Köra utan fjädrar? Livsfarligt?

Expoze
11 april 2012 · 2 024 Inlägg

KHRacing skrev:

evilaudio skrev:
åk till bilprovningen utan fjädrar så får ni se va som händer. kan nästan lova att de blir "spanskaflaggan" direkt.

Skall vi dock SKOJJA TILL DET LITE (stora bokstäver så att alla fattar)  så finns det ju
faktiskt många bilmodeller som INTE har fjädrar i orginal ens big_smile

Typ min. big_smile Åker mjukt och behagligt ändå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
volvo__matte
11 april 2012 · 551 Inlägg

åå herregud yikes
Åkt utan fjädrar på alla mina bilar sen ja tog körkort, iallfall ifram, har fjädring ibak för att inte få allt för mkt "rövhäng" Aldrig haft några problem med att köra av vägen eller vandra på vägen.. e de dålig väg får man ju anpassa sej lite, de e ju endå stumt. sen på bra kurviga vägar e de sketkul utan fjädrar blir lite gocartkänsla, mkt goare känsla att sladda oxå tycker jag... inga problem att ligga fort heller vad ja har märkt, Kör mina bilar nästan dagligen och vissa har vart stötigare än andra (va de nu kommer sej?) Men aldrig att ja har vart ens i närheten av att flyga av vägen och volta 27varv för att bilen sen ska explodera som vissa tror.. och som någon cooling sa att man lika gärna kunde ta bort bromsarna osv för att tjäna vikt så säger ja bara att ja använder bromsarna mer nu än innan för att sakta ner inför gupp osv..  skulle vilja haft lite fjädrar på för komfortens skull iofs men vafan vill man va fin får man lida pin wink

Volvo For Life =)
Volvo V70 "2.4d" (2010)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
H3dlund Med lem
11 april 2012 · 1 127 Inlägg

volvo__matte skrev:
åå herregud yikes
Åkt utan fjädrar på alla mina bilar sen ja tog körkort, iallfall ifram, har fjädring ibak för att inte få allt för mkt "rövhäng" Aldrig haft några problem med att köra av vägen eller vandra på vägen.. e de dålig väg får man ju anpassa sej lite, de e ju endå stumt. sen på bra kurviga vägar e de sketkul utan fjädrar blir lite gocartkänsla, mkt goare känsla att sladda oxå tycker jag... inga problem att ligga fort heller vad ja har märkt, Kör mina bilar nästan dagligen och vissa har vart stötigare än andra (va de nu kommer sej?) Men aldrig att ja har vart ens i närheten av att flyga av vägen och volta 27varv för att bilen sen ska explodera som vissa tror.. och som någon cooling sa att man lika gärna kunde ta bort bromsarna osv för att tjäna vikt så säger ja bara att ja använder bromsarna mer nu än innan för att sakta ner inför gupp osv..  skulle vilja haft lite fjädrar på för komfortens skull iofs men vafan vill man va fin får man lida pin wink

Påstår du att du har gocartkänsla och att bilen är skönare att sladda med utan fjädrar så har du nog aldrig kört en bil med bra väghållning. För den blir ju katastrof sådär..

JFfoto
11 april 2012 ·

testar igen

Får man böter om polisen stannar en utan fjädrar? tongue hur mycket tror ni isåfall? funderar påa tt göra det, men vill inte lägga ner pengar på den bilen, så böter vore inte så kul..

Cyklop
11 april 2012 · 1 277 Inlägg

jag kör med kapade fjädrar på 745:an, jag offrar, framkomlighet, komfort och möjlighet till att köra fort, dvs jag håller numera hastighetsbegränsningen och kör inte vilt. har inga problem och bilen är inte opålitlig sen jag gjorde en nogrann hjulinställning samt svarva distanser till länkarmar och styrlederna så ja slipper bump steer (då jag har lite fjädringsväg kvar) och andra otrevliga problem som kan tänkas uppkomma om upphägningsgeometrin sabbas

Cyklop
11 april 2012 · 1 277 Inlägg

Paused skrev:
testar igen

Får man böter om polisen stannar en utan fjädrar? tongue hur mycket tror ni isåfall? funderar på att göra det, men vill inte lägga ner pengar på den bilen, så böter vore inte så kul..

med tanke på att det stog hur många bilar som helst med kapade fjädrar på a6 å polisen inte brydde sig nåt speciellt så ska det inte vara några enorma problem, dock flygande bess så blire spansk flagg omedelbart

JFfoto
11 april 2012 ·

cykelpump skrev:

Paused skrev:
testar igen

Får man böter om polisen stannar en utan fjädrar? tongue hur mycket tror ni isåfall? funderar på att göra det, men vill inte lägga ner pengar på den bilen, så böter vore inte så kul..

med tanke på att det stog hur många bilar som helst med kapade fjädrar på a6 å polisen inte brydde sig nåt speciellt så ska det inte vara några enorma problem, dock flygande bess så blire spansk flagg omedelbart

okok smile tack, bor i en liten by.. så man får världens uppmärksamhet om dom får syn på en så..

körförbud kan jag ta smile ba sätta på fjädrar igen tongue

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
11 april 2012 · 1 163 Inlägg

volvo__matte skrev:
åå herregud yikes
Åkt utan fjädrar på alla mina bilar sen ja tog körkort, iallfall ifram, har fjädring ibak för att inte få allt för mkt "rövhäng" Aldrig haft några problem med att köra av vägen eller vandra på vägen.. e de dålig väg får man ju anpassa sej lite, de e ju endå stumt. sen på bra kurviga vägar e de sketkul utan fjädrar blir lite gocartkänsla, mkt goare känsla att sladda oxå tycker jag... inga problem att ligga fort heller vad ja har märkt, Kör mina bilar nästan dagligen och vissa har vart stötigare än andra (va de nu kommer sej?) Men aldrig att ja har vart ens i närheten av att flyga av vägen och volta 27varv för att bilen sen ska explodera som vissa tror.. och som någon cooling sa att man lika gärna kunde ta bort bromsarna osv för att tjäna vikt så säger ja bara att ja använder bromsarna mer nu än innan för att sakta ner inför gupp osv..  skulle vilja haft lite fjädrar på för komfortens skull iofs men vafan vill man va fin får man lida pin wink

Vänta bara tills du blir påkörd bakifrån så får du se vad som händer med bilen..
En volvo 700/900 t ex är inte byggda för att vara så läga och bilen som kommer körandes in i dig bakifrån missar inprincip alla krockpunkterna och poff så har du en front vid framstolarna..

Har sett detta hända med egna ögon då en polare saktade ner för att det blev rött och en golf 3a körde in i honom i 55-65km/h och han i golften satt inprincip i baksätet på 740in pga att den gick rakt igenom dvs ingen stomme/krockbalk som stoppade bilen... andra bilar som är lägre original t ex en ferrari eller liknande har ju ett helt annat krocksystem då bilarna som kör på dem träffar olika för dem som inte fattar det.

Senast redigerat av Andyy90 (11 april 2012)

~Andy~
MxKrus
12 april 2012 · 530 Inlägg

Ingen som hört talas om coilovers på denna sida?

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
JFfoto
12 april 2012 ·

MxKrus skrev:
Ingen som hört talas om coilovers på denna sida?

Men jag som har en lekbil, en 740 som jag har slipat ner lacken på, tror du seriöst jag vill lägga 6-10.000 kr på coilovers?  när bilen är köpt för 4000.

Cyklop
12 april 2012 · 1 277 Inlägg

Jag skulle gärna köpa coils. om man haft råd. det är ekonomin som styr å ja kan säga direkt att ja hade köpt D2 coils eller nåt liknande direkt. men pengar styr

H3dlund Med lem
12 april 2012 · 1 127 Inlägg

Paused skrev:

MxKrus skrev:
Ingen som hört talas om coilovers på denna sida?

Men jag som har en lekbil, en 740 som jag har slipat ner lacken på, tror du seriöst jag vill lägga 6-10.000 kr på coilovers?  när bilen är köpt för 4000.

Säger ju emot sig själv, varför ta bort fjädrarna på en lekbil när den går mycket bättre med originalfjädring t o m? tongue Hjulvinklar och allt blir katastrof när det blir så lågt, det är inte det minsta kul och åka med. Funkar väl på en a-traktor kanske..

JFfoto
12 april 2012 ·

H3dlund skrev:

Paused skrev:

MxKrus skrev:
Ingen som hört talas om coilovers på denna sida?

Men jag som har en lekbil, en 740 som jag har slipat ner lacken på, tror du seriöst jag vill lägga 6-10.000 kr på coilovers?  när bilen är köpt för 4000.

Säger ju emot sig själv, varför ta bort fjädrarna på en lekbil när den går mycket bättre med originalfjädring t o m? tongue Hjulvinklar och allt blir katastrof när det blir så lågt, det är inte det minsta kul och åka med. Funkar väl på en a-traktor kanske..

men jag vet, jag förstår det mycket väl, jag vill ha utan fjädrar, dels för det är en ratlook bil.. "lek" bil menar jag som slit och släng bil..

MxKrus
12 april 2012 · 530 Inlägg

Va en bekant till mig som byggde om fjädringen på sin 740. Tog coilovers från en golf 2 och moddade dit. va tydligen inte allt för jävligt. Han fick den riktigt låg, hård men fortfarande fjädringsväg som behövs för svenska vägar.

Och säg inte att 1500:- är dyrt för coilovers wink

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
JFfoto
12 april 2012 ·

MxKrus skrev:
Va en bekant till mig som byggde om fjädringen på sin 740. Tog coilovers från en golf 2 och moddade dit. va tydligen inte allt för jävligt. Han fick den riktigt låg, hård men fortfarande fjädringsväg som behövs för svenska vägar.

Och säg inte att 1500:- är dyrt för coilovers wink

1500 är inte dyrt för det nej, men det är dyrt för min 740. Den klarar inte en besiktning till ändå. Vill inte lägga ner en krona ens om jag inte behövde.

Så då är ta bort fjädrarna helt perfekt val för mig, helt gratis.

Bojjann
12 april 2012 · 474 Inlägg

Ta bort fjädrarna du, har varit fjäderlös på flera av mina bilar, tycker de har sin lilla charm att åka utan smile

BMW E34 540 (1994)
Mack Forum- och sitemoderator
12 april 2012 · 26 155 Inlägg

Är nästan oroande att läsa att ekonomin prioriteras framför säkerheten, och så GÄRNA som i detta fall. Varning på varning kommer fram, men hey..bilen är inte värd dom extra kronorna.
Ja..men kroppen då? Är inte den värd dom extra kronorna, vid eventuell krock, vare sig det gäller mot en annan personbil eller om det är mot ett förmodat träd?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MxKrus
12 april 2012 · 530 Inlägg

Och träd är ganska hårda enligt egen erfarenhet.... o_O

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794
Opel Corsa B "Ägget" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
12 april 2012 · 26 155 Inlägg

MxKrus skrev:
Och träd är ganska hårda enligt egen erfarenhet.... o_O

Gamla telefonstolpar som står längst vägen är också hårda (egen erfarenhet..)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
JFfoto
12 april 2012 ·

Mack skrev:
Är nästan oroande att läsa att ekonomin prioriteras framför säkerheten, och så GÄRNA som i detta fall. Varning på varning kommer fram, men hey..bilen är inte värd dom extra kronorna.
Ja..men kroppen då? Är inte den värd dom extra kronorna, vid eventuell krock, vare sig det gäller mot en annan personbil eller om det är mot ett förmodat träd?

Självklart kör jag försiktigare, ska ej köras på motorväg.

"men kroppen då? är inte en värd dom extra kronorna?" jovisst, men om man tänker så blir man ju knäpp? isåfall, varför kör du då 240? är det inte värt med airbag i bilen?

Sen säger folk med erfarenhet att det inte är så farligt, litar mer på dom som har riktiga erfarenheter smile

Tack ändå, kommer inte ändra mig, ska ha ofjädrat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang