Ni som har bilarna registrerade på era föräldrar, vad säger ni till polisen?

TRYIT Teddan
23 september 2009 · 2 495 Inlägg

det är en sak att göra fel..... men att skriva öppet på ett forum om att man begår ett lagbrott och kan bli utan ersättning m något händer . då är man ju inte bara dum , man är ju tvärblåst

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
brandt_ Impossible Is Nothing
23 september 2009 · 128 Inlägg

Bjork skrev:

brandt_ skrev:
Åååh vad folk är gnälliga och avundsjuka. Klart man har bilarna på sina föräldrar tills man är 24+ år gammal, att inte ha det är bara dumt och dyrt, ni säger att "har man inte råd så ska man inte köpa bilen", men kör ni runt med era fattiga 740 då medans vi andra kör runt i lite lyxigare och roligare bilar och fortfarande betalar försäkring, dock står ett annat namn på SMSet.

Sant, men om man inte vill bo hemma tills man är 24 år då? roll
Jag flyttade hemifrån förra året och såg det som en sj.klarhet att jag var tvungen att
ha bilen på mig sj. smile

Smäller jag skulle det ju bli svettigt att förklara för försäkringsbolaget, eller?

Nu har har jag lärt mig till nästkommande bil att smakar det så kostar det tongue
fast bilen jag är mest intresserad av hamnade på strax över 12000kr/helår år mig så
det kan jag ta smile

Vem har sagt att man måste bo hemma? försäkringen gäller i alla fall, i alla fall för min del. Och sen var 12000kr / år rätt billigt, då hade jag också haft den på mig själv, men när man ska betala typ 100 000 / år då är de klart man sätter den på sina föräldrar, finns ingen anledning till varför man inte skulle göra det.

Munkis
23 september 2009 · 1 637 Inlägg

Jag har haft mina bilar försäkrade i mitt namn sedan jag fick mitt första jobb och kunde ha råd att betala.

Därför så har jag idag "Bonusklass 6" och 3 skadefria år vilket gör att min försäkring inte är speciellt dyr även fast jag bara är 21 . Min 965 betalar jag 1700/Halvår för och då är det helförsäkring!

volvoentusiasten
23 september 2009 · 4 005 Inlägg

brandt_ skrev:

Bjork skrev:

brandt_ skrev:
Åååh vad folk är gnälliga och avundsjuka. Klart man har bilarna på sina föräldrar tills man är 24+ år gammal, att inte ha det är bara dumt och dyrt, ni säger att "har man inte råd så ska man inte köpa bilen", men kör ni runt med era fattiga 740 då medans vi andra kör runt i lite lyxigare och roligare bilar och fortfarande betalar försäkring, dock står ett annat namn på SMSet.

Sant, men om man inte vill bo hemma tills man är 24 år då? roll
Jag flyttade hemifrån förra året och såg det som en sj.klarhet att jag var tvungen att
ha bilen på mig sj. smile

Smäller jag skulle det ju bli svettigt att förklara för försäkringsbolaget, eller?

Nu har har jag lärt mig till nästkommande bil att smakar det så kostar det tongue
fast bilen jag är mest intresserad av hamnade på strax över 12000kr/helår år mig så
det kan jag ta smile

Vem har sagt att man måste bo hemma? försäkringen gäller i alla fall, i alla fall för min del. Och sen var 12000kr / år rätt billigt, då hade jag också haft den på mig själv, men när man ska betala typ 100 000 / år då är de klart man sätter den på sina föräldrar, finns ingen anledning till varför man inte skulle göra det.

1. olagligt
2. omoraliskt
3. förstör för andra i form av höjda premier, mer kontroll och bevis krävs vid olyckor
4. förstör för sig själv i framtiden

brandt_ Impossible Is Nothing
23 september 2009 · 128 Inlägg

linuslinje skrev:

brandt_ skrev:

Bjork skrev:

Sant, men om man inte vill bo hemma tills man är 24 år då? roll
Jag flyttade hemifrån förra året och såg det som en sj.klarhet att jag var tvungen att
ha bilen på mig sj. smile

Smäller jag skulle det ju bli svettigt att förklara för försäkringsbolaget, eller?

Nu har har jag lärt mig till nästkommande bil att smakar det så kostar det tongue
fast bilen jag är mest intresserad av hamnade på strax över 12000kr/helår år mig så
det kan jag ta smile

Vem har sagt att man måste bo hemma? försäkringen gäller i alla fall, i alla fall för min del. Och sen var 12000kr / år rätt billigt, då hade jag också haft den på mig själv, men när man ska betala typ 100 000 / år då är de klart man sätter den på sina föräldrar, finns ingen anledning till varför man inte skulle göra det.

1. olagligt
2. omoraliskt
3. förstör för andra i form av höjda premier, mer kontroll och bevis krävs vid olyckor
4. förstör för sig själv i framtiden

1. Inte olagligt enl försäkringsbolaget iaf
2. Är ingen moralkärring så bryr mig inte.
3. Bullshit, det höjs även om man har det på sig själv och krockar. Mer kontroll och bevis åh fy fan va jobbigt va? Sluta gnälla, man lever bara 1 gång och jag tänker i alla fall göra det bästa av det, dvs INTE köra runt i en fattig slö volvo 740 eller dylikt. Och känner ingen IRL som inte tänker lika dant.
4. Inte alls, tjänar in det på dom pengarna jag slipper betala.

NordiC
23 september 2009 · 39 Inlägg

tsdi skrev:

discokapten skrev:

tsdi skrev:
Håller med. mycket gnälltanter i tråden.. Kan det vara avundsjuka också ? jag vet inte riktigt men de flesta som jag sett genom åren som gnällt på detta har ofta billiga bilar själva..(undrar hur många som sitter och skickar sms med regnummer nu) men för att bespara er 3kr eftersom ni nu måste lägga den på försäkringen som är svindyr så kan jag redan nu säga att audi'n står på GÖRAN EDMAN och bmw'n står på EVA PETRE. Sådär 6kr sparat big_smile

Och ja alla är brukar av alla bilar mer eller mindre i våran familj så det körs med alla bilar av alla i familjen även om man har sin / sina egna. Så säger inget annat till polisen än vem som äger bilen på pappret smile

På torsdag ska jag hämta en företagsbil. Ska jag ställa den på mig själv som privatperson också eller ? jag menar det är ju kul att betala försäkring big_smile

Avundsjuk var något jag slutade vara för massor med år sen, jag har tillräckligt stor *** för att köra den bilen jag har råd med utan att skämmas.

Wow vad häftig du är! Visste inte att kuklängden hade något med bilvalet att göra. Men har den nu det så lär inte en trött gammal SAAB dirrekt vara för dom med stora wink snarare för 70+ där den lille ha skrymplat ihop ? big_smile

Lyssna nu alla 18 åringar som betalar 11 tusen i trafik för sin 240dl tongue och bor hemma. REGISTRERA OCH FÖRSÄKRA BILEN PÅ MORSAN!!!!!!!!!!!!!!! eller pappa smile Hela kontoret skrattar när vi kommer hem till någon som är under 24 och bor hemma och har bilen försäkrad på sig själv.  Hur tufft det en är att ha bilen försäkrad på sig själv så är man bara dum i slutänden eller rik.
Men flyttar du till eget boende så är det en annan sak.

ps. jobbar med sånt dagligen.

Bjork OEM <3
23 september 2009 · 6 957 Inlägg

brandt_ skrev:

linuslinje skrev:

brandt_ skrev:
Vem har sagt att man måste bo hemma? försäkringen gäller i alla fall, i alla fall för min del. Och sen var 12000kr / år rätt billigt, då hade jag också haft den på mig själv, men när man ska betala typ 100 000 / år då är de klart man sätter den på sina föräldrar, finns ingen anledning till varför man inte skulle göra det.

1. olagligt
2. omoraliskt
3. förstör för andra i form av höjda premier, mer kontroll och bevis krävs vid olyckor
4. förstör för sig själv i framtiden

1. Inte olagligt enl försäkringsbolaget iaf
2. Är ingen moralkärring så bryr mig inte.
3. Bullshit, det höjs även om man har det på sig själv och krockar. Mer kontroll och bevis åh fy fan va jobbigt va? Sluta gnälla, man lever bara 1 gång och jag tänker i alla fall göra det bästa av det, dvs INTE köra runt i en fattig slö volvo 740 eller dylikt. Och känner ingen IRL som inte tänker lika dant.
4. Inte alls, tjänar in det på dom pengarna jag slipper betala.

Då måste jag fråga vad du har för försäkringsbolag som tillåter dig att försäkra bilen på dina föräldrar/mor- och farföräldrar när man inte ens bor på samma adress? tongue
Länsförsäkringar tillåter inte detta, inte heller IF.

Så..hook me up bitch big_smile

Avslutar med att säga att mina bilar står på mig, kalla mig dum men jag mår bäst av att ha det så.

Mvh

Senast redigerat av Bjork (23 september 2009)

OEM <3
Memme I'am AWESOME..
23 september 2009 · 2 783 Inlägg

Bjork, kan inte hålla me dig!

Min bil stog på svärmor när hon bodde i Malmö å jag bodde i landskrona, å jag krocka å jag fick tillbaka ersättning? smile Detta va med LF.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Bjork OEM <3
23 september 2009 · 6 957 Inlägg

Memme skrev:
Bjork, kan inte hålla me dig!

Min bil stog på svärmor när hon bodde i Malmö å jag bodde i landskrona, å jag krocka å jag fick tillbaka ersättning? smile Detta va med LF.

Åfan sedär big_smile jaja det funka det med då tongue Kanske bara är Länsförsäkringar Skaraborg som är sådana som inte tillåter detta.

OEM <3
Jokke_
23 september 2009 · 453 Inlägg

Jag tar nog hellre risken att försäkra bilen på mina föräldrar än att betala 20k om året. Men säg om jag åker runt med bilen försäkrad på mig i 3 år, då har jag betalat många tusenlappar mer i försäkring än vad jag köpte bilen för. Är det verkligen rättvist? Jag får ju inte ut mer pengar än vad bilen är värd antar jag ifall jag skulle krocka, rätta mig gärna om jag har fel för jag är inte så insatt i hur alla försäkringar fungerar

Malabar
23 september 2009 · 164 Inlägg

Kopierat från Länsförsäkringars Allmänna villkor

312 Vem försäkringen gäller för

Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse i din egenskap av civilrättslig ägare och huvudsaklig brukare till fordonet. Om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för fordonet trots att du inte äger det kan du bli utan ersättning.

Eget ekonomiskt intresse ingår i försäkringstermen Försäkrat intresse vilket betyder att försäkringstagaren också måste vara ägaren.

Med andra ord har Länsförsäkringar samma villkor som alla andra försäkringsbolag vilket betyder

Ägare=Försäkringstagare=Huvudsaklig brukare

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
christofferedil Yellow bug!
23 september 2009 · 1 640 Inlägg

Malabar skrev:
Kopierat från Länsförsäkringars Allmänna villkor

312 Vem försäkringen gäller för

Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse i din egenskap av civilrättslig ägare och huvudsaklig brukare till fordonet. Om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för fordonet trots att du inte äger det kan du bli utan ersättning.

Eget ekonomiskt intresse ingår i försäkringstermen Försäkrat intresse vilket betyder att försäkringstagaren också måste vara ägaren.

Med andra ord har Länsförsäkringar samma villkor som alla andra försäkringsbolag vilket betyder

Ägare=Försäkringstagare=Huvudsaklig brukare

Men då kommer vi till det , att de kan inte bevisa att föräldern bilen står på inte är huvudsakliga brukaren? Jag kör mormor och morfars bil dagligen, likaså mor mins. Vi växlar och byter om kors och tvärs, likaväl som de kan köra min, trots att den är en ungdomsbil. Vem är huvudsakliga brukaren? Ska bilen stå på allihop då eller? Vi delar våra bilar..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Toem
23 september 2009 · 68 Inlägg

jag säger som det är: det är mammas bil oftast ingen som tror mig verkar som om det inte är så många 50 åriga damer som sätter i rallystolar minisportratt och satans massa dekaltrim, men det är inga problem ändå..

Jokke_
23 september 2009 · 453 Inlägg

Nu känns det som att jag spammar tråden men en fråga. Hur länge/ofta måste man köra bilen för att räknas som huvudsaklig brukare? I sommras t.ex. hade jag mina föräldrars bil under några veckor då de var utomlands på semester. Det måste ju bli en tolkningsfråga enligt mig.

