3042
Sök

Tutan funkar inte på min saab 9000-94

1 749 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Min tut fungerar inte på min saab 9000-94
Har plockat bort rattkudden och kablarna är på plats, har mätt framme vid hornet och det är jord där.

Är det någon som har någon idé om vart jag kan gå vidare?

Jag börjar bli tokig snart yikes

Edit: Ska tillägga att airbaglampan blinkar också, och det har hänt ungefär samtidigt.
Senast redigerat av patrikke (17 november 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 749 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Har kollat upp lite mer nu och det är ström vid tut-reläet.
Det klickar dock inte när jag tutar.
Reläet är helt så det bör väl vara en skarv från rtten till relät, eller sladden TILL ratten?

BILJ-----L!!!

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 019 Inlägg
17 november 2009
Sitter säkringen till strålkastartorkarna i och är hel? Den går även till tutan trots att det inte står så.

1 749 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
Sitter säkringen till strålkastartorkarna i och är hel? Den går även till tutan trots att det inte står så.

Japp, den sitter i och är hel.

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 november 2009
kan vara jordfel nere vid relät eller dålig plus

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

4 299 Inlägg
17 november 2009
Håll in tutknappen o rucka på reläet, kan va glapp i kontakterna i relähållaren.

Det problemet har nämligen jag på min med fast med varningsblinkersen.

//Jacob

1 749 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
+ är bra,
jordfel vid relät, hur kollar jag upp det då?
Vilket stift ska jordas, det är väl jorden som sköter tillslaget av relät på signalen om  jag förstått detta rätt?

1 749 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Håll in tutknappen o rucka på reläet, kan va glapp i kontakterna i relähållaren.

Det problemet har nämligen jag på min med fast med varningsblinkersen.

//Jacob

Det är testat utan större framgång:(

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 november 2009
patrikke skrev:
+ är bra,
jordfel vid relät, hur kollar jag upp det då?
Vilket stift ska jordas, det är väl jorden som sköter tillslaget av relät på signalen om  jag förstått detta rätt?

ja strömmen måste ju gå runt nånstans hur ser relät ut relät kan va kasst fast  säkringen är hel ska ju sitta en säkring i relät med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 749 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
ironhead skrev:
ja strömmen måste ju gå runt nånstans hur ser relät ut relät kan va kasst fast  säkringen är hel ska ju sitta en säkring i relät med

Relät ser ut som ett vanlilgt relä, typ extraljusrelä.
Sätter jag det på en annan plats där det sitter likadana relän med samma nummer så funkar det,

1 749 Inlägg
17 november 2009
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Men du hade ström fram till själva tutan??

Nepp, ständig jord var det där.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 november 2009
haha precis samma fel som på min, tutan funkar inte, och srs lampan lyser/blinkar tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 november 2009
patrikke skrev:
Rallyhalle skrev:
Men du hade ström fram till själva tutan??

Nepp, ständig jord var det där.

Då har du alltså ett brott i kabeln, testa o  sätt en tillfällig kabel mellan relät och tutan och se om den tutar när du trycker på tutknappen

1 019 Inlägg
17 november 2009
I och med att även SRS-lampan lyser så kanske man ska rikta sina misstankar mot kontakten i ratten. Både tutan och airbagen påverkas ju av denna.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 november 2009
Garfield skrev:
I och med att även SRS-lampan lyser så kanske man ska rikta sina misstankar mot kontakten i ratten. Både tutan och airbagen påverkas ju av denna.

Det har du rätt i! får ta och undersöka den där kontakten alltså.

1 749 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Garfield skrev:

Tuta och airbag har ju varsin kontakt i ratten, sedan försvinner de 2 små kabelhärvorna in under instrumentpanelen någonstans.

Edit: Kom på at reläet klickar inte när jag tutar, så felet bör vara mellan relä och ratt ELLER till ratten?
Senast redigerat av patrikke (18 november 2009)

plankan
18 november 2009
Felet är alla gångar denna rulle/kontakt som sitter bakom ratten där både airbag och tuta går igenom.

Det är mera eller mindre ett standardfel på 9000.

1 749 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Ok, får skaffa en ny sådan då, är det någon som har en begagnad liggandes?

plankan
18 november 2009
patrikke skrev:
Ok, får skaffa en ny sådan då, är det någon som har en begagnad liggandes?

Den var inte helt billig senast jag bytte - runt kr 1.000:- sad

Letar du en begagnad ,måste du vara säker på villken av som sitter i din bil -
finns liksom en 2-3 varianter på dom.

Sök