HOW-TO GUIDE, hur skarvar man/monterar man 940i-instrumentpanel i en volvo 740i?

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
25 oktober 2009 · 695 Inlägg

Konvertering av instrumentanslutning, Volvo 740 1989 – Volvo 940 1993??
HOW-TO:

VOLVO 740        VOLVO 940        BENÄMNING
8/1 (BL)        12/1 (BL)        Reglage och instrumentbelysning
8/2 (W)        8/5 (W)        Belysning (ingång)
8/3 (Y)        12/6 (Y)        Bältespåminnare (+)
8/4 (GN)        12/7 (BL-GN)        Bältespåminnare (-)
8/5 (BL-Y)        18/15 (BL-Y)        Glödtrådsvakt (-)
8/6 (BN)        12/3 (BN)        Parkeringsbroms (-)
8/7 (VO)        12/2 (VO)        Bromskretsbortfall (-)
8/8 (BL-W)        18/18 (BL-W)        Helljus (+)

7/1 (GR-W)        18/3 (GR-W)        Till bränslenivågivare
7/2 (BL-GN)        8/1 (BL-GN)        Körriktningsvisare höger (+)
7/3 (GN)        18/2 (GN)        Körriktningsvisare vänster (+)
7/4 (Y-SB)        8/7 (Y-SB)        Temperaturgivare (-)
7/5 (GN-R)        18/1 (GN-R)        Matning +30
7/6 (SB)        18/17 (SB)        Till oljetrycksvakt (-)
7/7 (Y-W)        8/8 (Y-W)        Till temperaturgivare

12/1 (GN)        12/4 (GN)        ABS
12/2 (BN-SB)        12/12 (BN-SB)        SRS, alternativt tryckvakt diesel, alternativt choke (-)
12/3 (P)        ?        ABS
12/4 (R)        18/16 (R)        D+ generator
12/5 (Y-GR)        2/2 (Y-GN)        Överväxel M46 (+)
12/6 (BN)        18/4 (BN)        Stomme, bränslenivågivare
12/7 (BN-W)        18/9 (BN-W)        Styrenhet bränslesystem, styrenhet tändsystem
12/8 (Y-R)        [--]        Överväxelrelä/styrenhet bränslesystem
12/9 (BL-W)        18/13 (BL-W)        Spolarvätskenivå (-)
12/10 (OR)        12/8 (Y-R)        Glödström diesel (-)
12/11 (GN-SB)        8/2 (BN-GR)        Referensjord
12/12 (W)        18/11 (W)        Relä tempereturvarning (Japan)

4/1 (GN-W)        4/1 (GN-W)        Till givare, hastighetsmätare
4/2 (BN-W)        4/2 (BN-W)        Hastighetsmätargivare (-)
4/3 (BN)        4/3 (BN)        Stomanslutning (-)
4/4 (BL-R)        4/4 (BL-R)        Matning +15

E (VO-W, VO-W)    E (VO-W, VO-W)    Överväxelrelä/styrenhet bränslesystem

G (R-W)        8/6 (R-W)        Varvräknaranslutning till tändspole uttag 1, alternativt generatoruttag



[--] = Ska ej kopplas in.
Ha så skööj cool

Senast redigerat av volvo740mannen (21 mars 2010)

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
10 januari 2010 · 1 898 Inlägg

Det här var schysst! big_smile


Passar allt rakt av? Har stora funderingar på att göra det här jag med! Gillar 940 panelen mycket mera, är mkt fräschare!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
20 februari 2010 · 695 Inlägg

PASSAR BULT-ON MED NY BRÄDA nederdelen behöver du inte byta!!
Det är 4stift men på 3stift är bara hastighetsmätaren som är annorlunda ju

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
7 mars 2010 · 695 Inlägg

Det beror på vad man har har för utrustning är det vanlig GL utan Ac, farthållare, SRS, AirBag osv osv tror det måste vara B230F motor också via dessa donatorbilarna... jag hadde själv en 90a med 740 >84 panelen som jag monterade i en 940 <93 bräda i och då var det elklocka och eldimm på knbapp till ljuset och klockan i panelen, sen sket jag i AirBag, Antispinn(ABS), då jag inte hadde detta... allt fungerade klockrent...

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
volvo_grabb
16 mars 2010 · 1 028 Inlägg

tänkte på justering till klockan med el alltså inte manuellt samma som ljus dimmern till belysningen sitter i samma kontakt stycke var ska dom 6 sladdarna gå någon stans?

1.Svart=Jord?
2.Vit=Belysning?
3.Blå=Belysning?
4.Grön/brun=men vad e denna till?
5.Grön/Blå=Klocka?
6.Röd=Klocka?

5.Grön/blå 6.Röd går in i instrumenthuset

Rätta mig om jag har fel eller om någon kan hjälpa mig

Har inget å skriva ännu
K1NG3N
20 november 2010 · 557 Inlägg

Detta var ju nice.
Jag har en GL -87a. Är de bara att hinka i en 940 bräda i den? Har inga extra utrustningar.

Sharky
20 november 2010 · 10 287 Inlägg

Man bör veta att 740 hastighetmätare och 940 hastighetsmätare kan vara avsedd för olika pulsantal från givaren i bakaxeln. (Dvs att hastighetsmätaren kan visa helt galet).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dbjanoz
21 november 2010 · 1 785 Inlägg

Sharky skrev:
Man bör veta att 740 hastighetmätare och 940 hastighetsmätare kan vara avsedd för olika pulsantal från givaren i bakaxeln. (Dvs att hastighetsmätaren kan visa helt galet).

/Göran

olika många kuggar på kransen i bakaxeln om jag minns rätt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
21 november 2010 · 695 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Detta var ju nice.
Jag har en GL -87a. Är de bara att hinka i en 940 bräda i den? Har inga extra utrustningar.

Detta gäller enbart 89 och fram eftersom det är annorlunda bakaxlar i desse och du kan få en OKORREKT hastighetsvisare om du utför detta moment.
mvh
volvo740mannen cool

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
brg Man får va medlem
21 november 2010 · 50 Inlägg

Är inte instrumentbrädorna i 7 och 940 i princip lika? Funderade bara på varför man lägger ner massa tid på det?
Obs: Inget illa menat, enkel fråga bara smile

Volvofreak91
6 december 2010 · 29 Inlägg

Jag har en 740 GL -88 med b230F motor från en 89:a Bakaxeln är en polisaxel osv. Skulle detta funka att byta på min tror ni?

Mvh Pontus

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
8 december 2010 · 695 Inlägg

inget är omöjligt..

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
8 december 2010 · 695 Inlägg

det ända som 740 och 940i brädorna har gemensamt är nederdelen utav panelerna, övanpå är 940ins rundare

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
T0MMY
25 maj 2011 · 237 Inlägg

Precis vad jag behövde! Tusen tack!

740GLEsnow
5 juni 2011 · 228 Inlägg

jag har kopplat om all el nu till min 740 88 gl. och allt fungerar, dock behöver jag byta givare ibak. eller bakaxel. har funderat på om jag kan ta min hastighetsmätare ur 740 huset och montera den i 940ins hus. då får jag ju 3 stifts i mitt 940 instrumenthus.. är det möjligt??

240bns
5 juni 2011 · 1 008 Inlägg

Det borde väl inte vara helt omöjligt, bara man får dit den fysiskt.
Själva mätaren behöver ju 4st kablar:  +12v , jord och hastighetssignal med jordledning.

740GLEsnow
5 juni 2011 · 228 Inlägg

det är hastighetssingal med jordledningen som inte jag har i min bil.. jag åkte upp till garaget och skruva isär två hus. ett 940 och ett 740. och det går inte.. för nollställningen till trippen är i mitten på 740, och på sidan på 940. sen är de genomskinlig plast runt mätaren på 740in..

Men jag tycker man kan ta en 1031 axelkåpa från en 940 och montera den på 740ins axel.. men det kanske inte funkar ändå?

240bns
6 juni 2011 · 1 008 Inlägg

nja, det funkar inte så tyvärr, det är tandhjulet på diffen som är grejen.
3 stift = 12 tänder  4 stift = 48 tänder på tandhjulet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang