B230FT Trycker ut olja ur Vevhusventilation

V_Racing
14 november 2009 · 928 Inlägg
#1

Som Rubriken lyder.. B230FT Trycker ut olja ur Vevhusventilation?

*Har bytt vevhusventilations box till ny..
*Gjort kompressionsprov och det visar gämt på alla 4:a
*Oljetrycket ligger på 3kg på tomgång.. ca 5-6kg vid fullgas..

Vad kan felet vara ? Dåliga kolvringar ?


Tacksam för alla svar vad felet kan vara..

MVH..

jocke_gronberg
14 november 2009 · 4 585 Inlägg
#2

tät vevhusventilation

Kmarcus
14 november 2009 · 854 Inlägg
#3

Vad har du för tryck vid komptestet?

Jensen31
14 november 2009 · 3 Inlägg
#4

Dåligt lopp+ringar så får du detta,horna å byt ringar,eller borra+nya kolvar.

V_Racing
14 november 2009 · 928 Inlägg
#5

Jensen31 skrev:
Dåligt lopp+ringar så får du detta,horna å byt ringar,eller borra+nya kolvar.

Ok för jag tätade vevhusboxen nu med packningsklister dör O-ringen sitter då blev det tätt där men nu trycker oljan ut ur botten där oljestickan går ner i blocket hmm.. kan väl bara vara kolringar kvar som är problemet ?  ( Dålig turbo har väl ingen inverkan? )

V_Racing
14 november 2009 · 928 Inlägg
#6

jocke_gronberg skrev:
tät vevhusventilation

har köpt ny på volvo...

titum
14 november 2009 · 164 Inlägg
#7

hur mycket varvar du?

har du bara orginal vevhusventilation?

V_Racing
14 november 2009 · 928 Inlägg
#8

titum skrev:
hur mycket varvar du?

har du bara orginal vevhusventilation?

kör allt orginal nu inför regbesiktning..

titum
14 november 2009 · 164 Inlägg
#9

V_Racing skrev:
kör allt orginal nu inför regbesiktning..

och den trycker ut olja redan alltså?

V_Racing
14 november 2009 · 928 Inlägg
#10

titum skrev:

V_Racing skrev:
kör allt orginal nu inför regbesiktning..

och den trycker ut olja redan alltså?

japp så antar att jag borrar upp blocket 0,30 byter kolvar/kolvringar..

V_Racing
15 november 2009 · 928 Inlägg
#11

Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?

262turbo
15 november 2009 · 1 004 Inlägg
#12

V_Racing skrev:
Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?

Senast redigerat av 262turbo (15 november 2009)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
V_Racing
15 november 2009 · 928 Inlägg
#13

262turbo skrev:

V_Racing skrev:
Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?

visade gämta på alla cylindrar

262turbo
15 november 2009 · 1 004 Inlägg
#14

V_Racing skrev:

262turbo skrev:

V_Racing skrev:
Har idag rivit ner hela blocket:P.. upptäckte då att det satt 3st plastbitar i oljepumps silen... så antar att det var därför det tryckte ut olja ? Hur som helst kanske det är lika bra att byta kolvringar nu när jag endå rivit ner allt ? tongue

Kom gärna med tankar om ni tror att det kan varit detta felet ?

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?

visade gämta på alla cylindrar

om alla visade 1kilo är det okej då?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
V_Racing
15 november 2009 · 928 Inlägg
#15

262turbo skrev:

V_Racing skrev:

262turbo skrev:

varför skulle lite skit i silen orsaka högt vevhus tryck? vad hade du i komp?

visade gämta på alla cylindrar

om alla visade 1kilo är det okej då?

visade 12kg alla 4

Jockefr
10 december 2009 · 44 Inlägg
#16

Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

Brådhis * Voff voff *
2 april · 5 132 Inlägg
#17

Jockefr skrev:
Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

Chansen är nog rätt stor att TS löst det på dom drygt 10 år som gått sedan senaste inlägget innan ditt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
torsen
2 april · 4 111 Inlägg
#18

Brådhis skrev:

Jockefr skrev:
Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

Chansen är nog rätt stor att TS löst det på dom drygt 10 år som gått sedan senaste inlägget innan ditt... wink

Hahaha.
Tar ändå chansen att berätta att jag hade samma problem på en heeeelt ny bil(Citroen).
"Majonäsen" frös så att vevhusventilationen "spottade ut" motoroljepåfyllningslocket.
Avhjälptes genom isolering och skydd mot "fartvinden" under motorhuven.

Brådhis * Voff voff *
2 april · 5 132 Inlägg
#19

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Jockefr skrev:
Ja hade samma problem med min ET och fick svaret att de antagligen är kolv/kolvring som e dåliga så att laddet går ner i blocket.. vet inte om det stämmer men de svaret fick jag iaf.. hoppas de löser sig.

tog ut den motorn och satte i en annan ist så vet inte va de va för fel.

Chansen är nog rätt stor att TS löst det på dom drygt 10 år som gått sedan senaste inlägget innan ditt... wink

Hahaha.
Tar ändå chansen att berätta att jag hade samma problem på en heeeelt ny bil(Citroen).
"Majonäsen" frös så att vevhusventilationen "spottade ut" motoroljepåfyllningslocket.
Avhjälptes genom isolering och skydd mot "fartvinden" under motorhuven.

Ett inte helt ovanligt fel på vissa centraleuropeiska märken tyvärr...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
torsen
2 april · 4 111 Inlägg
#20

Problemet uppstår när bilarna, främst vintertid, inte körs så länge/långt att motorn blir genomvarm.
Gränsen kan gå vid ½ timma/5 mil.

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang