2897
Sök

200sx s13 turbo

121 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
köpte nyliggen min bil, där säljaren sa att bilen ladda 0,95 men när jag drog på börja den sacka men när jag sänkte laddtrycket så sluta detta hända.

så hur ser jag hur mycket ladd där e ? om jag kör i trean och varvar ut, står den nu efter jag sänkt den till 0,6 enligt vad jag kan se från mätaren.

e det rätt att se laddet så ? eller finns det något annat sätt ?

4 670 Inlägg
29 september 2009
bumb skrev:
köpte nyliggen min bil, där säljaren sa att bilen ladda 0,95 men när jag drog på börja den sacka men när jag sänkte laddtrycket så sluta detta hända.

så hur ser jag hur mycket ladd där e ? om jag kör i trean och varvar ut, står den nu efter jag sänkt den till 0,6 enligt vad jag kan se från mätaren.

När man mappar brukar man väl köra 4:an i en uppförsbacke för o få exakt ladd?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 september 2009
mickius skrev:
bumb skrev:

När man mappar brukar man väl köra 4:an i en uppförsbacke för o få exakt ladd?

Förstår inte din fråga men det var säkert laddtrycksspärren som gick in innan.

Edit.
Varför citerar jag mickius?..hrm.
Senast redigerat av Wanegardh (29 september 2009)

En gång till nu
760 Inlägg
29 september 2009
Kan ju hända din soppapump inte orkar mata på oxå. kör du orginal eller nått eftermarknads?

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
original, men ska byta till wahlbro, men är mest sugen på laddtrycket för har letat och letat(min första turbo bil) och ingen verkar ha en bra förklaring på hur man ser vad man laddar ?

eller bara jag som är allmänt trög ? ;P

4 670 Inlägg
30 september 2009
Har du kopplat in laddtrycksmätare?

Då ser du ju hur mycke bilen laddar?

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
jo självklart men jag menar den visar ju bara hur mycket man laddar när man drar på och då flyger ju mätaren upp och ner.

menar liksom hur ser jag mer exakt, om det finns något utan nån som har "riktig laddtrycksmätare".

för den som sitter i bilen visar laddar ju mer och mer desto mer jag gasar, och när jag varvar fullt ut flyger ju mätaren upp och går OMÖJLIGT att se vilket ladd där e för det går så snabbt.

Menar som föregående sa att tex "Köra i 4an i en uppförsbacke" finns det något sånt knep för att se hur mycket ladd man kör på ?

Pan
30 september 2009
kör på 3 eller 4an. Sen när turbon börjar ladda ser du ju vad mätaren står på smile Där har du maxladdet..

552 Inlägg
30 september 2009
Vad har du för mätare egentligen?  Av egen erfarenhet vet jag att inte mätaren ska hoppa sådär snabbt (så länge du inte har en monster turbo) Kan väll gå att mäta med div. lufttryck mätare/Luftmätare som du kopplar på någon anslutning som finns på tryckrören(t)

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
inte jag som monterat den själv utan är föregående ägare, men är en realcar mätare, deras kvalite har jag ingen aning om, men tycker att ingen verkar ha problem med att se vad deras ladd står på därför jag tycker det verkar konstigt.

För exempelvis jag ligger i 3an i ungefär 50, sen ger plattan i matten så står den på 0,5 men sen när den börjar komma upp i hastighet, så går laddtrycks mätaren upp men menar, ska inte den stå på ett exakt laddtryck då istället för att gå upp när hastigheten går upp?

ligger iofs bara på 3k varv men som sagt är ingen turbo expert (min första turbo bil).

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
30 september 2009
bumb skrev:
inte jag som monterat den själv utan är föregående ägare, men är en realcar mätare, deras kvalite har jag ingen aning om, men tycker att ingen verkar ha problem med att se vad deras ladd står på därför jag tycker det verkar konstigt.

För exempelvis jag ligger i 3an i ungefär 50, sen ger plattan i matten så står den på 0,5 men sen när den börjar komma upp i hastighet, så går laddtrycks mätaren upp men menar, ska inte den stå på ett exakt laddtryck då istället för att gå upp när hastigheten går upp?

ligger iofs bara på 3k varv men som sagt är ingen turbo expert (min första turbo bil).

3000 varv?Då har ju turbon knapp börjat ladda.
Min börjar inte ladda förrän 3500 varv.
Varva upp den till 6000 varv och kolla laddtrycket.

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
jo men det jag menar ! ska jag köra på ungeför 6k varv och se vad den laddar där ? och är det då det korekta laddet ?

502 Inlägg
30 september 2009
4000 varv borde räcka om du inte har nån apstor turbo, kör på 3an på 4000-4500 varv, tryck full gas och bromsa samtidigt så du håller kvar bilen vid samma varvtal... alltså full gas hela tiden och lite broms
då kan du enkelt läsa av max laddtryck, sen hur bra mätaren stämmer är ju en annan sak...

121 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
TACK! ett sånt förslag jag va ute efter tackar många gånger om !

Sök