Rquired
Allmänt envis
3 november 2009
· 12 512 Inlägg
Hedning skrev:
Rquired skrev:
Jag hade aldrig åkt och kikat på en lågmilad Bmw (eller äldre importbil över huvud taget) i malmö eller annan stad nära kontinenten, klart man kan hitta en fin bil men jag tycker att man hittar mest skruvad skit där nere. Förmodligen en sådan bil "Crossfire" fick tag på eftersom han känner sig tvungen att skriva en massa skit så fort Bmw nämns...
3-serie eller 5-serie, spelar inte så mycket roll. Visst är 3an snäppet roligare (eller livligare är kanske rätt ord) men det kanske inte automatiskt är ett plus när man pratar förstabil? Så köp den du trivs bäst med och bry dig inte så mycket om prestanda rakt fram, det finns alltid en bil som är snabbare.
För övrigt är inte 2.5an i x23i nått att se upp för, den ger mer än man tror. Tester har visat att den ger ca 185hp på drivhjulen, lika mycket som den gamla x25i som den bygger på gav. Om detta stämmer, varför har du Bmw skrivit ner den? Helt enkelt för att den annars hade konkurrerat för mycket med x28i som på pappret ger liknande effekt som den gamla x25i. x28i har ett annat register och vrid och är betydligt starkare än både 23i och 25i vilket man känner när man kör den, men på pappret hade det varit svårt att motivera prisskillnaden upp till 28i om inte 23i fått 170hp.
Så ett tips kan vara att leta upp en riktigt fin 323i med M-paket och en massa trevlig utrustning, kanske tom automat? Dels får 3an dra mer på b-kort på grund av 5ans högre vikt, och dels räcker 3-serien förmodligen till när det gäller utrymme osv gissar jag på? Och du kanske blir ifrånkörd av en nyare V70 T5, men som sagt det finns alltid en snabbare bil!
Ett ex bara: http://www.blocket.se/jonkoping/Bmw_323 … amp;last=1
Jag känner mig inte sugen att skriva skit om just Bmw, bara sugen att bråka lite med dig:)
Ang. underdriven effekt, bänkpapper? såg någon skriva samma sak om Saab för ett tag sen, tycker det ofta är en populär myt om tillverkare som underdriver.
Jag tycker minst av allt om alla som verkar tro att Bmw är som Chrysler(Haha:D), ett gudabenådat märke, om man kollar på 328or så ser dem inte så fruktansvärt kvalitetsaktiga ut invändigt, och så länge det inte är en M så ser dem ju förjävliga ut på utsidan (3 serien alltså), 5 serien skulle jag köpa för då åker man iaf bekvämt.
Jag skulle kolla på en S70 T5, eller kanske en S4 Avant?. Enligt mig snyggare är listade Beemers, och även mer pulver.
Bänkpapper har jag inga, men det bör bara vara att plocka fram ett gammalt test av Teknikens värld där de körde en x23i genom Rototest. Det var där man fick fram att den ger ungefär lika mycket på drivhjulen som den gamla x25i. Och är det konstigt? M52B25 är egentligen samma motor som M50B25 med ett par modifikationer som snarare borde göra den starkare än tvärt om, och det finns ingen "strypning" som det gör på 328i. Så vad är det som gör att den helt plötsligt presterar 22hp mindre?
Känn efter inuti en E36 och jämför med en samtida Volvo, Toyota eller motsvarande bil som inte anses vara "premium". Kolla materialval, känsla i paneler, känslan i reglage och framför allt det Bmw anses vara ledande på, känsla i vxl-spak, styrning, pedaler, förarplatsens utformning med föraren i fokus etc.
Bmw är i en helt annan klass enligt mig, och jag hade kunnat dra x antal citat ur biltidningar som stryker det jag säger men det kommer inte ändra din åsikt det heller. Sedan kan jag hålla med om att E36 inte har den roligaste utformningen på sin instrumenbräda, då tycker jag E32/E34 varianten är bättre.
Och hur E36 ser ut är en smakfråga, personligen tycker jag varken skokartong eller ansiktslyft VW-produkt ser bättre ut. Men visst hade jag hellre haft ett M-paket på min om jag fått välja...
Och är det rättvist att jämföra med starkare motorer? En S4 har sin like i en M3 sedan /M5 Touring (beroende på vilken S4 som menas). Och visst är en S70 T5 starkare, men en 328i går ju jämt med en 850 T5-R, trots effekthandikappet. Är S70 så mycket piggare än denna?
328i
193hp/280Nm ~1440kg (Touring väger också 1520kg, och den har samma siffror som sedan upp till 120 i alla fall)
0 - 80 km/h 5,3 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,0 s
0 - 140 km/h 13,3 s
0 - 160 km/h 17,5 s
0 - 180 km/h 23,5 s
Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm ~1520kg
0 - 80 km/h 5,5 s
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 9,9 s
0 - 140 km/h 12,6 s
0 - 160 km/h 16,9 s
0 - 180 km/h 22,0 s
Ok Volvo är en snabbare bil trots högre vikt, men är det någon enorm skillnad? Med tanke på att den har mer effekt, och framför allt en högre förbrukning?
Själv är jag inte ett dugg sugen på att bråka, ändå blev det en rätt rejält inlägg. Så blir det när man går på automatik...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.