Kopplings ras!

deTRox Hård och Hårig!
15 maj 2006 · 38 Inlägg

jaa, kopplingen rasa i lördags på ford escorten -88! När ja sku lägga i 5an så sa det kras o ja fick ur växeln men inga i nästa o så stanna ja trodde att vajern gått av för den gick så lätt men icke, kom iväg o hem till polarn. sen hos han börja den ta senare o senare o läte lite roligt! o när vi sku fara så slira den konstant toppfarten var ca 50 km o det var i nerförsbacke! Polarn fick knuffa i uppförsbackarna! Så att. Vad finns det som ja behöver tänka på när ja byter? behöver ju inga ta bort motor eller så så det är ju relativt "lätt" Tacksam för alla svar!

///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
Åländsk glop since 1988
Malmoe SSS -12
15 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Du behöver nog se över din slangskrift det första du gör...

Men när det kommer till bilen så lär det nog bli att handla ny koppling och sänka ner motorn så att du får av lådan! Jag har varit inne på att byta koppling på min, men det blev aldrig av, så jag kan inte tala om för dig hur du ska gå tillväga!

Men förmodligen så behöver du bara släppa på något motorfäste, sätta lådan på en domkraft och arbeta som du vore envis! Det ska gå, köp en Haynes så får du en liten idé/inblick i hur du ska gå tillväga!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
RonnieH Ford är min grej!
15 maj 2006 · 582 Inlägg

tänk på att du får rycka ur drivaxlarna,då rinner det ur olja ur lådan,så köp en skvätt olja till det oxå! olje nivån i lådan ska vara 5-10mm under den stora pluggen på framsidan med insex uttag,samma plugg som man fyller på i! läcker den vid drivaxel uttagen kan det vara bra att köpa dom packboxarna oxå! inte så dyrt,så slipper man läckage där iallafall! det bästa är om du har tillgång till en tvåpelar-lyft o en växellåds-domkraft plus en ram att hänga motorn i, som går justera höjden på motorn, en som man sätter mellan skärmarna och du måste ju även ta bort spindelleden på båda sidor för att få ur axlarna. lyck till iallafall! det är inte så krångligt som man tror!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
deTRox Hård och Hårig!
18 maj 2006 · 38 Inlägg

norpan skrev:
tänk på att du får rycka ur drivaxlarna,då rinner det ur olja ur lådan,så köp en skvätt olja till det oxå! olje nivån i lådan ska vara 5-10mm under den stora pluggen på framsidan med insex uttag,samma plugg som man fyller på i! läcker den vid drivaxel uttagen kan det vara bra att köpa dom packboxarna oxå! inte så dyrt,så slipper man läckage där iallafall! det bästa är om du har tillgång till en tvåpelar-lyft o en växellåds-domkraft plus en ram att hänga motorn i, som går justera höjden på motorn, en som man sätter mellan skärmarna och du måste ju även ta bort spindelleden på båda sidor för att få ur axlarna. lyck till iallafall! det är inte så krångligt som man tror!

Nu är ny koppling inhandlad. En polare har sagt att man ska lägga lamellerna i olja en stund före stämmer det? i såna fall vad för olja?


// toffe

///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
Åländsk glop since 1988
Drönirettab
18 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Nu skojar din polare med dig. Om det kommer olja på lamellerna så slirar de mot tryckplattan och då funkar det inte.

Matte1979
18 maj 2006 · 355 Inlägg

olja på lameller är som att  ha olja på bromsbeläggen tongue
Du kan ställa dig med all  tyngd  men  inget händer

Du får  inte  under några omständigheter  få olja  på lamellerna
Så se till att det är rent och tort  vid bytet smile

Nä det är ingen hitt Instämmer med  Drönirettab

Sharky
19 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Lägg din polare i olja istället.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Matte1979
19 maj 2006 · 355 Inlägg

Sharky skrev:
Lägg din polare i olja istället.

/Göran

HAHAHAHAHAH ja det skulle va det bästa !!!!!

deTRox Hård och Hårig!
19 maj 2006 · 38 Inlägg

Escort_Spoon skrev:
köp en kopplingssats, dvs nya lemeller, tryckplatta och utrampningslager, håller själv på med samma sak wink vad du än gör.. öppna INTE växellådan..

och nej för allt i värden olja inte lamellerna, det är som matte säger,, det är som att hälla olja på broms beläggen..

lycka till

Det har ja köpt. Har fått tag i garage nu så imorgon smäller det:) Ska försöka komma ihåg att inte öppna den:) Har haynes bibeln till mitt förfogande! det ähr ska nog gå vägen

///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
Åländsk glop since 1988
Drönirettab
19 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Se till att hitta på något litet jäkelskap med din polare som försökte lura dig. Be honom gå till affären och köpa ett ögonmått eller liknande.

Senast redigerat av Drönirettab (19 maj 2006)

deTRox Hård och Hårig!
21 maj 2006 · 38 Inlägg

YES! nu lever härket igen (: Var ingen fin syn som mötte en. Lamell bitar i hela växellådan och bara metall kvar på själva lammelen, delen mot tryckplattan. Återkommer med bilder imorgon nånting smile

///M
Full gas i varje fas!
Living my life sideways!
Åländsk glop since 1988
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang