2223
Sök

Aerodynamiks 200sx S13

Världens sämsta och bästa bil!

618 129 Visningar
Uppdaterades senast 7 februari 2019
4 670 Inlägg
23 juli 2010
#781
Antar att det är dom 2 bultarna i mitten under som du inte fått bort ännu?

När ja lossa min turbo så plocka jag väck ac kompressorn och tog armen den vägen fram för o få kraft o lossa bultarna där.

Gjorde de även mycke lättare o få dit när kompressorn var väck! smile

Litet tips


STREETRACER
892 Inlägg
23 juli 2010
#782
Fick juh byta turbo på min det första jag gjorde när jag skaffade min wink

Tog alla muttrar till grenröret uppifrån..  det va jobbigare att få dit det sen då man gärna tappar mutterfanken väldigt många gånger innan man hittar gänga;)

Bmc Crew

873 Inlägg
23 juli 2010
#783
gick väl bra det där smile , hoppas du får lite bättre respons i bilen nu med nya delarna smile

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432

23 juli 2010
#784
Tycker också du ska svetsa diffen! mesigt att inte göra det smile

7 120 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#785
Fick av grenröret ändå nu i förmiddags, men tack för tipsen!

Håller på att meka dit T28an på grenröret med alla slangar och sånt skit, kommer bilder sen! smile

42 Inlägg
23 juli 2010
#786
häligt. smile


7 120 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#787
Efter mycket slit med de två sista muttrarna fick vi äntligen ut skiten! Halleluja moment. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968350_fw2k9c.jpg


Grenrör, turbo och downpipe på bänken för att demonteras. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968353_9uq23q.jpg


Delade på allt, helt sjukt vad löst allt satt! Alla skruvar och muttrar till downpipen satt helt löst typ... neutral

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968356_js5jox.jpg


Den skarpsynte kan se viss skillnad. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968357_ppz80s.jpg


Fick vrida kompressorhuset lite till för det tog i grenröret när jag provmonterade T28an, sen skruvade jag dit några teflonslangar och annat småpill. smile
Imorgon blir det att testmontera grenrör och turbo och trixa lite med tryckrören, fixa dit styrtrycksadaptern, kolla hur turboslangarna ska sitta m.m.

Min nya downpipe skickas på Söndag så måste vänta tills jag har den innan jag kan montera ner allt. sad

7 120 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#788
Skruvade på T28an på grenröret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968687_somg2c.jpg


Och sen åkte det ner i bilen för att se hur det satt. Fick kapa lite i gamla fästen till turbon sen gick det ner utan problem. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968689_9kwyv8.jpg


Provade insugslangen och tryckröret också, förstnämna gick på men tryckröret blev riktigt fel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968691_ro24fz.jpg


Kapade det ca 10cm så gick det bättre. smile Bara påhängt på bilden och jag vet att det ser förjävligt ut, men just nu är det funktion som gäller så får jag putsa när jag vet att allt funkar. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968694_aucawm.jpg


Har glömt bort vart det tunna röret ska gå nånstans, någon som vet? Det tjocka är till kylvätskan till turbon och det är det som går bakom toppen till insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/968696_seqha8.jpg

Gasglad
3 244 Inlägg
24 juli 2010
#789
Om jag inte missminner mig är den tunna till vakuum slang.

//Carfreak

7 120 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#790
Antagligen, frågan är vart den ska gå och om jag verkligen behöver den?

7 120 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#791
Elda skrev:
Aerodynamik skrev:
Antagligen, frågan är vart den ska gå och om jag verkligen behöver den?

Till wastegaten? smile Isf, ja... annars vet jag ijnte hur dumpen sitter på nissan men även det är ett alternativ.

nej, wastegaten har jag koll på. dump har den inte och aldrig haft heller :p

7 120 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#792
Elda skrev:
Aerodynamik skrev:
Elda skrev:

Till wastegaten? smile Isf, ja... annars vet jag ijnte hur dumpen sitter på nissan men även det är ett alternativ.

nej, wastegaten har jag koll på. dump har den inte och aldrig haft heller :p

Kollade lite på dina turbos, och ser ut som din gammla har en nippel men inte den nya.. Så det är förmodligen en vaccumslang FRÅN och inte till turbon..


PS, skaffa dump.. Gör under för kraften precis efter växlingar (sålänge du inte kör öppen såklart, återcirkulerande is the shit.)

Fick svar på nogs att den går till tändförstärkaren.
På den nippeln sitter vakuumslangen som går till wg klockan, till nya turbon sätter jag en nippel på en silikonslang. smile

Om min gamla turbo kan klara sig utan dump under 17år och 15 000mil så tror jag den nya överlever ett tag också. wink IMO är dump riktigt överskattat, sitter original på bilar för att växlingarna ska bli mjuka och tysta.

7 120 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#793
Elda skrev:
Aerodynamik skrev:
Om min gamla turbo kan klara sig utan dump under 17år och 15 000mil så tror jag den nya överlever ett tag också. wink IMO är dump riktigt överskattat, sitter original på bilar för att växlingarna ska bli mjuka och tysta.

Min bil har rullat 23k mil på 26 år utan dump och vattenkyld turbo, men det gör mirakel för kraften precis efter växlingarna.. hållbarheten tänker jag inte diskutera, men man tappar mindre kraft i växlingarna vilket gör bilen snabbare smile Och prestanda -> Allt i min värld wink

Nja, fråga alla som kört S13 med och utan dump så säger 9/10 att det går bättre utan.
Jag skulle dock vilja ha en öppen dump för ljudets skull.. smile

360 Inlägg
25 juli 2010
#794
Om du inte kommit på det än så är det väl det där röret som går till varmstartsventilen? Bara att ta bort ventilen och dra en slang direkt mellan insug och BTR istället. Står mer på Nogs om det på turbobyte guiden!


7 120 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#795
Selleen skrev:
Om du inte kommit på det än så är det väl det där röret som går till varmstartsventilen? Bara att ta bort ventilen och dra en slang direkt mellan insug och BTR istället. Står mer på Nogs om det på turbobyte guiden!

Ah, såg det nu. Gött smile Men sitter ett t-kors på ett av slangar till ventilen bara som går in till kupén, antar att det är till typ laddtrycksmätaren så vart ska man sätta den sen?

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
25 juli 2010
#796
Aerodynamik skrev:
Selleen skrev:
Om du inte kommit på det än så är det väl det där röret som går till varmstartsventilen? Bara att ta bort ventilen och dra en slang direkt mellan insug och BTR istället. Står mer på Nogs om det på turbobyte guiden!

Ah, såg det nu. Gött smile Men sitter ett t-kors på ett av slangar till ventilen bara som går in till kupén, antar att det är till typ laddtrycksmätaren så vart ska man sätta den sen?

Sätt den där du har vakuum bara? tongue
Finns en hel del om detta på NOGS!

Använd sök funktionen wink


Mvh


7 120 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#797
Rev ut bas och slutsteg med allt som hör dit idag. Tjänade lite pengar och nästan 40kg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/969148_986uk3.jpg


Satte dit styrtrycksadaptern och boost controllern. Återigen, ursäkta röran big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/969152_jndh9o.jpg


Sen fick jag dit alla slangar och rör till turbon där dem ska vara så nu är det bara hinka ner grenrör med turbo igen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40970/969155_k8e0jx.jpg

"Unloaded"
1 557 Inlägg
25 juli 2010
#798
Lätta mera! Ur med inredning och och asfaltsmattor och gud vet vad, vikt är enklaste och billigaste vägen till bättre tider smile

"When innovation meets passion!"

7 120 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#799
Mechanimal skrev:
Lätta mera! Ur med inredning och och asfaltsmattor och gud vet vad, vikt är enklaste och billigaste vägen till bättre tider smile

Asfaltsmattor är redan borta, hade tänkt dra bort mattan i bagagen och lacka det svart och sen dit med ett fjäderbenstag typ smile

Sen får resten av lättningen vänta ett tag, är rätt spartanskt som det är nu tongue
Senast redigerat av Aerodynamik (25 juli 2010)

243 Inlägg
25 juli 2010
#800
haha, gick inte så bra med att hålla den här som en bruksbil wink

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS


Sök