Fick juh byta turbo på min det första jag gjorde när jag skaffade min
Tog alla muttrar till grenröret uppifrån.. det va jobbigare att få dit det sen då man gärna tappar mutterfanken väldigt många gånger innan man hittar gänga;)
Efter mycket slit med de två sista muttrarna fick vi äntligen ut skiten! Halleluja moment.
Grenrör, turbo och downpipe på bänken för att demonteras.
Delade på allt, helt sjukt vad löst allt satt! Alla skruvar och muttrar till downpipen satt helt löst typ...
Den skarpsynte kan se viss skillnad.
Fick vrida kompressorhuset lite till för det tog i grenröret när jag provmonterade T28an, sen skruvade jag dit några teflonslangar och annat småpill. Imorgon blir det att testmontera grenrör och turbo och trixa lite med tryckrören, fixa dit styrtrycksadaptern, kolla hur turboslangarna ska sitta m.m.
Min nya downpipe skickas på Söndag så måste vänta tills jag har den innan jag kan montera ner allt.
Och sen åkte det ner i bilen för att se hur det satt. Fick kapa lite i gamla fästen till turbon sen gick det ner utan problem.
Provade insugslangen och tryckröret också, förstnämna gick på men tryckröret blev riktigt fel.
Kapade det ca 10cm så gick det bättre. Bara påhängt på bilden och jag vet att det ser förjävligt ut, men just nu är det funktion som gäller så får jag putsa när jag vet att allt funkar.
Har glömt bort vart det tunna röret ska gå nånstans, någon som vet? Det tjocka är till kylvätskan till turbon och det är det som går bakom toppen till insuget.
Till wastegaten? Isf, ja... annars vet jag ijnte hur dumpen sitter på nissan men även det är ett alternativ.
nej, wastegaten har jag koll på. dump har den inte och aldrig haft heller :p
Kollade lite på dina turbos, och ser ut som din gammla har en nippel men inte den nya.. Så det är förmodligen en vaccumslang FRÅN och inte till turbon..
PS, skaffa dump.. Gör under för kraften precis efter växlingar (sålänge du inte kör öppen såklart, återcirkulerande is the shit.)
Fick svar på nogs att den går till tändförstärkaren. På den nippeln sitter vakuumslangen som går till wg klockan, till nya turbon sätter jag en nippel på en silikonslang.
Om min gamla turbo kan klara sig utan dump under 17år och 15 000mil så tror jag den nya överlever ett tag också. IMO är dump riktigt överskattat, sitter original på bilar för att växlingarna ska bli mjuka och tysta.
Om min gamla turbo kan klara sig utan dump under 17år och 15 000mil så tror jag den nya överlever ett tag också. IMO är dump riktigt överskattat, sitter original på bilar för att växlingarna ska bli mjuka och tysta.
Min bil har rullat 23k mil på 26 år utan dump och vattenkyld turbo, men det gör mirakel för kraften precis efter växlingarna.. hållbarheten tänker jag inte diskutera, men man tappar mindre kraft i växlingarna vilket gör bilen snabbare Och prestanda -> Allt i min värld
Nja, fråga alla som kört S13 med och utan dump så säger 9/10 att det går bättre utan. Jag skulle dock vilja ha en öppen dump för ljudets skull..
Om du inte kommit på det än så är det väl det där röret som går till varmstartsventilen? Bara att ta bort ventilen och dra en slang direkt mellan insug och BTR istället. Står mer på Nogs om det på turbobyte guiden!
Om du inte kommit på det än så är det väl det där röret som går till varmstartsventilen? Bara att ta bort ventilen och dra en slang direkt mellan insug och BTR istället. Står mer på Nogs om det på turbobyte guiden!
Ah, såg det nu. Gött Men sitter ett t-kors på ett av slangar till ventilen bara som går in till kupén, antar att det är till typ laddtrycksmätaren så vart ska man sätta den sen?
Ah, såg det nu. Gött Men sitter ett t-kors på ett av slangar till ventilen bara som går in till kupén, antar att det är till typ laddtrycksmätaren så vart ska man sätta den sen?
Sätt den där du har vakuum bara? Finns en hel del om detta på NOGS!