ersättning från försäkringsbolaget trots att den är försäkrad för personer under 25 år och att den huvudsakliga brukare är just de två men jag råkade låna den just den dagen som rådjuret springet ut framför? och allt detta bara för att jag bor på en annan adress än mina föräldrar? lönt att ens ha mer än trafikförsäkring i så fall?

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
sk8ville
20 september 2009 · 653 Inlägg

Malabar skrev:
Det betyder att bor man hemma hos sina föräldrar men har bilen försäkrad på någon av föräldrarna men själv är fordonets huvudsaklige brukare så riskerar man minskad ersättning (eller NOLL ersättning) vid en skada.

de stämmer inte, snacka me mitt försäkringsbolag o sa som de va, och sålänge man bor hemma så e allt som vanligt, alltså inte lägre ersättning.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
soyd
20 september 2009 · 1 853 Inlägg

Har aldrig hört talas om under 25 tillägget men har du det så lär det vara lugnt...

Jag menar folk som skenförsäkrar och inte har "under 25 tillägget" och bor på annan adress än försäkrings tagaren kommer få problem om olyckan är framme...

Sedan vad gällande kompisar som lånar bilar osv. Så har jag ingen aning vad som gäller om du får ut nåt eller inte... ?

/mvh soyd

Darkie dARKiE
20 september 2009 · 5 031 Inlägg

sk8ville skrev:

Malabar skrev:
Det betyder att bor man hemma hos sina föräldrar men har bilen försäkrad på någon av föräldrarna men själv är fordonets huvudsaklige brukare så riskerar man minskad ersättning (eller NOLL ersättning) vid en skada.

de stämmer inte, snacka me mitt försäkringsbolag o sa som de va, och sålänge man bor hemma så e allt som vanligt, alltså inte lägre ersättning.

Precis.
Instämmer med sk8ville

Frågade precis samma sak när jag regga min, fyller man bara i att den brukas av personer under 25 så är det inga problem.

Senast redigerat av Darkie (20 september 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang