sengstr skrev:
det där är sjuktsnyggt gjort!! har själv arbetat just med 3d animationer. och 110 dagar är väldigt lång tid. I skolan gjorde vi en film på 1 min. använde 15 datorer som renderade hela filmen och tog ca 10 dagar.
och alla polygoner, svårt att förklara. det är sanslöst många. har man en lagom dator så klagar den vid 100 000 polygoner. men upp emot 2 000 000 eller vad han pratade om. SJUKT!
Fast sen vet du inte heller hur många och hur kraftiga datorer han har. Och sen är det Vray han renderade med också.
sengstr skrev:
S_Henjer skrev:
sengstr skrev:
det där är sjuktsnyggt gjort!! har själv arbetat just med 3d animationer. och 110 dagar är väldigt lång tid. I skolan gjorde vi en film på 1 min. använde 15 datorer som renderade hela filmen och tog ca 10 dagar.
och alla polygoner, svårt att förklara. det är sanslöst många. har man en lagom dator så klagar den vid 100 000 polygoner. men upp emot 2 000 000 eller vad han pratade om. SJUKT!
Jo helt sjukt.. Imponerande.. Tänk då filmer som Transformers eller liknande...
du vill nog inte veta vilka datorer dom har.. har hört lite lösa rykten om dom monstrena. har du en kod på ca 25-30 siffror, bokstäver och alla möjliga tecken så tar det ca 10 sek att knäcka koden. hur många polygoner de har, vill inte veta. lär få hjärtinfarkt
Kan ju ha fel, men antagligen sitter dom med nån slags Renderman-renderare (Pixars renderingsmotor) som antagligen renderar med mikro-polygoner när man subdividar meshen. Det betydar alltså att varje polygon inte är större än en pixel på bilden, allt för att få så lite hårda kanter som möjligt. Dock är det ingen vidare problem att rendera MASSVIS med polygoner i renderman, raytracing är dock en helt annan femma, nåt som lär användas rätt mycket av. Sen att dom troligtvis renderar i snuskigt hög upplösning gör inte saken bättre heller.
Men sen hörde jag senast idag att dom sitter med 7000 render-cpuer på ILM. Så pja, dom har ju en del kraft iaf.

Fast det jag tycker är verkar ännu jobbigare med transformers-filmerna är ju all jävla modellering på robotarna. En jääävla massa delar ju. Och sen sålklart rigging på det... ;\
Fast ontopic: Grymt ball film, om man ändå hade lite mer tid själv för sånt..

Fast en liten grej jag måste säga, det svåraste i videon måste nog ha varit modelleringen. Renderingen kommer ganska gratis i Vray. Bara plocka in en HDR-boll, smacka på en car-paint-shader och sen trycka på render. Så sådär super-duper-mega-imponerande är det ju inte. Fast nog är det ändå super-duper-imponerande fortfarande.