3309
Sök

300hk i en Saab?

12 086 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
Man har en Saab 9000 2.3T -91, Turbon är bytt mot en tb25/28 som ska klara 300hk.. Vad måste uppgraderas för att motorn ska gå med 300hk? Hur många hk klarar orginalspridarna? IC och tryckrör klarar de 2 bar? turbon ska visst kunna ladda två bar.

Det sitter redan 3" avgas från turbon och annat luftfilter och snart även chip.

Och om man vänder på frågan, hur mkt kan man få ut med dessa grejor..? Farsan har 270hk (steg 3) i sin 2.3 med orginalturbo.. är det turbon som sätter stopp lr något annat?

Evolution
1 627 Inlägg
14 maj 2006
är väll delarna i motorn som sätter stopp skulle jag kunna tro

Fäll ner pungen och landa

12 086 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
Karlzzon The One skrev:

Kolvar, stakar menar du? Det är de sista jag skulle gissat på, vad jag förstår klarar Saabs motorer ganska högt effektuttag utan modifikation. Jag antar att de ända som rent direkt stoppar effekten är spridarna?

Men jag är ingen Saabexpert.. så behöver lite direkt info och siffror.

Studerande
463 Inlägg
14 maj 2006
300 hk på framhjulen yikes Du måste nog vara ganska lätt med högerfoten i farter under 50 tongue

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

12 086 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
JapMax skrev:
Karlzzon The One skrev:

Kolvar, stakar menar du? Det är de sista jag skulle gissat på, vad jag förstår klarar Saabs motorer ganska högt effektuttag utan modifikation. Jag antar att de ända som rent direkt stoppar effekten är spridarna?

Men jag är ingen Saabexpert.. så behöver lite direkt info och siffror.

På hjulen tror jag knappast, turbon är uppskattad (uppmätt?) till 300hk.. antar att de är på vevaxeln.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
14 maj 2006
ballansera och viktjustera alla rörliga delar kan vara ett bra förslag om de inte redan är gjort

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Tattoo
14 maj 2006
behöver chippa allt annat klara av det skulle behöva byta spridare bara för säkerhet skull några 300 på däcken får du inte men i motorn får du det. Gå in på  http://www.stcs.nu.  där finns all info du behöver grymt bra sida mycket duktiga killar/tjejer där . bli medlem å du får all info du nånsin behöver grabben. kan lyfta sida till gudarna.

12 086 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
Jag tror jag formulera mig dåligt.. Så här ligger det till. Jag har en vän som har en Saab 9000 med en 2.3T motor. Han har 3"avgas från turbon, öppet luftfilter samt en uppgraderingsturbo (tb25/28) från Speedparts. Bilen är inte chippad men det ska göras snarast då effekten bör bli ca 260-270hk. Eftersom turbon ska klara 300hk undrar jag vad som ev måste åtgärdas innan man ställer på turbon fullt. Det finns alltså inga ambitioner om att plocka ner hela motorn och balancera lr porta topp lr liknande. Det jag tänkte på va spridare, soppapump, ev ny IC med tryckrör mm.. jag skulle vilja höra något från någon Saabkunnig som kan just lite direkt info om just mitt fall.

1 489 Inlägg
14 maj 2006
Fråga Jonte smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

252 Inlägg
14 maj 2006
Maptun steg 4 och en 850 med 300 hk får svettigt att åka om.

//Janne

10 287 Inlägg
14 maj 2006
"ska klara 300". Frågan är med vilken verkningsgrad då. Det är meningslöst att krama ur det sista ur en turbo då man bara pumpar varmluft. Ska man pressa ur det sista ur en turbo så brukar det sluta med överdimensionerad IC och önödigt mycket soppa för att kyla.

/Göran

/Göran

JapMax skrev:
Jag tror jag formulera mig dåligt.. Så här ligger det till. Jag har en vän som har en Saab 9000 med en 2.3T motor. Han har 3"avgas från turbon, öppet luftfilter samt en uppgraderingsturbo (tb25/28) från Speedparts. Bilen är inte chippad men det ska göras snarast då effekten bör bli ca 260-270hk. Eftersom turbon ska klara 300hk undrar jag vad som ev måste åtgärdas innan man ställer på turbon fullt. Det finns alltså inga ambitioner om att plocka ner hela motorn och balancera lr porta topp lr liknande. Det jag tänkte på va spridare, soppapump, ev ny IC med tryckrör mm.. jag skulle vilja höra något från någon Saabkunnig som kan just lite direkt info om just mitt fall.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

321 Inlägg
14 maj 2006
Sharky skrev:
"ska klara 300". Frågan är med vilken verkningsgrad då. Det är meningslöst att krama ur det sista ur en turbo då man bara pumpar varmluft. Ska man pressa ur det sista ur en turbo så brukar det sluta med överdimensionerad IC och önödigt mycket soppa för att kyla.

/Göran

/Göran

JapMax skrev:

Om ja har förstått allt rätt så är det 300 hk som är målet ? Om det redan är planerat att sätta dit ett nytt program som beräknas ge 260-270 hk så funkar ju det, ett större aggregat är naturligtvis tacksamt då det inte "stressas" på samma sätt som originalet.

Men om nu turbons maxgräns ska nås så krävs bättre kylning, mer soppa och ett anpassat program med dom delarna, men att kolvar, stakar å bottenmotor ska ge vika känns inte så troligt smile iaf inte med det önskade effektuttaget. Att tänka på när man plockar ur effekt som nuddar eller till och med går över turbons maxgräns så blir nöjet inte lika långvarigt, det går men tar stryk, och det gör det fort.

/ niclas

Tough ain´t...ENOUGH!

12 086 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
Ok, så svaret är alltså, chippa bilen och låt skiten vara? Jag tänker lite såhär, Steg 3 ger 270hk. Nu har vi en bil med steg 3 och en större fläkt, borde inte kunna ge, oavsätt hur mkt, mer effekt?

10 287 Inlägg
15 maj 2006
Borde och borde.....

Man måste ha kompressormappen för att kunna räkna på hur man ligger i ballongen för att kunna se om det verkar vettigt med att stressa just den där kombinationen till 300Hkr.

"borde " går liksom inte att svara på.

/Göran

JapMax skrev:
Ok, så svaret är alltså, chippa bilen och låt skiten vara? Jag tänker lite såhär, Steg 3 ger 270hk. Nu har vi en bil med steg 3 och en större fläkt, borde inte kunna ge, oavsätt hur mkt, mer effekt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

305 Inlägg
15 maj 2006
Maptun har ju ett steg 4 som ger 295Hk med denna turbo sedan annan membradosa.
Sen är det nog smidigast att prata med dom som skall programera bilen, och se vad dom säger.

Lycka till

preem pump
836 Inlägg
15 maj 2006
Översikt   Steg 1   Steg 2   Steg 3   Steg 4   Jämför 

Steg 4 - 295 Hk, 450 Nm Saab 9000 2.3T 200 Hk 94-98 

Ytterligare ett kliv upp i toppeffekt genom bl a ett större turboaggregat.

Pris: 25 715.00 SEK (inkl. moms) Steg 4 exkl. montering

Beställ 

Ingående komponenter:

Maptun Programvara

Avgassystem helsats

Open Air kit

Turboaggregat

Membrandosa

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Tattoo
15 maj 2006
hallo grabben bilen pallar 300hk okej turbon mår inte så bra vid 300hk då går den på full mälare men köp en större eller byt avgashuset så är det inga problem tryckrören å laddluftkylaren å motorn palla för mer än 300hk mycket stadigt motorer.Som jag sa gå in på http://www.stcs.nu  så kommer du få all info du nångon behöver på deras forum.Det är ett meka för alla saab ägare.  Bara att gå in så är dina problem lösta.Enklare kan det inte bli .

5 710 Inlägg
15 maj 2006
9000 från 91-92 är väldans lättrimmade MEN till en viss gräns, anledningen är flera men styrsystemet sätter sina begränsningar.
Styrsystemet DI/APC med LH2.4.2 är ett luftmassebaserat system med knacksensor där datorn räknar ut turbotrycket baserat på massa och temeratur.
Ett "steg 3" på dessa bilar brukar fungera hyvsat men sedan blir det lite värre,väljer man en större laddluftkyl i "steg4" men inte turbo producerar endå den lilla turbon så mycket värme att temeratuern blir ett problem och bilen kommer att gå kanon 2:an 3:an men mattas av allt eftersom värmen stiger.....
Satsar man istället på en större snurra och kanske ett laddluftkyl oxo kommer man istället upp i höga flöden där LMM har sina begränsningar i att mäta......
Dessutom är knacksensorn enorm känslig på dessa bilar och börjar man komma upp i lite höga turbotryck så går motorn ganska "hårt" vilket knacksensorn inte gillar och då har man ett till problem att "brottas"med.

Körde för 2 år sedan ett "recept" där hårvaran (llk,turbo,spridare osv) var god nog för att leverera stabila 300hk men jag fick aldrig riktigt till det.....
Testade rätt mycket programvaror (främst LH-chipp) och visst gick bilen bra men inte alltid och inte lika bra hela tiden.
Blev såpass störande att det var värt en konvertering till T5.2 vilket blev ett riktigt "lyft".

Visst GÅR det få en nyare LH bil att gå bra meeen det är endel krångel.....
Mitt råd blir därför att stanna på steg 3 men berätta för mjukvaruleverantören vilken turbo som är monterad, kanske att du skulle kunna "såsa upp" med ett par röda spridare för att kunna ha lite nytta av den något större snurran

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
15 maj 2006
Dirq skrev:
Maptun har ju ett steg 4 som ger 295Hk med denna turbo sedan annan membradosa.
Sen är det nog smidigast att prata med dom som skall programera bilen, och se vad dom säger.

Lycka till

Till Trionic ja.......de har inget till de gamla LH bilarna.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
15 maj 2006
JapMax skrev:
Och om man vänder på frågan, hur mkt kan man få ut med dessa grejor..? Farsan har 270hk (steg 3) i sin 2.3 med orginalturbo.. är det turbon som sätter stopp lr något annat?

Att jämföra din fars bil med den äldre 91:an är inte riktigt rättvist.
En trionicbil kan man "ta ut" något mer ur en sämre hårdvara pga en bättre mjukvara wink (enkelt förklarat)

MVH Jonas
..............

Sök