Janneutanb
23 september 2009 · 7 272 Inlägg

Om kalle på 19år krockar med sin farmors högerstyrda supra, hur många tror att han får ersättning?...

Boggieman Volvoskadad
23 september 2009 · 127 Inlägg

Jag har 1000kr högre självrisk för att bilen brukas av folk som är under 24år och den står i min pappas namn. Så får man tydligen göra inom familjen enligt försäkringsbolaget
mvh

I'm living the life I was born to live
Malabar
23 september 2009 · 164 Inlägg

Kopierat från Insplanet som är ett samarbetsorgan för svenska försäkringsbolag

Kan jag försäkra bilen på en släkting istället för mig själv?

Nej, inte om du är huvudsaklig brukare till fordonet. Endast den registrerade ägaren till fordonet kan stå som försäkringstagare. Om du skriver över ägandet på en närstående och försäkrar fordonet på denna person, kan ersättningen vid en eventuell skada sättas ned eller helt utebli om denna person inte är den huvudsakliga brukaren av fordonet. Detta beror på att man inte betalat in rätt pris för den risk som faktiskt funnits, och därmed lämnat en oriktig uppgift. Vid en skada kan försäkringsbolaget göra en undersökning av fordonets bruk.

Detta är alltså ett generellt krav inom försäkringsbranschen och gäller dessutom inte bara bilförsäkringar.

Det existerar bara 2 fall där två människor har samma ekonomiska intresse i en bil och därmed samma försäkrat intresse

- Gifta makar

- Sambos

Hemmaboende barn oavsett ålder räknas inte som sambos till sina föräldrar, syskon eller andra släktingar. Hemmaboende barn räknas inte heller som gifta med någon av sina föräldrar.

EDIT...

För tydlighetens skull...

Den s k 24-årsklausulen ger hemmavarande barn rätt att bruka familjens bil. Det brukar kombineras med förhöjd självrisk eller förhöjd premie. Den klausulen innebär INTE att man som huvudsaklig brukare av fordonet skriver fordonet på sina föräldrar.

Senast redigerat av Malabar (23 september 2009)

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650
brandt_ Impossible Is Nothing
23 september 2009 · 128 Inlägg

Bjork skrev:

Memme skrev:
Bjork, kan inte hålla me dig!

Min bil stog på svärmor när hon bodde i Malmö å jag bodde i landskrona, å jag krocka å jag fick tillbaka ersättning? smile Detta va med LF.

Åfan sedär big_smile jaja det funka det med då tongue Kanske bara är Länsförsäkringar Skaraborg som är sådana som inte tillåter detta.

Kan säga att det är just länsförsäkringar som verkar tilllåta det, eftersom jag krockat 2 ggr och då har det inte varit några problem smile

MilleN
23 september 2009 · 9 108 Inlägg

En grej att inflika med är att en nära kompis fick inbrott i sin bil utanför hyreshuset där han bodde. Detta var en vanlig sketen original saab 900 80-talare. Försäkringsbolaget ringde till den förre ägaren och frågade vem som hade kommit och köpt bilen, dom ringde även kompisens morsa och frågade massa frågor om bilen som hur många växlar den hade och sånt. Det slutade med att dom vägrade betala något pga skenförsäkring..

Har själv skenförsäkrat när jag bodde hemma hos morsan, och polisen stannade mig rätt ofta med min gamle Lotus-replika och standardfrågan var ju såklart om det var min bil
Jag svarade direkt att "nää det är morsans", någon gång sa polisen? "hehe åfan, gillar morsan att styla bilar eller? wink" men dom brydde sig aldrig något nämnvärt.

TRYIT Teddan
23 september 2009 · 2 495 Inlägg

Jokke_ skrev:
Nu känns det som att jag spammar tråden men en fråga. Hur länge/ofta måste man köra bilen för att räknas som huvudsaklig brukare? I sommras t.ex. hade jag mina föräldrars bil under några veckor då de var utomlands på semester. Det måste ju bli en tolkningsfråga enligt mig.

gör du dig till ?

den som har det ekonomiska intresset i bilen och är den huvudsakliga brukaren som är ägare

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang