4275
Sök

Golf III variant -98, broms rasslar efter byte av ABS-givare

2 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
Hej, för ett par månader sedan började ABS-lampan på min Golf III variant -98 att lysa. Efter felsökning visade det sig avara ABS-givaren vänster som var trasig. Efter byte av givaren har lapan slocknat, MEN;

Direkt efter bytet av givaren beter sig bromsarna (Skivbroms fram, trummor bak) mycket konstigt. När jag bromsar i låga hastigheter med kopplingen nedtryckt, exempelvis inför ett trafikljus, slutar bromsarna ta och trycket i pedalen lättar samtidigt som det rasslar och skrapar i pedalen. ABS-laman lyser inte och i övrigt verkar bromsarna ta normalt. Har inte gjort någon ny felsökning. Efter en genomgång av trådarna här på forumet gavs en del tips men ingen verkade ha erfarenhet av att fenomenet endast uppstår i friläge.

Om det skulle vara bromsskivor, ABS-krans etc borde väl fenomenet göra sig gällande även med växel i?

Tacksam för kommentarer eller hänvisningar till andra trådar...

1 043 Inlägg
18 november 2009
Troligtvis en givare som "tror" att ett hjul står stilla fastän det inte gör det.
Inget fel enligt datorn så det är inte säkert att du får felkod.
Kolla om verkstaden kan mäta givarna under körning, då hittar dom nog vilken givare det är fel på.

2 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
Tack,

Undrar bara varför den bara tror det med växel urkopplad och låg hastighet...

1 Inlägg
13 februari 2011
Hej bobbyjr!

Jag har precis samma problem nu. Först märkte jag att abs-lampan lyda och det rasslet som du beskrev uppstod inför ett trafikljus. Väl i körning var det inga konstigheter att bromsa. Det jag också la märke till var att det luktade mycket bränt efter körningen.

Vad var det för fel på bilen? Är bromsbeläggen slut eller vad ska man göra?

Tacksam för svar!

Sök