5316
Sök

Backning av tändning på 740-90 med LH2.4

169 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#1
tjena min kompis har en 740 som är vässad med rallytopp å annan kam å grejer men tändningen måste backas typ 3grader... ska jag flytta hallgivaren lite bakåt eller kan man vixa det med ställbart kramdrev kom gärna med förslag...  OBS bilen är en sugare

Full Gas Spar Tid:P

10 287 Inlägg
12 oktober 2009
#2
Så vitt jag vet skall man kunna göra detta genom att jorda vissa pinnar på tändboxen. Vet dock ej vilka men någon annan kanske vet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

169 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#3
okey okey... har med hört de... men vilka stift o såvidare vill man ju veta...

Full Gas Spar Tid:P

57 Inlägg
13 oktober 2009
#4
men funkar det inte med att vrida fördelaren??

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
#5
hunn skrev:
men funkar det inte med att vrida fördelaren??

nepp

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 oktober 2009
#6
http://forum.svenska200klubben.se/viewt … 7964bcdb28 här står det skriver lite om det, iofs till 240, men du borde ha EZ116K på din också

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

169 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?p=235340&sid=9ccd851f79bd4c17c30d8a7964bcdb28 här står det skriver lite om det, iofs till 240, men du borde ha EZ116K på din också

hur vet jag att detta är en ez116k?? är de nån som har testat detta att jorda både 18 o 19 å sen testat med lampa?? så det verkligen stämmer?

Full Gas Spar Tid:P

1 758 Inlägg
13 oktober 2009
#8
Inlägg raderat. Tänkte fel!
Senast redigerat av schnauz (13 oktober 2009)

10 287 Inlägg
13 oktober 2009
#9
Då HÖJER man tändningen 3 grader.

/Göran

schnauz skrev:
Enklast är att helt enkelt skifta kablarna från hallgivaren. Alltså byta plats på de två.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
13 oktober 2009
#10
Sharky skrev:
Då HÖJER man tändningen 3 grader.

/Göran

Tack - självklart är det så, tur att någon är vaken! Har inte fått mitt kaffe än, får skylla på det! wink

Tillbaks till frågan igen:
Vet att jag såg bilder för flera år sedan på någon som modifierat så givaren gick att skjuta några millimeter åt sidorna. Kanske kan vara en idé annars? Då har man ju lite steglös justering.

10 287 Inlägg
13 oktober 2009
#11
Det är väl typ 30 cm i dia. Dvs 1 m i omkrets. Dvs ca 2.8 mm per grad i periferin på svänghjulet.
3 grader skulle då motsvara ca 8 mm förskjuten givare.
Visst - fram med fräsen så fixar man det. Man bör dock betänka att givaren är känslig på avståndet till svänghjulet och att den måste sitta stumt.

/Göran

schnauz skrev:
som modifierat så givaren gick att skjuta några millimeter åt sidorna. Kanske kan vara en idé annars? Då har man ju lite steglös justering.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

169 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#12
tycker de verkar vara mer jobb att flytta givaren en att skifta om kablarna.. eller jorda stifft 18 och 19 i boxen:P

Full Gas Spar Tid:P


Sök