9000 från 91-92 är väldans lättrimmade MEN till en viss gräns, anledningen är flera men styrsystemet sätter sina begränsningar.
Styrsystemet DI/APC med LH2.4.2 är ett luftmassebaserat system med knacksensor där datorn räknar ut turbotrycket baserat på massa och temeratur.
Ett "steg 3" på dessa bilar brukar fungera hyvsat men sedan blir det lite värre,väljer man en större laddluftkyl i "steg4" men inte turbo producerar endå den lilla turbon så mycket värme att temeratuern blir ett problem och bilen kommer att gå kanon 2:an 3:an men mattas av allt eftersom värmen stiger.....
Satsar man istället på en större snurra och kanske ett laddluftkyl oxo kommer man istället upp i höga flöden där LMM har sina begränsningar i att mäta......
Dessutom är knacksensorn enorm känslig på dessa bilar och börjar man komma upp i lite höga turbotryck så går motorn ganska "hårt" vilket knacksensorn inte gillar och då har man ett till problem att "brottas"med.
Körde för 2 år sedan ett "recept" där hårvaran (llk,turbo,spridare osv) var god nog för att leverera stabila 300hk men jag fick aldrig riktigt till det.....
Testade rätt mycket programvaror (främst LH-chipp) och visst gick bilen bra men inte alltid och inte lika bra hela tiden.
Blev såpass störande att det var värt en konvertering till T5.2 vilket blev ett riktigt "lyft".
Visst GÅR det få en nyare LH bil att gå bra meeen det är endel krångel.....
Mitt råd blir därför att stanna på steg 3 men berätta för mjukvaruleverantören vilken turbo som är monterad, kanske att du skulle kunna "såsa upp" med ett par röda spridare för att kunna ha lite nytta av den något större snurran
MVH Jonas
..............