godkänt av besiktningen?

Florre
11 maj 2006 · 19 Inlägg

Hejsan, nu är det så att jag undrar om det är någon som vet hur mycket man får sänka en volvo 740 så att det går igenom besiktningen?

Den Går Aldrig Loss!
Volvo V70R "Brukisen" (1998)
emanulsson
11 maj 2006 · 5 Inlägg

man måste se till att fjädern ligger i rätt läge i skålarna och att den sitter fast.. bilens köregenskaper får inte försämras samt bilens hjulvinklar.. ska du kapa fjädern så räcker det nog med ett och att halft-2 varv.. lycka till

Volvo 142 "vörtna" (1972)
Manne Jajjemen!
11 maj 2006 · 1 512 Inlägg

fjädrarna får inte glappa när bilen är upphissad, dom måste spänna emot både uppe å nere. har hört att endel sätter fast fjädrarna med slangklämmor också.. kompisen skruvade ett plattjärn över den undre fjädertallriken på framfjädrarna.. å fick de att gå igenom.. de beror nog lite på vilket humör besikningsmannen är på.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
diforce
12 maj 2006 · 279 Inlägg

om jag inte har helt fel nu så får man inte ändra det överhuvudtaget utan fullständig reg på det.. fast dom brukar alltid godkänna det om dom inte hänger löst;)

two lies don´t cancel each other out
Fimpha
12 maj 2006 · 557 Inlägg

Min S40 är sänkt 60 mm... Det var inga problem att ta sig genom besiktningen.

//Jerry
Big_J
12 maj 2006 · 99 Inlägg

Hehe, jadu mitt oljetråg slog i när ja skulle köra upp på lyften i besiktningshallen (har alldeles för små vinterdäck till Opeln)... Detta var iofs i en lastbilshall, men ändå, en vanlig personbil har då inga problem å rulla igenom där tongue Vi fick iaf lov å byta hall tongue Men den gick då iaf igenom besiktningen big_smile

En 740 kan du ju sänka i våldet, bara fäst fjädrarna med något, så dom sitter rätt i fjäderskålen när dom lyfter upp bilen...

Lycka till!

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Florre
13 maj 2006 · 19 Inlägg

Men ungefär hur många varv kan kan kapa fjädrara utan att dem glappar? någon som har 740 som vet?       En fråga till, dem sälger ju sånna sänkningssatser på biltema som drar ihop fjädern, är det något att ha?

Den Går Aldrig Loss!
Volvo V70R "Brukisen" (1998)
Nicke_745 T-mek
13 maj 2006 · 68 Inlägg

nej det är inget du ska köpa inte lagligt heller... du kan kapa 1,5 - 2 varv lyft upp det sen ingen och kolla om det släpper från fästena i så fall slangklämmor...

Lycka till

I dont drive fast,
I just fly low
Svärd Mr,
13 maj 2006 · 219 Inlägg

Florre skrev:
Men ungefär hur många varv kan kan kapa fjädrara utan att dem glappar? någon som har 740 som vet?       En fråga till, dem sälger ju sånna sänkningssatser på biltema som drar ihop fjädern, är det något att ha?

1½ - 2 varv beroende på fjäderns kondition.

Nej det e inget att ha.. Blir konstig belastning på fjädern på vissa punkter...

MissLazer
13 maj 2006 · 68 Inlägg

Har alltid haft slangklämmor runt mina fjädrar på alla bilar big_smile 
Hade en 245 som va rejält sänkt, den hade dom tagit spännband och skruvat fast i länkarmen och i karossen så fjädern inte skulle hoppa ur, hehe, grymming...

I don´t care what people say, I just do it anyway
KUSHTER
13 maj 2006 · 85 Inlägg

avråder för sänka tongue

940R
14 maj 2006 · 1 567 Inlägg

Kushter skrev:
avråder för sänka tongue

Håller med till viss del..Det är bara bönder som kapar fjädrar..En bra säkningsats idag kostar inte så värst mycket.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
PETROLHEAD
21 maj 2006 · 309 Inlägg

940R skrev:

Kushter skrev:
avråder för sänka tongue

Håller med till viss del..Det är bara bönder som kapar fjädrar..En bra säkningsats idag kostar inte så värst mycket.

Vad jag vet så kör bönder inte med sänkta bilar de är väl bara storstadsfjollor som gör de!!

TT-Avant
21 maj 2006 · 6 851 Inlägg

Nicke_745 skrev:
nej det är inget du ska köpa inte lagligt heller... du kan kapa 1,5 - 2 varv lyft upp det sen ingen och kolla om det släpper från fästena i så fall slangklämmor...

Lycka till

Det är väl heller inte lagligt att kapa fjädern..!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Madhouse
22 maj 2006 · 1 079 Inlägg

De godkänner inte fjädrar som sitter löst som sagt, och har man det så mkt sänkt så är nog bilen inte så bekväm att åka i heller, man får köra snett över fartgupp, kryssa på vägen från gupp och bilen är grymt stötig.

En äkta bondsänkning är att värma fjädrarna med gas, sen ställa fast bilen så baken åker ner, sen sätta sig på huven när man värmt framfjädrarna så bilen sjunker ihop. ^^

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang