Kolfiberdrapering - Att drapera någon del på bilen med kolfiber

Cousen
17 april 2010 · 6 Inlägg

Jespur skrev:
Carbon Fibre Skinning Starter Kit 2/2 Twill

Är det detta jag ska köpa från carbonmods?

Det kittet provade jag och de funkade fint! Länk:

http://www.carbonmods.co.uk/Products/Ca … SK300.aspx

Nissan Skyline "R33 Gts-T" (1995)
Lassing Industridesigner
11 maj 2010 · 324 Inlägg

Jag hade tänkt testa detta, men jag har dålig koll på epoxyn. Jag har biltemas lamineringsepoxy. Funkar den? det är basen va? vad ska jag ha ovanpå? Ska köpa kolfiber också om någon vill bli av med sin smile

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
Cousen
11 maj 2010 · 6 Inlägg

Lassing skrev:
Jag hade tänkt testa detta, men jag har dålig koll på epoxyn. Jag har biltemas lamineringsepoxy. Funkar den? det är basen va? vad ska jag ha ovanpå? Ska köpa kolfiber också om någon vill bli av med sin smile

Det är inte basen.. Det är det du lägger ovanpå kolfibern i ett antal lager som sen slipas.. Kolla på länken till carbonmods så finns där även en film på hur man ska gå till väga.. Och även basecoat om du vill ha det, annars kan man använda spraylim eller kontaktlim som man penslar på..

Nissan Skyline "R33 Gts-T" (1995)
Lassing Industridesigner
11 maj 2010 · 324 Inlägg

Cousen skrev:

Lassing skrev:
Jag hade tänkt testa detta, men jag har dålig koll på epoxyn. Jag har biltemas lamineringsepoxy. Funkar den? det är basen va? vad ska jag ha ovanpå? Ska köpa kolfiber också om någon vill bli av med sin smile

Det är inte basen.. Det är det du lägger ovanpå kolfibern i ett antal lager som sen slipas.. Kolla på länken till carbonmods så finns där även en film på hur man ska gå till väga.. Och även basecoat om du vill ha det, annars kan man använda spraylim eller kontaktlim som man penslar på..

ok, tack så mkt

– ––– -–- ––- -- -–--
Mitt projekt (bilen)
Min hemsida (industridesign)
davzan
23 juni 2010 · 141 Inlägg

halloj här följer lite bilder på mitt senaste draperings försök är stänkskydd (tror jag heheh) dom hadde ialla fall fått en massa stenskot sitter på min saab 9-3 aero bak

davzan
23 juni 2010 · 141 Inlägg

var lägger man upp bilder nuigen

davzan
23 juni 2010 · 141 Inlägg

kunde vist inte lägga upp bilder nu får vänta med deta dåhmm
men den som är intreserad kan ju kolla mitt galleri

Senast redigerat av davzan (23 juni 2010)

fantomen Putsar Cosworth
28 juli 2010 · 195 Inlägg

Heej!
Har sökt men inte hittat nått svar. Hur mycket värme tål den draperade kolfibern? Om jag t.ex skulle drapera en ventilkåpa till en b20?

Audi hatare.
camaro67 Meister
28 juli 2010 · 6 763 Inlägg

davzan skrev:
kunde vist inte lägga upp bilder nu får vänta med deta dåhmm
men den som är intreserad kan ju kolla mitt galleri

Du går bara in i ditt galleri och kopierar bbcoden som står snett ner till höger och klistrar in det i inlägget big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Nafets86
28 juli 2010 · 821 Inlägg

fantomen skrev:
Heej!
Har sökt men inte hittat nått svar. Hur mycket värme tål den draperade kolfibern? Om jag t.ex skulle drapera en ventilkåpa till en b20?

Gissar på att den klarar ganska höga grad antal!!
vågar inte säga exakt.. men man ser många som har gjort kolfiber här och var.. Dock bör du tänka på att använda en epoxy som tål högre värme. tror att det finns!

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
HereComesTrouble Livsnjutare
28 juli 2010 · 1 707 Inlägg

sengstr skrev:

fantomen skrev:
Heej!
Har sökt men inte hittat nått svar. Hur mycket värme tål den draperade kolfibern? Om jag t.ex skulle drapera en ventilkåpa till en b20?

Gissar på att den klarar ganska höga grad antal!!
vågar inte säga exakt.. men man ser många som har gjort kolfiber här och var.. Dock bör du tänka på att använda en epoxy som tål högre värme. tror att det finns!

Det du får tänka på är att olika material expanderar olika, kolfibret riskerar alltså att släppa från motorkåpan..

Själva kolfibern eller epoxyn behöver du inte oroa dig för..

Senast redigerat av HereComesTrouble (28 juli 2010)

fantomen Putsar Cosworth
28 juli 2010 · 195 Inlägg

Okej, för att ventilkåpan blir aldrig varmare än 150grader...

Audi hatare.
Ziggs Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
29 juli 2010 · 1 312 Inlägg

Om man ska köpa alla saker man behöver på biltema. Vad är de då man ska ha? Skulle vara ytteras tacksam över någon som skulle kunna länka de jag behöver?

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/
Subaru WRX STi "V.2" (2016)
Studd
5 augusti 2010 · 20 Inlägg

sebbanboy14 skrev:
Om man ska köpa alla saker man behöver på biltema. Vad är de då man ska ha? Skulle vara ytteras tacksam över någon som skulle kunna länka de jag behöver?

Rekomenderar att inte köpa kolfiberväv på biltema då väven ligger vikt och det då blir veck i den, samt att dom inte är billiga på kolfiberväv...

Som det står i första inlägget är det bättre kolla in några av dessa istället, finns färdiga startkitt att hitta.

*http://www.carbix.se
*http://www.swecomposite.com
*http://www.carbonmods.com
*http://www.uthulin.se

CarbonLoader Team Carkings
24 oktober 2010 · 2 300 Inlägg

Har pysslat en hel del med kolfiber under årens lopp & draperat både stora & små detaljer samt gjutit formar & delar helt i kolfiber.
Har inte läst igenom alla sidor i tråden så kanske har det redan tagits upp...?
Tänkte på den där basecoaten som nämns & som sägs vara svår att få tag i svart, jag beger mig till båtmarinan & köper svart gelcoat. Såg att någon tidigare nämnt att det funkar att bara lacka med svart innan drapering.....NEJ! Riskera inte detta då lacken kan lösas upp om den inte är exakt utblandad. Fick göra om hela min vinge på Fiestan som exempel på att det kan gå åt skogen.
Alltså, svart gelcoat är det bästa. Även topcoat funkar ok. Sprayburkar med svart färg....SLÄNG SKITEN!

Om man har draperat en yta som från början är av plast rekommenderar jag att INTE klarlacka ytan som sista finnish! Klarlacken konserverar med ett skyddande lager samtidigt som plasten (beroende på vad för plast) utsöndrar gas, vilket gör att gasen inte kan komma ut genom klarlackens yta & hela kolfibret kan släppa samt att klarlacken blir förstörd. Den kan bli immig, missfärgad eller till & med spricka.
Själv våtslipar jag ner ytan med epoxi & efteråt polerar upp delen med bra polermedel eller Autosol. Detta gör att gas kan tränga igenom epoxin & ut i det fria smile

Experimenterade väldigt "overkill" under hela bygget av min Fiesta under 4-5 år med materialet kolfiber & stötte på det mesta genom "learn by doing" wink
Trust me!

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
RannerKing www.LynxTalk.se
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

Vad är skillnaden mellan "plain" och "twill" när det gäller egenskaper? Vad bör man använda om man vill
ha det så hållbart som möjligt? Nu tänkte jag på ren gjutning, inte draperering. Utseéndet på väven har
ingen betydelse då det ändå blir lack över det, så som sagt: Vilken bör man använda om det ska vara hållbart?

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
CarbonLoader Team Carkings
25 oktober 2010 · 2 300 Inlägg

Plain är lite grövre & väger något mer & är på så sätt styvare än Twill. Därför skulle jag rekomendera Plain om du ska gjuta helt & hållet i kolfiber. Twill är något rörligare & kan anses vara lättare att drapera detaljer med svåra former med. Twill är dessutom mer ömtålig vid hantering än Plain & väven har lättare för att dra sig.
Lycka till!

Senast redigerat av CarbonLoader (25 oktober 2010)

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Studd
3 november 2010 · 20 Inlägg

Plainväv är vävd på ett annat sätt än twill och finns i samma vikt per m2 som de flesta twillvävar, twill är vävd på ett sätt som gör den mer draperbar/mer följsam runt hörn osv.

Man brukar prata om 3k, 6k, 12k, 24k vävar och det innbär med vilken tjocklek på tråd den är vävd med tex 12k är det 12000 fibrer i tråden, gövre trådar= tyngre väv

Så vikt har inte så mycket att göra med om det är plain eller twill utan mer utseende och draperbarhet och viss styvhet.

Sen stämmer det att twillväven är känsligare vid hantering än plain, det är därför vi alltid säljer kolfibern på rulle så man slipper veck och skador.

Vill man ha riktigt hållbart ska man jobba så mycket som möjligt med unidirectional väv vilket innbär att alla fibrer går i en och samma riktning, sen lägger man den i olika riktiningar i olika lager eller i en sandwich konstruktion.

Maila gärna om ni har frågor så ska vi om vi kan hjälpa till. :-)

Derbi
4 december 2010 · 1 531 Inlägg

Fruktansvärt bra guide. Funderar på att prova detta på dörrsidorna på Dodgen.

Hur är det prismässigt med att drapera jämnfört med flocka?

evilaudio
4 december 2010 · 16 195 Inlägg

Derbi skrev:
Fruktansvärt bra guide. Funderar på att prova detta på dörrsidorna på Dodgen.

Hur är det prismässigt med att drapera jämnfört med flocka?

flocka e MYCKE billigare..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang