Bensin? 95, 98 eller 99 oktanig (v-power)

soyd
13 november 2009 · 1 853 Inlägg

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Porschen i testet har ingen turbo... V-Power ger mer effekt på bilar med turbo's

Sedan om det är värt dom extra 85 ören per liter som den kostar är upp till var och en.... wink

/mvh soyd

Robbin_V90 Elektriker/Montör
13 november 2009 · 534 Inlägg

soyd skrev:

Krille_A4 skrev:
Ja har hört att v-power i längden är dåligt för motorn. Läste någonstans att de finns små små partiklar i soppan som "sliter" på soppa pumpen och sladdar etc (men vet inte riktigt om de stämmer). Läste att den typ rensar sladdar å soppa pump från smuts. Och att man inte ska tanka v-power för ofta.

Ja tankar det var 10'e tank annars kör på 98. Funkar bra för mig.

Det är inte E85/E75:an du blandar ihop det med ? (aldrig hört det dära om v-powern nämligen)

Dark_Angel skrev:
okej. så kort och gott är v-power bensinen bäst eller? hur är det med effekten i en vanlig chippad bil? typ acc osv? blir ju självklart inte flera hästar i den om man tankar olika bensin men "går" den bättre mer v-power för övrigt?

smile

Du borde ju ha en adaptiv styrbox (Så den kan ställa om sig lite själv efter vilken soppa du tankar).
Det ska ju bli bättre acceleration enligt Shell då... I vissa fall så kan den nog dra mindre på V-Powern gentemot dom andra, dock väldigt väldigt lite men ändå... testa så får du se...

/mvh soyd

I Tyskland har dom ju V-Power 100. När mor och far körde till Italien på husvagns-semester drog bilen (ford explorer) ca 3dl mindre/mil, med V-power gentemot 98:an här hemma i Sverige. Det var nere i södra Tyskland där det är LITE mer backar än i Danmark och norra Tyskland.
Så visst kan det göra skillnad. Sen vet ja inte hur mycket mindre det hade märkts om inte husvagnen hängt efter, om det gjorde någon skillnad över huvud taget..

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
jonTe
13 november 2009 · 5 710 Inlägg

Dark_Angel skrev:
okej tackar smile så minst 98 i vilken bil som hellst? även o chippad eller? men det spelar alltså ingen roll om man kör på 98 eller v-power? tongue

Läs igen.....
Man skall köra på det oktantal som tillverkaren/trimfirman rekommenderar.
Säger din trimfirma att du skall tanka 98 så tanka 98. Säger de att du skall tanka V-power....tanka V-power.
Men som sagt....jag kan tänka mig att de rekommenderar minst 98.

kwansa skrev:
Det är lättare och få kontrollerade tändningar med 98?

Man kan få kontrollerande tändningar med 95 oxo men 98 ger möjligheten att köra aggresivare tändning och/eller mer laddtryck utan att motorn mår dåligt.


adrianw skrev:
Några små frågor som jag slänger in här ang 95 98 oktan..
Det är alltså bara att ta 98 ist för 95 pumpen nästa gång man tankar ?

Ja det är inte farligt att testa men vinsten av det kan vara tveksam.
En vanlig standard "svenssonbil" ta en Volvo V70 2.4t.
En sådan rekommenderar Volvo att man tankar 95= motorn är inställd för fungera bra i alla situationer med 95 i tanken.
Att då tanka 98 kan vara som att kasta pengar i sjön.
Dock kan vissa standardmotorer ligga nära gränsen för spikningar (det Jompa beskrev), där kan det vara en vinst att tanka ett högre oktantal.

adrianw skrev:
Måste tanken vara helt tom? eller går det att slänga in 98 när man har lite 95 kvar i tanken ?

Så tom som möjligt är en fördel.
Har man mycket 95 kvar i tanken och häller i 98 kanske det bara blir 96 wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Navkapsel
13 november 2009 · 4 637 Inlägg

Jag ser bara fördelar med att välja 98 oktan istället för 95 i min, vissa saker tycker säkert någon låter fel men jag litar mer på riktiga experter än forumfolk.
Motorn är byggd för minst 97 oktan och man ska tanka det som står i boken.
En motor som får svagare bränsle än det den är byggd för dricker lite mer så 98 och 95 kostar lika mycket. (En bil byggd för 95 förlorar man kanske istället pengar på att köra 98 i?)
Slitagerisken minskas då en motor som får för svagt bränsle kan knacka och knackningar uppstår oftast vid högt varvtal då man inte hör det.
Bilen blir piggare med 98.
Motorn låter lite mer, vet dock inte om det bara är något jag bara fått för mig.
Kör inte på 99 då jag inte tror för starkt varken är bra eller gör någon vidare mer nytta.
Hade jag haft en 240 byggd för 95 oktan hade jag inte sett någon anledning till att tanka 96- eller 98 oktan.

