Turbokonventera en tvåtaktare....

Swemil93
17 oktober 2010 · 429 Inlägg

Goda tankar! Vill först säga att jag INTE läst hela tråden!

Har tänkt många gånger på överladdad tvåtaktare och kommit fram till att en direktinsprutat är optimalt.

När det är vidöppet i motorn så att luften kan strömma oförbränd igenom, och ut i avgasröret så drar den med sig mer avgasrester än den vanligtvis gör vilket gör att man optimerar förbränningen!

Dock så har jag inte räknat med avgaspulser och sådant som kommer att försvåra det hela...

Aprillia sr50 Ditech är en direktinsputad tvåtaktare som förövrigt gåt att trimma med ett gameboy big_smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Pavva
18 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

jag läste om en 50cc mopedmotor eller va de va (den sitter iaf på mopeder (Minarelli AM6) ) som var turbomatad och har förgasaren före turbon. den toppade tydligen 233,3km/h.

http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

satsa på en sån ist xD

Senast redigerat av Pavva (18 oktober 2010)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Henka_ Slav
18 oktober 2010 · 1 454 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=jLPJrVa194g
Maffiga grejer!

Senast redigerat av Henka_ (18 oktober 2010)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Big Al Dr. Turbo
18 oktober 2010 · 459 Inlägg

Swemil93 skrev:
Har tänkt många gånger på överladdad tvåtaktare och kommit fram till att en direktinsprutat är optimalt.

Helt rätt.
Är nästan enbart fördelar med att ha en direktinsprutad överladdad 2-taktare.
Du får t.ex mindre bränsle som inte eldas upp och blir sotlager tillslut och du får en bra renspolning av färskgaser i insugstakten ist för bränsleblandad luft.

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
Swemil93
18 oktober 2010 · 429 Inlägg

Japp precis som jag tänkte! På bilden här som någon posta fick jag ett till problem löst i min teori, sätta turbon efter kröken, det löser ju avgaspuls problemet som troligtvis skulle sabba effekten! big_smile

Blir riktigt sugen faktiskt på att testa något sånt här wink

Volvo V70 "D5" (2010)
Big Al Dr. Turbo
19 oktober 2010 · 459 Inlägg

Jo sätta efter kröken är det bästa eftersom man behåller avstämningen. Saken är det bara att många turbos har svårt för att fungera bra när den sitter såpass långt ifrån.
Bästa turbon för att montra efter en pipa är t.ex Garretts VNT aggregat då de fungrar väldigt bra i miljöer där avgaspulserna är mer eller mindre "döda" dvs flödet är nästintill statsiskt

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
monno Elektriker
19 oktober 2010 · 718 Inlägg

Herregud, klart det går att sätta turbo på 2t å få rätt kraftig effektökning? Jänkarna har ju för tusan kört turbo 2t på snöskotrar i 15år.
Finns en norrman minns ja som hade en zr900 med turbo, va väl runt 240hk i den, för 5år sen!
Dagens 800cc skotrar trimmas ofta upp med turbo i runt 200hk i staterna OCH i Sverige!

Sen är det absolut inte lika lätt som men 4t, men att påstå att det inte går är ju att förneka verkligheten.

Dock görs det oftast på skotrar med insprutning å inte förgasare.

Angående Mest avancerade 2t så leder väl Ski-doo (brp) just nu med en DI (direkt insprutad) 800cc på runt 150hk+. Tror dock ingen duger än till att bygga om en sådan till turbo:P

Tips om ni vill lära om 2t turbo är att söka på lite snöskoter forum. Annars bara googla på boondocker.

Senast redigerat av monno (19 oktober 2010)

Som att kasta vatten i sjön.
MoffeGreven
26 november 2010 ·

Vars ta man oljan nånstans från till turbon?

M_Back
26 november 2010 · 535 Inlägg

Liten oljetank + oljepump.

Vad tror ni om att turbokonvertera en 2t motor med avgasventil som denna då?
http://www.maxsled.com/absolutenm/templ … ;zoneid=17

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Cyklop
3 december 2010 · 1 277 Inlägg

Ja har ju inte läst hela tråden så detta kanske har tagits upp förut.. men som det nämdes så stänger avgasporten sist vilket orsakar att övertrycket försvinner ut. är det så på alla tvåtaktare? för om det ska kunna funka någorlunda måste väll blandannat insugsporten stänga sist? elller är ja helt uppåt väggarna?

monno Elektriker
3 december 2010 · 718 Inlägg

Vill du få kunskap om 2t motor så rekommenderar jag dig att googla upp ett snöskoter forum istället för de hära(eller antagligen dom flesta bilforum) bilforumet, kunskapen om 2t är BETYDLIGT större där smile

Som att kasta vatten i sjön.
Cyklop
3 december 2010 · 1 277 Inlägg

ja där sa du nåt. tackar smile

sirmiro Double-Unicorn Rider
3 december 2010 · 2 486 Inlägg

Nu när denna tråd lyftes passar jag på att fråga:

Läste i senaste Pilot Breifing att det utvecklas en ny typ av 2t-motor som ska ta 2t´s fördelar och lägga till en turbo så den ska bli mer miljövänlig och dra mindre bränsle. Motorn ska lanseras nu nån gång.

Är det någon här som har koll på hur denna nya teknik fungerar?

Swemil93
4 december 2010 · 429 Inlägg

Har ingen koll på denna nya teknik men det låter helschyst! Leve Tvåtakt! wink

Volvo V70 "D5" (2010)
falkon93
4 december 2010 · 343 Inlägg

Pavva skrev:
jag läste om en 50cc mopedmotor eller va de va (den sitter iaf på mopeder (Minarelli AM6) ) som var turbomatad och har förgasaren före turbon. den toppade tydligen 233,3km/h.

http://www.elsberg-tuning.dk/images/buddfab4.jpg

satsa på en sån ist xD

något man skulle göra på crossen kanske

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!
Volvo 940 turbo "de är ju bara en volvo" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang