2677
Sök

H-kam till en B230F

6 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare

Jag har en helt orginal 240 GL -87 med en B230F motor LH jetronic.
Funderar på att sätta i en H-kam och 531-topp.
Någon som har gjort det och vad tyckte ni?

6 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Verkar inte vara någon som använder H-kam.
Annars har jag hört att den skall vara vass riktigt inställd.

4 001 Inlägg
27 september 2009
Det är den vassaste standardkam som finns och den funkar bra.
Som sagt så måste man justera den rätt och den vill gärna ha lite brantare tändkurva också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

6 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Var du tvungen att tokvarva hela tiden för att kunna köra bilen; många säger ju att H-kammen
är okörbar under 4000.

4 001 Inlägg
28 september 2009
MGO skrev:
Var du tvungen att tokvarva hela tiden för att kunna köra bilen; många säger ju att H-kammen
är okörbar under 4000.

Dom som säger det har aldrig kört en bil med en riktigt vass kam...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 september 2009
Tokvarva en H-kam. Det måste vara en Garaget.org 740 meckare.

Som Kolvas säger de har aldrig kört en riktig kam.

De originalkammar som behöver tokvarvas står en kugge fel.
Då är där ingen effekt

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

17 Inlägg
28 september 2009
Jag kör med H-kam, 530 topp planad 3mm. Har inte hunnit ställa in kamen och ventilspel änn men den går betydligt bättre än innan.

Bättre drag igenom hela registret och den varvar lätt upp till 6k nu.
big_smile

6 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Du skall inte använda justerbara kamspännrullar ?
Kommer du att ändra tändning, bränsletryck/spridare?
Nyfiken värre är jag.

17 Inlägg
28 september 2009
Har kortare kamrem (122 kugg) för att kompensera för planingen.
Lutar åt en MegaSquirt nu, ska läsa på lite mera och justera in kam + ventilspel först tongue

Har för mig att kompförhållandet är 12:1 men är inte helt säker :S
Kör därför på E85 så den inte ska spika cool

Extractorrör är även en sak som skulle vara skojj, men undrar om inte 531 topp är bättre att byta till först...

4 001 Inlägg
28 september 2009
12:1 så funkar det med V-power, ska man åka med E85 så ska man upp en hel del till.

Ska ni ändå lägga ut pengar på ett MS eller liknande så köp riktiga spjällhus också

17 Inlägg
28 september 2009
kolvas skrev:
12:1 så funkar det med V-power, ska man åka med E85 så ska man upp en hel del till.

Ska ni ändå lägga ut pengar på ett MS eller liknande så köp riktiga spjällhus också

Vad för spjällhus passar lämpligen till ett F insug? smile

6 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Va´ bra!
Då blir det H-kam, planad 1 mm 531-topp och 122-kuggs rem.
Fasen om inte det skulle märkas mot orginalet!

17 Inlägg
29 september 2009
Om du bara planar 1mm så borde orginalremmen passa cool

Min spännare är nästan i sitt mest ihoptryckta läge nu.

4 Inlägg
30 september 2009
decka blocket och plana kolvarna så du har ett kolv upp stick på 0,6mm så hämtar du ennu mera pulver..

4 001 Inlägg
30 september 2009
boven skrev:
decka blocket och plana kolvarna så du har ett kolv upp stick på 0,6mm så hämtar du ennu mera pulver..

0,6mm är för mycket, då får man problem med spikningar osv. 0,30 är mera lämpligt, vi har lagt 0,50 på en motor som vi håller på att prova nu men där kan vi inte åka med så hög tändning som vi vill.

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
30 september 2009
kolvas skrev:
boven skrev:

0,6mm är för mycket, då får man problem med spikningar osv. 0,30 är mera lämpligt, vi har lagt 0,50 på en motor som vi håller på att prova nu men där kan vi inte åka med så hög tändning som vi vill.

Håller med på 0,30.. 0,60 e extremfall på för mycket, har sett rallycrossmotorer med max 0,45 i någotfall... Bättre ha marginal.. Men H-kammen e en bra kam, används ofta i VOC-samanhang..

Tottis_vbg
4 oktober 2009
funkar finfint med 531-topp å H-kam på en sån motor, kamrem byter man bara till kortare om man planar  2,5 mm å mer.

6 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Tack för tipsen!
Nästa vecka åker grejerna i.
Rapport följer.
Senast redigerat av MGO (9 oktober 2009)

Sök