Dessutom tillsätter jag blyersättningsmedel trots att det är en B21A som inte behöver det men däremot ska det spara på förgasarnålen och så luktar det lite goare om bilen!
I mitten av 90-talet fösvann bly från bensinen och ersattes med blyersättningsmedel.
Runt år 00 försvann även blyersättningsmedlet och måste nu hällas i från en flaska.
Man ska tänka på att på att vanligt blyersättningsmedlel inte är oktanhöjande, irriterar mig på folk som tror att 95 + blyersättningsmedel får ökat oktantal.
I t ex 2-taktsaabar behövs inget blyersättningsmedel, oljan smörjer bättre utan.

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2009)

soyd
13 november 2009 · 1 853 Inlägg

Det man bör tänka på gällande pris:

95:an = är billig...
98:an = är något dyrare än 95:an
99:an = är ALLTID 85 öre dyrare än Shells 95:an

men drar då bilen mindre på 99 än 98:an så är det ju bättre att köra på 99:an då den har bättre kvalitet (se mitt tidigare inlägg..)

Men som någon skrev tidigare så kan man ju kolla upp med sin tillverkare om bilen är okej att köra på 99:an. Är den chippad eller liknande kolla med din återförsäljare om dom rekommenderar det eller inte.

För drar bilen mindre så blir det ingen vidare pris skillnad... Och så vet du att du kör på ett bränsle med garanterad högre kvalitet....

sedan får man ju testa och se vad som blir bäst och passar just för en själv smile

P.S jag jobbar inte på Shell även om man kan tro det, så som jag promotar deras soppa wink

/mvh soyd

mats757
13 november 2009 · 913 Inlägg

Över 90% av alla Normala bilar går precis lika bra på 95 som på 98 eller mer.
Energiinnehållet är EXAKT lika högt i 95 som 98. Så spikar inte motorn så spelar det ingen roll.

MEN, har man en högkompad sugmotor så finns det riskt för spikning. Antingen spikar det eller så sänks tändningen automatiskt. Sänkt tändning sänker motoreffekten också. Då ger 98 oktan mer effekt, och lägre soppa förbrukning.
Även Turbomotorer som automatisk känner spikning kan ladda lite mer med 98 än med 95. Alltså effektökning.

I det här forumet är det ganska vanligt med Turbo, även högeffekt sugmotorer.
Men åker du till en vanlig mack och gör ett genomsnitt på dom bilar som tankar. Så kommer dom flesta att må lika bra, eller till och med bättre (pga lägre pris. ) av 95 oktan.

Mats

volvoentusiasten
13 november 2009 · 4 005 Inlägg

Torpis du har som koll på detta.

1. Stämmer det att det högre priset på 98oktan betalar in sig jäntemot 95 då det är högre oktan och ger motorn mer bättre bränsle som den kan förbränna bättre och få ut energin ur mer?

2. Stämmer det att större motorer (tex min 3.0 6cyl jämtemot volvos 2.5 5cyl) har större fördelar att köra 98?

Intressant tråd btw!

Piratstikin 2015 Dbakuten.
14 november 2009 · 5 092 Inlägg

linuslinje skrev:
Torpis du har som koll på detta.

1. Stämmer det att det högre priset på 98oktan betalar in sig jäntemot 95 då det är högre oktan och ger motorn mer bättre bränsle som den kan förbränna bättre och få ut energin ur mer?

2. Stämmer det att större motorer (tex min 3.0 6cyl jämtemot volvos 2.5 5cyl) har större fördelar att köra 98?

Intressant tråd btw!

ja. det är faktiskt riktigt intressant att se vad folk vet och tycker om detta smile

Någon som har fler svar eller åsikter får gärna berätta tongue kommer iallafall förtsätta köra på v-power så mycket det går, tycker det väger över mest totalt smile

Henka_ Slav
14 november 2009 · 1 454 Inlägg

Som TS frågade så JA det är skillnad på 95 - 98. började tanka 98 i min saab härom veckan, när de hade blandat till sig ordentligt och de hade gått några tankat så märktes sjuk skillnad, bilen är mkt trevligare i gången, den luktar mkt godare smile, sen ger den på lite mer tändning och de märks.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Ekis!
15 november 2009 · 1 210 Inlägg

Henka_ skrev:
Som TS frågade så JA det är skillnad på 95 - 98. började tanka 98 i min saab härom veckan, när de hade blandat till sig ordentligt och de hade gått några tankat så märktes sjuk skillnad, bilen är mkt trevligare i gången, den luktar mkt godare smile, sen ger den på lite mer tändning och de märks.

Tänk vad lite "soppa" gör... nu luktar din bil gott oxå lol

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 november 2009 · 6 170 Inlägg

Ekis! skrev:

Henka_ skrev:
Som TS frågade så JA det är skillnad på 95 - 98. började tanka 98 i min saab härom veckan, när de hade blandat till sig ordentligt och de hade gått några tankat så märktes sjuk skillnad, bilen är mkt trevligare i gången, den luktar mkt godare smile, sen ger den på lite mer tändning och de märks.

Tänk vad lite "soppa" gör... nu luktar din bil gott oxå lol

Men *inget* luktar så gott som V-Power förbrännd i en hårdtrimmad turbomotor wink


Jag kör V-Power i min 9-5:a och jag märker iaf skillnad både på "klöset" i bilen och förbrukningen.

Bilen känns starkare på lägre varv och den blir lite piggare över lag, angående förbrukningen har jag ett bra exempel:

Jag har kört ett antal gånger upp till Alfta som ligger runt 70 mil hemifrån och större delen av sträckan är motorväg och 70-90 landsväg. På denna sträcka brukar bilen dra 0,7-0,8L/Mil i marschfart men nu sist så hade jag inte pengar till V-Power utan blev tvungen att låna morsans Jet-kort och tanka deras skit-98 hela vägen, nu drog plötsligt bilen 1,0-1,1L/Mil på samma väg, med ungefär samma last och med samma fart (sätter farthållaren på den aktuella vägens hastighet när jag kör långt).

Så ja, det märks om man tankar 95-98 eller 99 *i rätt bil*.


Sen är det ju skillnad på var man tankar också, 98 är ju inte alltid *98* om man säger så. Det kan ju skilja från mack till mack av samma märke men det finns ju vissa svarta får som istortsett alltid är "sämst i test" och det är ju bla Jet vars soppa kan förstöra en annars fullt fungerande bil....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
volvoentusiasten
15 november 2009 · 4 005 Inlägg

Jag tycker vi låter proffsen svara i tråden istället för personliga åsikter utan underlag.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
15 november 2009 · 6 170 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag tycker vi låter proffsen svara i tråden istället för personliga åsikter utan underlag.

Men vad gör "proffsens" teoretiska åsikter för nytta utan våra egna praktiska bedömningar ??


Och underlag ??

Prova tanka din egen bil med V-Power någon dag istället för den vanliga 95 eller 98:an, märker du någon skillnad så har du ju ditt underlag där....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
volvoentusiasten
15 november 2009 · 4 005 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

linuslinje skrev:
Jag tycker vi låter proffsen svara i tråden istället för personliga åsikter utan underlag.

Men vad gör "proffsens" teoretiska åsikter för nytta utan våra egna praktiska bedömningar ??


Och underlag ??

Prova tanka din egen bil med V-Power någon dag istället för den vanliga 95 eller 98:an, märker du någon skillnad så har du ju ditt underlag där....

Inte mening o göra dig upprörd, jag är mer ute efter fakta.

Min tanke är att den största skillnaden sitter i skallen och upplever bilens prestanda bättre.

Litar mer på Torpis som har verkar ha både hög teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet än ngn som har en 20 år gammal bil, tankat 98 och säger att bilen går asbra efteråt.

torpis Forummoderator
16 november 2009 · 10 572 Inlägg

linuslinje skrev:
Torpis du har som koll på detta.

1. Stämmer det att det högre priset på 98oktan betalar in sig jäntemot 95 då det är högre oktan och ger motorn mer bättre bränsle som den kan förbränna bättre och få ut energin ur mer?

2. Stämmer det att större motorer (tex min 3.0 6cyl jämtemot volvos 2.5 5cyl) har större fördelar att köra 98?

Intressant tråd btw!

1. Jag har för mig vi kom fram till att 98oktan kostar 4% mer men ger 2% lägre förbrukning...

2. motorns storlek spelar ingen roll, det är snarare hur den ser ut.  en 3litersmotor på 200hk och luftfiltret placerat på ett varmt ställe behöver bättre bränsle än en 2litersmotor på200hkoch luftfiltret placerat på ett kallt ställe 8med tonvikten lagt på princpen inte exakta siffror)

Två likadana audisar med samma chip kanske behöver olika bränsle om den ena har en större aluminium-IC.  Det handlar ju inte bara om att hitta max effekt utan att behålla den effekt man har (som Jompa ovanför sa)

Om ni visste hur många av de motorer som mappats av "Han är världens bästa mappare" som klarar sig enbart för att E85 trollar bort spikningar och kyler motorn pga den ökade bränslemängden...  så nog är bränslet e stor faktor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
TSamuelsson
16 november 2009 · 140 Inlägg

Kanske är ett onödigt inlägg från min sida men.

Tankade min 960 som är chippad för 98 oktan med v-power.
Bilen gick mycket slöare och drog mer bensin.

När jag fick bytt emot 98 oktan igen och addapteringen nollställts så gick bilen bättre och drog mindre bensin.
Tankade då 98 oktan vilket bilen var anpassad för.

Så tanka bilen med den oktan du skall tanka den med.

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
soyd
16 november 2009 · 1 853 Inlägg

TSamuelsson skrev:
Kanske är ett onödigt inlägg från min sida men.

Tankade min 960 som är chippad för 98 oktan med v-power.
Bilen gick mycket slöare och drog mer bensin.

När jag fick bytt emot 98 oktan igen och addapteringen nollställts så gick bilen bättre och drog mindre bensin.
Tankade då 98 oktan vilket bilen var anpassad för.

Så tanka bilen med den oktan du skall tanka den med.

Vad är det för chip ?

Sedan vete tusan om Volvo's 97:or har adaptiva styrboxar ? (jag kan inget om volvo....)

/mvh soyd

TSamuelsson
16 november 2009 · 140 Inlägg

Chipet finns på its fun ska göra några hk mer.
Jag kände ju ganska stor skillnad eftersom jag bytte motor ifrån 2,5an te 3.0 samtidigt o chippade i samband med det.

Addaptiv, kanse valde ett försvårt ord för mig själv nu tongue

Men jag tror det är det i alla fall.
lambdasonderna reglerar efter ett värde och sparar det.
sedan tankar man ett annat bränsle så tar det ett tag innan den ställer om sig för det bränslet alternativt att man får Nollställa den via obd2 uttaget.

Är inte det addaptiv reglering?

Rätta mig gärna om jag har fel smile

Men

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.
Volvo Amazon kombi "Volvo Amazon" (1968)
volvoentusiasten
16 november 2009 · 4 005 Inlägg

torpis skrev:

linuslinje skrev:
Torpis du har som koll på detta.

1. Stämmer det att det högre priset på 98oktan betalar in sig jäntemot 95 då det är högre oktan och ger motorn mer bättre bränsle som den kan förbränna bättre och få ut energin ur mer?

2. Stämmer det att större motorer (tex min 3.0 6cyl jämtemot volvos 2.5 5cyl) har större fördelar att köra 98?

Intressant tråd btw!

1. Jag har för mig vi kom fram till att 98oktan kostar 4% mer men ger 2% lägre förbrukning...

2. motorns storlek spelar ingen roll, det är snarare hur den ser ut.  en 3litersmotor på 200hk och luftfiltret placerat på ett varmt ställe behöver bättre bränsle än en 2litersmotor på200hkoch luftfiltret placerat på ett kallt ställe 8med tonvikten lagt på princpen inte exakta siffror)

Två likadana audisar med samma chip kanske behöver olika bränsle om den ena har en större aluminium-IC.  Det handlar ju inte bara om att hitta max effekt utan att behålla den effekt man har (som Jompa ovanför sa)

Om ni visste hur många av de motorer som mappats av "Han är världens bästa mappare" som klarar sig enbart för att E85 trollar bort spikningar och kyler motorn pga den ökade bränslemängden...  så nog är bränslet e stor faktor.

Tack så mycket för det utförliga svaret!

Danne_gg KTH Ingenjör;)
16 november 2009 · 391 Inlägg

VAG 2.0TFSI motorn blir helt klart mycket piggare på 99 än 98 och 95 enligt mig... Runt 4-5rpm där man känner skillnad... sen får ju inte motorn köras på 95 hlr... går i "nödläge" enligt mekanikerna då och tappar massa effekt...

Four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang