Turbokonventera en tvåtaktare....

KHRacing
30 december 2009 ·

KammaDej skrev:

KHRacing skrev:

KammaDej skrev:
känner mej fortfarande lite nyfiken på att veta vart i inläggen ovan det står att det inte går att turbomata en 2-taktsmotor..

mvh

KammaDej skrev:
ingen som känner till att det inte går att överladda en 2-taktsmotor?

mvh

Här kanske ?

ursäkta att jag frågar men, vad är det som är så svårt att förstå? du är nog 3:e eller om du kanske tom är 4:e personen som lyckats missa vad jag skrivit. om du läser tidigare inlägg och tar till dej vad som står där kommer du märka att jag noga påpekat att det går alldeles utmärkt att turbomata en tvåtaktsmotor, men att pga avsaknaden av en avgasventil blir det en omöjlighet att överladda bränsle/luftblandningen in i förbränningsrummet.

så jag ber på ett snällt sätt, låt bli att klippa/klistra småbitar av postade inlägg och på så vis förvränga innehållet innan stackars jag får ett spel här bakom min dator.

mvh

nej du, jag sade detta lite skämtsamt då du faktiskt skrivit exakt så - elle rhur

KammaDej
30 december 2009 · 191 Inlägg

KHRacing skrev:

KammaDej skrev:

KHRacing skrev:

KammaDej skrev:
känner mej fortfarande lite nyfiken på att veta vart i inläggen ovan det står att det inte går att turbomata en 2-taktsmotor..

mvh

Här kanske ?

ursäkta att jag frågar men, vad är det som är så svårt att förstå? du är nog 3:e eller om du kanske tom är 4:e personen som lyckats missa vad jag skrivit. om du läser tidigare inlägg och tar till dej vad som står där kommer du märka att jag noga påpekat att det går alldeles utmärkt att turbomata en tvåtaktsmotor, men att pga avsaknaden av en avgasventil blir det en omöjlighet att överladda bränsle/luftblandningen in i förbränningsrummet.

så jag ber på ett snällt sätt, låt bli att klippa/klistra småbitar av postade inlägg och på så vis förvränga innehållet innan stackars jag får ett spel här bakom min dator.

mvh

nej du, jag sade detta lite skämtsamt då du faktiskt skrivit exakt så - elle rhur

har du knarkat eller? bara för att man blåser luft med en turbin, betyder det automatiskt att det är överladdat då?

om din tjej blåser håret med en hårfön, tycker du att hon har överladdat håret då?

men visst gör en test då om du inte tror på mej. klipp ett hål i en ballong och blås i från början befintlig öppning i ballongen.
hör av dej när du lyckats blåsa upp ballongen, ta en turbo till hjälp ifall du vill.

MrJAM
30 december 2009 · 1 464 Inlägg

Väldigt många bra liknelser som för diskussionene framåt nu. Spännande läsning för oss intresserade...

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
30 december 2009 · 2 009 Inlägg

KammaDej skrev:

KHRacing skrev:

KammaDej skrev:

ursäkta att jag frågar men, vad är det som är så svårt att förstå? du är nog 3:e eller om du kanske tom är 4:e personen som lyckats missa vad jag skrivit. om du läser tidigare inlägg och tar till dej vad som står där kommer du märka att jag noga påpekat att det går alldeles utmärkt att turbomata en tvåtaktsmotor, men att pga avsaknaden av en avgasventil blir det en omöjlighet att överladda bränsle/luftblandningen in i förbränningsrummet.

så jag ber på ett snällt sätt, låt bli att klippa/klistra småbitar av postade inlägg och på så vis förvränga innehållet innan stackars jag får ett spel här bakom min dator.

mvh

nej du, jag sade detta lite skämtsamt då du faktiskt skrivit exakt så - elle rhur

har du knarkat eller? bara för att man blåser luft med en turbin, betyder det automatiskt att det är överladdat då?

om din tjej blåser håret med en hårfön, tycker du att hon har överladdat håret då?

men visst gör en test då om du inte tror på mej. klipp ett hål i en ballong och blås i från början befintlig öppning i ballongen.
hör av dej när du lyckats blåsa upp ballongen, ta en turbo till hjälp ifall du vill.

Det där är inga problem så länge du får in mer luft än vad det släpper ut ur hålet wink
Tada överladdad balong wink

Jag förstår vad du menar så du behöver inte få mupprycket nu.
Men visst fan går det att överladda allt det det handlar om i det hela är ju att tillföra mer än vad det igentligen är möjligt igenom att tvinga in.
Så i princip ja. Rent praktiskt Njäe. tongue

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
wadde Tryck och pys-åka
30 december 2009 · 884 Inlägg

Har gjort lite efterforskningar på ze stora internet.

Det som finns i turbokitsväg för 2taktare levereras av EN firma. Tikka racing. Som lite suspekt även reggat domänamnet http://www.twostroketurbo.com/
Tyvär väldigt lite information där. Men några bilder. Dock blandas det friskt mellan 2t och 4t turbo-byggen.
Men ska plinga iväg ett mail till Mr Tikka och se hur dom gör egentligen.
Läst om ett par firmor som levererat kits till 2t snöscooter som gått i konkurs t.ex Aerodyne.

Och sen tittar vi på mig veterligen de som kan bäst att trimma små motorer McExpress. Dom har fått 200hk ur en 1000cc snöscooter. Inte förvånande så var det en 4t arctic cat.
McExpress har för övrigt rekordet på att överladda små maskiner med sin 1300 maskin@630 hk.
Så jag gör antaget att de är dem som är lite seriösare.

Men slutsatser kan ju bli olika hos olika mäniskor.

Har läst och sökt järnet här och där för info om 2t turbo och resultat, många pratar om det praktiskta problemen med trycksatt förgasare osv osv. Men inte många tar resultaten i mun.
Utom ett jag garva lite åt. En rotax 467 med turbo. utgångseffekt 70-90 hk. Slutresultat 100hk.
Vad sa vi om onödig vikt ?

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
KammaDej
31 december 2009 · 191 Inlägg

BMTech skrev:

KammaDej skrev:

KHRacing skrev:

nej du, jag sade detta lite skämtsamt då du faktiskt skrivit exakt så - elle rhur

har du knarkat eller? bara för att man blåser luft med en turbin, betyder det automatiskt att det är överladdat då?

om din tjej blåser håret med en hårfön, tycker du att hon har överladdat håret då?

men visst gör en test då om du inte tror på mej. klipp ett hål i en ballong och blås i från början befintlig öppning i ballongen.
hör av dej när du lyckats blåsa upp ballongen, ta en turbo till hjälp ifall du vill.

Det där är inga problem så länge du får in mer luft än vad det släpper ut ur hålet wink
Tada överladdad balong wink

Jag förstår vad du menar så du behöver inte få mupprycket nu.
Men visst fan går det att överladda allt det det handlar om i det hela är ju att tillföra mer än vad det igentligen är möjligt igenom att tvinga in.
Så i princip ja. Rent praktiskt Njäe. tongue

nej, du ska få luften att stanna kvar i ballongen efter att du har blåst i den. glöm nu inte att det är avgasporten som stänger sist i en 2-taktsmotor.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 december 2009 · 2 252 Inlägg

wadde skrev:
Har gjort lite efterforskningar på ze stora internet.

Det som finns i turbokitsväg för 2taktare levereras av EN firma. Tikka racing. Som lite suspekt även reggat domänamnet http://www.twostroketurbo.com/
Tyvär väldigt lite information där. Men några bilder. Dock blandas det friskt mellan 2t och 4t turbo-byggen.
Men ska plinga iväg ett mail till Mr Tikka och se hur dom gör egentligen.
Läst om ett par firmor som levererat kits till 2t snöscooter som gått i konkurs t.ex Aerodyne.

Och sen tittar vi på mig veterligen de som kan bäst att trimma små motorer McExpress. Dom har fått 200hk ur en 1000cc snöscooter. Inte förvånande så var det en 4t arctic cat.
McExpress har för övrigt rekordet på att överladda små maskiner med sin 1300 maskin@630 hk.
Så jag gör antaget att de är dem som är lite seriösare.

Men slutsatser kan ju bli olika hos olika mäniskor.

Har läst och sökt järnet här och där för info om 2t turbo och resultat, många pratar om det praktiskta problemen med trycksatt förgasare osv osv. Men inte många tar resultaten i mun.
Utom ett jag garva lite åt. En rotax 467 med turbo. utgångseffekt 70-90 hk. Slutresultat 100hk.
Vad sa vi om onödig vikt ?

Tikka race inriktar sig mest på kompressor byggen på 4t ( yamaha snöskoter 1000cc med kompressor 340hk) och 2-takts turbo
medans mcxpress inriktar sig på sug och överladda motorcyklar och 4t snöskoter

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
31 december 2009 · 2 252 Inlägg

KammaDej skrev:

BMTech skrev:

KammaDej skrev:
har du knarkat eller? bara för att man blåser luft med en turbin, betyder det automatiskt att det är överladdat då?

om din tjej blåser håret med en hårfön, tycker du att hon har överladdat håret då?

men visst gör en test då om du inte tror på mej. klipp ett hål i en ballong och blås i från början befintlig öppning i ballongen.
hör av dej när du lyckats blåsa upp ballongen, ta en turbo till hjälp ifall du vill.

Det där är inga problem så länge du får in mer luft än vad det släpper ut ur hålet wink
Tada överladdad balong wink

Jag förstår vad du menar så du behöver inte få mupprycket nu.
Men visst fan går det att överladda allt det det handlar om i det hela är ju att tillföra mer än vad det igentligen är möjligt igenom att tvinga in.
Så i princip ja. Rent praktiskt Njäe. tongue

nej, du ska få luften att stanna kvar i ballongen efter att du har blåst i den. glöm nu inte att det är avgasporten som stänger sist i en 2-taktsmotor.

avgasport är egentligen inte ens en ventil de är en strypning i utblåset från cylindern för att den ska få lite bättre vrid på låga varv och orka seg dra bättre som sedan öppnar vid fulla varv
sen största problemet med 2t turbo är, Kolvtemperatur, inte att kunna överladda skiten sen har även Turbonetics och Garrett kommit med helt ny typ av avgasturbin gör det möjligt att använda turbo på tvåtaktsmotorer och nu även på senare dagar "pump gas turbo" det innebär att den pumpar sin egen olja, alltså turbo och oljesumps pump i samma pryl, just för att det skall funka bra och enkelt på 2t i snöskotrar och liknande..

Senast redigerat av The_Mechanic (31 december 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Enjimmieextra
31 december 2009 · 146 Inlägg

www.sporthoj.com

finns forum för turbo hojar där smile finns även nån eller några trådar om 2-t där


/// jimmie

KammaDej
31 december 2009 · 191 Inlägg

The_Mechanic skrev:

KammaDej skrev:

BMTech skrev:

Det där är inga problem så länge du får in mer luft än vad det släpper ut ur hålet wink
Tada överladdad balong wink

Jag förstår vad du menar så du behöver inte få mupprycket nu.
Men visst fan går det att överladda allt det det handlar om i det hela är ju att tillföra mer än vad det igentligen är möjligt igenom att tvinga in.
Så i princip ja. Rent praktiskt Njäe. tongue

nej, du ska få luften att stanna kvar i ballongen efter att du har blåst i den. glöm nu inte att det är avgasporten som stänger sist i en 2-taktsmotor.

avgasport är egentligen inte ens en ventil de är en strypning i utblåset från cylindern för att den ska få lite bättre vrid på låga varv och orka seg dra bättre som sedan öppnar vid fulla varv
sen största problemet med 2t turbo är, Kolvtemperatur, inte att kunna överladda skiten sen har även Turbonetics och Garrett kommit med helt ny typ av avgasturbin gör det möjligt att använda turbo på tvåtaktsmotorer och nu även på senare dagar "pump gas turbo" det innebär att den pumpar sin egen olja, alltså turbo och oljesumps pump i samma pryl, just för att det skall funka bra och enkelt på 2t i snöskotrar och liknande..

avgasport är en öppning i cylinderväggen ingenting annat.
det du pratar om är variabel timing för avgasporten, någonting yamaha införde i sina roadracemotorer under 80-talet om jag inte minns fel.

källa på att turbonetics och garret kommit med turbo för 2-takt tack.

mvh

KammaDej
31 december 2009 · 191 Inlägg

har kollat runt på dessa turbokit för 2-takt snöskoter flera pratat om i tråden. har hittat flera företag som levererar turbokit till snöskoter, alla till 4-taktsskoter. ingen överraskning direkt.
detta med ett undantag (vad jag lyckats hitta) ett företag som håller till i jokkmokk här i sverige som heter Tikka Race Sweden. dom erbjuder ett 2-takts turbokit för 55000:- och utlovar 250-300hp (300 med racesoppa) ur 1000cc, och om jag fattat deras en aning luddiga hemsida rätt även ett kit som utlovar 165-195hp (beroende på soppa?) ur 600cc.

ett bra exemplar av en 250cc 2-takt roadracemotor lämnar nästan 100hp (ja utan turbo)

jämför nu detta i hp per liter.
tikkas turbomotor lämnar 250-300hp per liter.
den naturligt aspirerade lämnar nästan 400hp per liter.

blir ni imponerade av 2-taktsturbo nu? inte mycket va..
nu ska man vara medveten om att det inte är helt och hållet rättvist att räkna såhär mellan olika motorer av olika cylindervolym, men det ger iaf en hyffsad bild om hur det ligger till när man vill veta på ett ungefär.

tyvärr så är nog tikka racing inget annat än några turbotokiga jokkmokkbor som försöker få ut nåt på ett sätt som redan för väldigt många år sedan är konstaterat inte är nåt att hålla på med, och som dessutom (enligt min personliga åsikt) försöker lura folk på pengar med det här genom att få folk att tro att det ger nån effekt. turbo är ju trots allt mycket välkänt en stor effektökare på 4-takt.

mvh

wadde Tryck och pys-åka
31 december 2009 · 884 Inlägg

The_Mechanic skrev:
Tikka race inriktar sig mest på kompressor byggen på 4t ( yamaha snöskoter 1000cc med kompressor 340hk) och 2-takts turbo
medans mcxpress inriktar sig på sug och överladda motorcyklar och 4t snöskoter

Ja ungefär precis vad som var skrivet på deras sidor.
Däremot fanns det inte mycket att gå på vad det gäller tikkas metoder för att få ladd på tvåtaktarna.
Att jag nämde mcexpress var mest att dom kör 4t... inte 2t . När det gälde 1000cc snöskotrar med circa 300hk.

Mycket fram och tillbaka i denhär tråden. Vi talar i cirkel kring varandra.
Knäckfrågan för mig och Kammadej är den som följer:

Hur går man till väga för att få nån form av överladdning in i cylindern tillsammans med bränslet, utan hjälp av en avgasventil som jag visade bild på tidigare ?

Som ballong-exemplet går det fint att mosa på en massa luft, men det kommer ju bara att leda till att du sprider soppa längsmed nejderna där du åker, för den kommer att bli blåst rakt igenom, mycket mer än på en vanlig 2-taktare.

Ge oss era magiska trix smile

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
31 december 2009 · 884 Inlägg

KammaDej skrev:
tyvärr så är nog tikka racing inget annat än några turbotokiga jokkmokkbor som försöker få ut nåt på ett sätt som redan för väldigt många år sedan är konstaterat inte är nåt att hålla på med, och som dessutom (enligt min personliga åsikt) försöker lura folk på pengar med det här genom att få folk att tro att det ger nån effekt. turbo är ju trots allt mycket välkänt en stor effektökare på 4-takt.

mvh

Jag brukar hålla mig ifrån att tycka att folk är skojjare och att alla kan få tycka vad de vill
Men håller fullt med kammadej denhär gången.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
no_fake
31 december 2009 · 865 Inlägg

KammaDej skrev:
har kollat runt på dessa turbokit för 2-takt snöskoter flera pratat om i tråden. har hittat flera företag som levererar turbokit till snöskoter, alla till 4-taktsskoter. ingen överraskning direkt.
detta med ett undantag (vad jag lyckats hitta) ett företag som håller till i jokkmokk här i sverige som heter Tikka Race Sweden. dom erbjuder ett 2-takts turbokit för 55000:- och utlovar 250-300hp (300 med racesoppa) ur 1000cc, och om jag fattat deras en aning luddiga hemsida rätt även ett kit som utlovar 165-195hp (beroende på soppa?) ur 600cc.

ett bra exemplar av en 250cc 2-takt roadracemotor lämnar nästan 100hp (ja utan turbo)

jämför nu detta i hp per liter.
tikkas turbomotor lämnar 250-300hp per liter.
den naturligt aspirerade lämnar nästan 400hp per liter.

blir ni imponerade av 2-taktsturbo nu? inte mycket va..
nu ska man vara medveten om att det inte är helt och hållet rättvist att räkna såhär mellan olika motorer av olika cylindervolym, men det ger iaf en hyffsad bild om hur det ligger till när man vill veta på ett ungefär.

tyvärr så är nog tikka racing inget annat än några turbotokiga jokkmokkbor som försöker få ut nåt på ett sätt som redan för väldigt många år sedan är konstaterat inte är nåt att hålla på med, och som dessutom (enligt min personliga åsikt) försöker lura folk på pengar med det här genom att få folk att tro att det ger nån effekt. turbo är ju trots allt mycket välkänt en stor effektökare på 4-takt.

mvh

turbo ger stor effekt på 2 taktare.. om det nu skulle vara så dåligt med turbo på 2 takt varför säljer tex arctic cat turbo kit till dom?

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
31 december 2009 · 764 Inlägg

Jag tror att det kan finnas ett behov av att reda ut lite saker här. Att "blåsa ut övertryck" är ett ganska spännande fenomen som jag inte riktigt kan se framför mig. Om man monterar ett turboaggregat på en tvåtaktare som laddar säg två bar, då KOMMER MAN ATT HA 2 bars övertryck i hela systemet. Tvåtaktaren är inte någon liten magisk pryl som ger oss ett övertryck på två bar i avgassystemet men i cylindern bibehålls atmosfärstryck. Möjligt är att man i samma veva blåser ut en del luft i avgassystemet, vilket medför ett behov av en större turbo jämfört med på motsvarande fyrtaktare, men effektökningen är ett faktum!

Det KammaDej skrev om att man inte kan få högre tryck i cylindern än det tryck som motsvaras av expansionskammarens pulsvåg är alltså fel. Jag skulle istället vilja hävda att det tryck som ges av pulsvågen kommer ge ytterliggare tryckökning i cylindern.

Jag är inte alls något proffs på turbokonvertering av tvåtaktare, men jag förstår fysiken bakom... Ett problem som jag kan tänka mig på förgasarmotorer är att man får med en hel del oförbränt bränsle ut i avgaserna. Detta löses förslagsvis genom att man turbokonverterar en direktinsprutad motor.

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
31 december 2009 · 228 Inlägg
4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
KammaDej
31 december 2009 · 191 Inlägg

no_fake skrev:

KammaDej skrev:
har kollat runt på dessa turbokit för 2-takt snöskoter flera pratat om i tråden. har hittat flera företag som levererar turbokit till snöskoter, alla till 4-taktsskoter. ingen överraskning direkt.
detta med ett undantag (vad jag lyckats hitta) ett företag som håller till i jokkmokk här i sverige som heter Tikka Race Sweden. dom erbjuder ett 2-takts turbokit för 55000:- och utlovar 250-300hp (300 med racesoppa) ur 1000cc, och om jag fattat deras en aning luddiga hemsida rätt även ett kit som utlovar 165-195hp (beroende på soppa?) ur 600cc.

ett bra exemplar av en 250cc 2-takt roadracemotor lämnar nästan 100hp (ja utan turbo)

jämför nu detta i hp per liter.
tikkas turbomotor lämnar 250-300hp per liter.
den naturligt aspirerade lämnar nästan 400hp per liter.

blir ni imponerade av 2-taktsturbo nu? inte mycket va..
nu ska man vara medveten om att det inte är helt och hållet rättvist att räkna såhär mellan olika motorer av olika cylindervolym, men det ger iaf en hyffsad bild om hur det ligger till när man vill veta på ett ungefär.

tyvärr så är nog tikka racing inget annat än några turbotokiga jokkmokkbor som försöker få ut nåt på ett sätt som redan för väldigt många år sedan är konstaterat inte är nåt att hålla på med, och som dessutom (enligt min personliga åsikt) försöker lura folk på pengar med det här genom att få folk att tro att det ger nån effekt. turbo är ju trots allt mycket välkänt en stor effektökare på 4-takt.

mvh

turbo ger stor effekt på 2 taktare.. om det nu skulle vara så dåligt med turbo på 2 takt varför säljer tex arctic cat turbo kit till dom?

arctic cat säljer inga turbokit.

edit: läs det här en gång till:

tikkas turbomotor lämnar 250-300hp per liter.
den naturligt aspirerade lämnar nästan 400hp per liter.

tycker du fortf att 'turbo ger stor effekt på 2-taktare'?

Senast redigerat av KammaDej (31 december 2009)

KammaDej
31 december 2009 · 191 Inlägg

axelj skrev:
Jag tror att det kan finnas ett behov av att reda ut lite saker här. Att "blåsa ut övertryck" är ett ganska spännande fenomen som jag inte riktigt kan se framför mig. Om man monterar ett turboaggregat på en tvåtaktare som laddar säg två bar, då KOMMER MAN ATT HA 2 bars övertryck i hela systemet. Tvåtaktaren är inte någon liten magisk pryl som ger oss ett övertryck på två bar i avgassystemet men i cylindern bibehålls atmosfärstryck. Möjligt är att man i samma veva blåser ut en del luft i avgassystemet, vilket medför ett behov av en större turbo jämfört med på motsvarande fyrtaktare, men effektökningen är ett faktum!

Det KammaDej skrev om att man inte kan få högre tryck i cylindern än det tryck som motsvaras av expansionskammarens pulsvåg är alltså fel. Jag skulle istället vilja hävda att det tryck som ges av pulsvågen kommer ge ytterliggare tryckökning i cylindern.

Jag är inte alls något proffs på turbokonvertering av tvåtaktare, men jag förstår fysiken bakom... Ett problem som jag kan tänka mig på förgasarmotorer är att man får med en hel del oförbränt bränsle ut i avgaserna. Detta löses förslagsvis genom att man turbokonverterar en direktinsprutad motor.

läs det här en gång till:

Hur går man till väga för att få nån form av överladdning in i cylindern tillsammans med bränslet, utan hjälp av en avgasventil?

uppenbart har du INTE förstått fysiken bakom.
gör om, gör rätt.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
31 december 2009 · 764 Inlägg

KammaDej skrev:

axelj skrev:
Jag tror att det kan finnas ett behov av att reda ut lite saker här. Att "blåsa ut övertryck" är ett ganska spännande fenomen som jag inte riktigt kan se framför mig. Om man monterar ett turboaggregat på en tvåtaktare som laddar säg två bar, då KOMMER MAN ATT HA 2 bars övertryck i hela systemet. Tvåtaktaren är inte någon liten magisk pryl som ger oss ett övertryck på två bar i avgassystemet men i cylindern bibehålls atmosfärstryck. Möjligt är att man i samma veva blåser ut en del luft i avgassystemet, vilket medför ett behov av en större turbo jämfört med på motsvarande fyrtaktare, men effektökningen är ett faktum!

Det KammaDej skrev om att man inte kan få högre tryck i cylindern än det tryck som motsvaras av expansionskammarens pulsvåg är alltså fel. Jag skulle istället vilja hävda att det tryck som ges av pulsvågen kommer ge ytterliggare tryckökning i cylindern.

Jag är inte alls något proffs på turbokonvertering av tvåtaktare, men jag förstår fysiken bakom... Ett problem som jag kan tänka mig på förgasarmotorer är att man får med en hel del oförbränt bränsle ut i avgaserna. Detta löses förslagsvis genom att man turbokonverterar en direktinsprutad motor.

läs det här en gång till:

Hur går man till väga för att få nån form av överladdning in i cylindern tillsammans med bränslet, utan hjälp av en avgasventil?

uppenbart har du INTE förstått fysiken bakom.
gör om, gör rätt.

Istället för att bemöta mig så kan du ju försöka försvara din ståndpunkt utifrån de påståenden jag skrivit.
Har du över huvud taget något belägg för det du skriver?

pizza_gnun
31 december 2009 · 110 Inlägg

KammaDej: då är vi båda inne på samma spår, dock så tror jag att det är möjligt att ge kammaren en utformning som skulle klara av iallafall ett ladd på runt 0,2-0,3 bar, har en bok hemma där det finns formler och förklaringar på hur expansionskammare ska byggas, ska studera denna lite sen återkommer jag med förhoppningsvis med mer vett i skallen inom detta område:)wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang