Ta ur en bakruta och sätta på den igen?

Shady_killen S40 T4
30 september 2009 · 584 Inlägg

Hej, jag undrar hur man tar bort rutan från en bil och vad den sitter fast med och sen hur man sätter på rutan med något speciellt lim eller nåt?

Senast redigerat av Shady_killen (5 oktober 2009)

Renault 5 "GTS" (1991)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
30 september 2009 · 3 585 Inlägg

vad för bil?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Shady_killen S40 T4
30 september 2009 · 584 Inlägg

ToTTeN skrev:
vad för bil?

spelar det någon roll? yikes

asså menar från och med att ta bort själva rutan från bilen och sätta på det sen runt bilen och allt annat är borta kan vi säga.. men spelar det roll kan du berätta vad och varför? tongue

Renault 5 "GTS" (1991)
Munkis
30 september 2009 · 1 637 Inlägg

Det spelar roll eftersom vissa är limmade å vissa sitter i klämlist

Shady_killen S40 T4
30 september 2009 · 584 Inlägg

jaha tongue men kan du då förklara hur man gör med båda då? haha tongue

Renault 5 "GTS" (1991)
Timmyboy hellaflush!
30 september 2009 · 1 266 Inlägg

Lånar tråden lite om det är lugnt. Men om den är limmad, kan man själv plocka ut och montera i rutan, eller ska man lämna iväg det? smile

Munkis
30 september 2009 · 1 637 Inlägg

Dom limmade brukar man "såga" bort med hjälp av en tunn ståltråd eller liknande , så man liksom skär bort limmet . Ungefär som man delade modell lera på dagis big_smile

Är det på S40in så är den garanterat limmad. oftast äldre bilar som har klämlist och då ser man hur man ska göra smile

te_wik Forummoderator
30 september 2009 · 12 813 Inlägg

Det är inte så bara att få loss en ruta hel när den är limmad, brukar oftast spricka.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
ImprezaGT
30 september 2009 · 343 Inlägg

Jag har skurit ut rutan på min honda prelude den rutan är klistrad och sitter inte med lister.
Jag vet inte hur man tar bort en ruta som sitter med klämmlister men antar att man tar bort listerna ? tongue

Men en limmad ruta skär man ut med en typ av ståltråd/vajer, det är tre ståltrådar som är tvinnade så den sågar sig igenom limmet.
Man använder sig av ett handtag på insidan och ett på utsidan för att dra fram och tillbaka och när jag gjorde det så var det inga problem att få ut rutan hel.
Det största problemet jag hade var att få bort dekor listerna runt rutan då dom gärna vill gå sönder vilket mina också gjorde sad

Hur man sen sätter fast den ?, skaffa sånt limm som används för rutor och små plastbitar för att palla upp rutan till rätt höjd vet inte om det alltid behövs men på preluden sitter sånna orginal.
Sen är det mer eller mindre bara att klistra dit rutan.

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Shady_killen S40 T4
30 september 2009 · 584 Inlägg

Munkis skrev:
Dom limmade brukar man "såga" bort med hjälp av en tunn ståltråd eller liknande , så man liksom skär bort limmet . Ungefär som man delade modell lera på dagis big_smile

Är det på S40in så är den garanterat limmad. oftast äldre bilar som har klämlist och då ser man hur man ska göra smile

vad är det för lim man använder?

vart kan man köpa det?

hur funkar klämlist då?

Renault 5 "GTS" (1991)
Shady_killen S40 T4
30 september 2009 · 584 Inlägg

ImprezaGT skrev:
Jag har skurit ut rutan på min honda prelude den rutan är klistrad och sitter inte med lister.
Jag vet inte hur man tar bort en ruta som sitter med klämmlister men antar att man tar bort listerna ? tongue

Men en limmad ruta skär man ut med en typ av ståltråd/vajer, det är tre ståltrådar som är tvinnade så den sågar sig igenom limmet.
Man använder sig av ett handtag på insidan och ett på utsidan för att dra fram och tillbaka och när jag gjorde det så var det inga problem att få ut rutan hel.
Det största problemet jag hade var att få bort dekor listerna runt rutan då dom gärna vill gå sönder vilket mina också gjorde sad

Hur man sen sätter fast den ?, skaffa sånt limm som används för rutor och små plastbitar för att palla upp rutan till rätt höjd vet inte om det alltid behövs men på preluden sitter sånna orginal.
Sen är det mer eller mindre bara att klistra dit rutan.

hur får man bort dom på bästa sätt då?

Renault 5 "GTS" (1991)
ImprezaGT
3 oktober 2009 · 343 Inlägg

Shady_killen skrev:

ImprezaGT skrev:
Jag har skurit ut rutan på min honda prelude den rutan är klistrad och sitter inte med lister.
Jag vet inte hur man tar bort en ruta som sitter med klämmlister men antar att man tar bort listerna ? tongue

Men en limmad ruta skär man ut med en typ av ståltråd/vajer, det är tre ståltrådar som är tvinnade så den sågar sig igenom limmet.
Man använder sig av ett handtag på insidan och ett på utsidan för att dra fram och tillbaka och när jag gjorde det så var det inga problem att få ut rutan hel.
Det största problemet jag hade var att få bort dekor listerna runt rutan då dom gärna vill gå sönder vilket mina också gjorde sad

Hur man sen sätter fast den ?, skaffa sånt limm som används för rutor och små plastbitar för att palla upp rutan till rätt höjd vet inte om det alltid behövs men på preluden sitter sånna orginal.
Sen är det mer eller mindre bara att klistra dit rutan.

hur får man bort dom på bästa sätt då?

Listerna ? det vet jag inte eftersom jag hade sönder mina hmm
Jag snackade med en bilglasfirma om hur man får bort listerna och dom sa till mig att i 99% av fallen så går dom sönder genom att fästclipen blir sköra över tiden och går av när man försöker få bort dom.

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang