Volvo 855 kokar!?

Has
5 oktober 2009 · 191 Inlägg

Lite strul med volvon.
Har haft problem med att bilen kokar lätt när man ligger och toppar bilen.
Men det har nu övergått till att börja koka väldigt lätt.

Var och bytte termostat på bilen och hoppades på att detta skulle hjälpa men icke.
Det är nämligen så att bilen klarar av att köra i 4-5 mil (normal körning) men blir sedan alldeles för varm.

Inga indikationer på att topplockspackning gått heller (ingen vitrök, fin i oljan, värme i kupeen, går bra)..

Spolade häromdagen igenom kylaren och hade i rensningsmedel men detta hjälpte då inte.
Och både kanaler till kylaren blir varma (övre och undre)??

Min gissning är att antingen så har kylaren gjort sitt eller så håller vattenpumpen på att ge sig..

Det som är konstigt är att när jag ser att tempen går upp på mätaren så testade jag att stampa gasen i botten och låta turbon jobba så sjunker tempen igen för en kort stund.
Kan det vara så att turbon pressar vatten och har därmed gjort sitt? För den håller på att ge sitt sista och är tänkt att bytas ut nu i vinter..

Så min fråga är, vad tror ni? Kylaren, pumpen eller turbon som är boven i dramat eller något helt annat?
Nån annan som haft liknande besvär?

Tacksam för svar!

Mvh

EDIT: Ingen som vet? roll

Senast redigerat av Has (6 oktober 2009)

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
evo_krolle BMR
6 oktober 2009 · 1 513 Inlägg

skulle nog satsa på att byta pumpen först om kylaren ser bra ut i flänsarna..

Tab Rycketofta Racing
6 oktober 2009 · 292 Inlägg

hade liknande problem med min, då hade impeller hjulet i vatten pumpen spruckit. detta är tydligen gjort av plast på visa årsmoddeler. så när man gasade mycket så kuggade bara impellern runt på axlen. kolla pumpen!

//Rycketofta Racing
Has
6 oktober 2009 · 191 Inlägg

Tab skrev:
hade liknande problem med min, då hade impeller hjulet i vatten pumpen spruckit. detta är tydligen gjort av plast på visa årsmoddeler. så när man gasade mycket så kuggade bara impellern runt på axlen. kolla pumpen!

Okej! Får väl bli en kamremsservice på bilen då. Lika bra att byta ut när man ändå håller på.
Men dessa pumpar borde väl ändå hålla lika länge som kamremsintervallen?

Sen vet man ju aldrig om förra ägaren har snålat med att byta ut pumpen givetvis. Dumsnålt så att säga.

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Xoff Volvo tönt... =)
6 oktober 2009 · 2 344 Inlägg

är inte intervallen på pumpen 24000 ifall man skall kolla volvos intervall? undrar om det inte är så... minns inte, aja...

hur ser kylaren ut? är den fin? isåfall borde det inte vara den, å efter som båda slangarna blir varma tycker jag inte det låter som pumpen häller...

hmm, nja, lite trött, ingen aning...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Has
6 oktober 2009 · 191 Inlägg

Xoff skrev:
är inte intervallen på pumpen 24000 ifall man skall kolla volvos intervall? undrar om det inte är så... minns inte, aja...

hur ser kylaren ut? är den fin? isåfall borde det inte vara den, å efter som båda slangarna blir varma tycker jag inte det låter som pumpen häller...

hmm, nja, lite trött, ingen aning...

Kylaren ser hel och fin ut. Kan det inte vara så att slangarna blir varma för att pumpen inte trycker ut vattnet tillräckligt mycket för att få en bra cirkulation? Konstigt är det iaf..

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
ChristerGustafson
6 oktober 2009 · 260 Inlägg

Nu vet ju inte jag hur fläkten fungerar i en 855.
Men är inte den termostat dreven, så det är någon givare som styr den?
Vet du att fläkten snurrar som den skall?

Nu en Audi A4 -96
TurbOla Reservdansk
6 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Nu vet ju inte jag hur fläkten fungerar i en 855.
Men är inte den termostat dreven, så det är någon givare som styr den?
Vet du att fläkten snurrar som den skall?

Ja, fläkten är termostatstyrd, och det är inte ofta den går, speciellt nu vid den här väderleken...
Normalt sett är 850ns kylsystem mer än väl tilltaget, även för höga effektuttag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Has
6 oktober 2009 · 191 Inlägg

ChristerGustafson skrev:
Nu vet ju inte jag hur fläkten fungerar i en 855.
Men är inte den termostat dreven, så det är någon givare som styr den?
Vet du att fläkten snurrar som den skall?

Jadu, fläkten ska väl gå igång när bilen börjar bli för varm? Men det är lite si och så med den saken.
Då jag var ute och körde senast så gick han inte igång, inte ens när jag stannat och vridit av nyckeln hmm

Men den har funkat innan, vet inte riktigt hur ofta den ska slås på?

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Has
6 oktober 2009 · 191 Inlägg

TurbOla skrev:

ChristerGustafson skrev:
Nu vet ju inte jag hur fläkten fungerar i en 855.
Men är inte den termostat dreven, så det är någon givare som styr den?
Vet du att fläkten snurrar som den skall?

Ja, fläkten är termostatstyrd, och det är inte ofta den går, speciellt nu vid den här väderleken...
Normalt sett är 850ns kylsystem mer än väl tilltaget, även för höga effektuttag.

Vilken termostat snackar vi om och vart sitter den? Har ju bytt termostaten som sitter vid blocket.

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Has
6 oktober 2009 · 191 Inlägg

Olsson-Aero skrev:
Inte så enkelt att locket till expansionskärlet är dåligt? Vad jag har sett går dom isönder ganska lätt.

Den förra jag hade sprack, så bytte till en annan jag hade övers. När det kokar så ryker han ju längs med locket så vet inte om det spelar in?

Beställde nya delar, behållare, lock, samt nya slangar för en månad sen! Sega leveranser sad

EDIT: Och inte fått delarna än alltså..

Senast redigerat av Has (6 oktober 2009)

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
TurbOla Reservdansk
6 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Has skrev:
Vilken termostat snackar vi om och vart sitter den? Har ju bytt termostaten som sitter vid blocket.

Ja, du har ju bara en termostat. wink
Så antingen är det fel på den nya med, eller så är det inte termostaten som felar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Has
6 oktober 2009 · 191 Inlägg

TurbOla skrev:

Has skrev:
Vilken termostat snackar vi om och vart sitter den? Har ju bytt termostaten som sitter vid blocket.

Ja, du har ju bara en termostat. wink
Så antingen är det fel på den nya med, eller så är det inte termostaten som felar. wink

Haha! Det var ju det jag tänkte wink Trodde ni mena nå extratermostat som låg gömd nånstans wink

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Shady_killen S40 T4
7 oktober 2009 · 584 Inlägg

kolla tempgivarn kanske den som känner fel eller något?

Renault 5 "GTS" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 oktober 2009 · 13 749 Inlägg

låter jhu nästan som vattenpumpen

finns inte direkt så mycket som kan strula på en sån motor
allt är relativt basic
fast det finns saker som är roligare än att riva isär motorn och sen råka upptäcka att det ej var pumpen smile

ska passa på att byta pumpen nu när min motor är lös smile känns som det är säkrast

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
baumes
7 oktober 2009 · 36 Inlägg

hade precis samma problem med min o då var det bara locket till expansions kärlet som ventilen inte funkade så jag hade kollat det först tongue

Has
7 oktober 2009 · 191 Inlägg

Growe skrev:
låter jhu nästan som vattenpumpen

finns inte direkt så mycket som kan strula på en sån motor
allt är relativt basic
fast det finns saker som är roligare än att riva isär motorn och sen råka upptäcka att det ej var pumpen smile

ska passa på att byta pumpen nu när min motor är lös smile känns som det är säkrast

Mjo, men ska ändå byta kammen så passar på att byta pumpen då. Billig försäkring, har för mig att den går på 300:- så det är lugnt smile Lika bra att byta som du säger när man ändå är där och pillar.

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Chrille855 drifter
7 oktober 2009 · 95 Inlägg

på min gamla 855:a var det värmepaketet som sprungit läck så därför han gick i kok.

//Chrille
Volvo V70N T5 "silverarrow" (2001)
Has
7 oktober 2009 · 191 Inlägg

baumes skrev:
hade precis samma problem med min o då var det bara locket till expansions kärlet som ventilen inte funkade så jag hade kollat det först tongue

Där ser man. Så du bytte locket och allt var finemang sen? smile
Har ju beställt grejjerna men tar ju som sagt tid att få dom.. hmm

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Has
7 oktober 2009 · 191 Inlägg

Chrille855 skrev:
på min gamla 855:a var det värmepaketet som sprungit läck så därför han gick i kok.

Okej, men då blev det väl blött och glykolen gick åt snabbt? För den sitter väl under stereon/handsfacket? Bakom där alltså.

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang