Dimljus + halvljus= Åtal

Grabber Dagdrömmare
22 november 2009 · 2 836 Inlägg

isak90 skrev:
Jag förstår inte heller hur man kan bli bländat av halvljus+dimljus? Sådana möter man ju varje gång man kör bil i mörker och inte fan har jag blivit bländat nån gång.. :S

Parkeringsljus+dimljus e ju standard på dagen wink

Du sitter inte 2 meter högt upp så du får inte den ljus brytningen som dimljus kan ge.
Hade ett tillfälle att se "ljusreflektion" från sidan när det var mörkt, disigt o blöt ute.
Dimljusen reflekterade från asfalten ca 5-8m framför bilen för att lysa upp i ca 20-30 graders vinkeln medan halvljusen såg jag inget reflektion av!
Varför? Troligen skitiga, dåliga eller fel inställda...
Jobbigt?
Vad tror ni om ni ska köra 4-6 timmar i mörkret o möter såna bilar då mörkerseendet försvinner i X antal sekunder så att man kan gissa fram sig på vägen med en 45-tonare...
Tror inte att nån av Er skulle vilja frontal krocka med en lastbil....?

Kan bara säga/skriva så här:
"Vi jobbar på vägen medan ni andra leker på den...."

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Volvo_Mannen Volvoskadad
22 november 2009 · 6 017 Inlägg

Jävla gnällande på dimljus!
Personligen stör det mej inte alls sålänge dom inte är på tok för högt riktade. Men det gäller ju alla ljus. Dimljus är inte värre än vanliga halvljus.

Tycker xenon ljus är bra mycket mer irriterande. Då snackar vi typ helt vanliga 9-5, v70, A6 osv.
Och även bromsljus av modern sort som sitter högt på bakluckan på kombisar och bländar rejält när man står bakom i mörker tex. vid ett rödljus.

Jonas
Lowpass
22 november 2009 · 1 224 Inlägg

man måste ju säga att ett par extra ljus nere på bilen inte bländar särkilt mycket extra än de vanliga halvljusen. dessutom pekar ju dimljus neråt nästan. själv tycker jag det är mer bländande att möta någon med xenonljus istället för halv och dimljus.

i-vtec Do you?
Lowpass
22 november 2009 · 1 224 Inlägg

edit: håller med volvomannen , såg inte hans inlägg. lite lustigt iaf wink

i-vtec Do you?
Opelmadness German cars, quality and beyond
22 november 2009 · 8 197 Inlägg

Ligger det en bil med halvljus+dimljus efter mig tänder jag mitt dimljus bak... Inte bara för att han/hon bländar mig... Som det stod tidigare, skit ska skit ha. tongue Bra på nya bilen där det sitter dubbla starka dimljus bakåt.. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
22 november 2009 · 1 098 Inlägg

DusanMandick skrev:

speedfreak racing skrev:
Personligen så har jag dimljusen på jämt!!!! Och så kommer det förbli, så värdelöst ljus annars..
Åker jag dit är det mitt eget problem.

dina dimljusen e släckta på varenda bild på din bil, fail

Fail på dej med fomme, dridden blev ditkopplade häromdagen ser du..

Och jo, mina är riktade ner i backen och utåt så ljusbilden blir förbannat mycket bättre..
Och synen är förövrigt perfekt, och ingen som blinkat hittils...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
FBR
22 november 2009 · 61 Inlägg

Opelmadness skrev:
Ligger det en bil med halvljus+dimljus efter mig tänder jag mitt dimljus bak... Inte bara för att han/hon bländar mig... Som det stod tidigare, skit ska skit ha. tongue Bra på nya bilen där det sitter dubbla starka dimljus bakåt.. roll

Du har inte tänkt på att han som kör bakom kanske har monterat extraljus modell långtradare.

Miramithe
22 november 2009 · 573 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Tycker xenon ljus är bra mycket mer irriterande. Då snackar vi typ helt vanliga 9-5, v70, A6 osv.
Och även bromsljus av modern sort som sitter högt på bakluckan på kombisar och bländar rejält när man står bakom i mörker tex. vid ett rödljus.

ja jo dom är irriterande, bländar ju inte lite dom heller.
själv bländar jag på om jag möter folk som har dimljus på och dom bländar, men i vanliga fall fattar ju inte folk vad man menar med det...

finns en anledning till varför jag bytt till högeffektiva dioder som högt placerat bromsljus. blir bra avstånd till dom som lägger sig för nära bakom när man tänder dom, dom bländar som fan men det är bra att det syns, inte som volvo 240, 740, 940, Saab 900 mm som man får gissa om dom bromsar eller inte...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Sonaks
30 november 2009 · 87 Inlägg

Grabber skrev:

isak90 skrev:
Jag förstår inte heller hur man kan bli bländat av halvljus+dimljus? Sådana möter man ju varje gång man kör bil i mörker och inte fan har jag blivit bländat nån gång.. :S

Parkeringsljus+dimljus e ju standard på dagen wink

Du sitter inte 2 meter högt upp så du får inte den ljus brytningen som dimljus kan ge.
Hade ett tillfälle att se "ljusreflektion" från sidan när det var mörkt, disigt o blöt ute.
Dimljusen reflekterade från asfalten ca 5-8m framför bilen för att lysa upp i ca 20-30 graders vinkeln medan halvljusen såg jag inget reflektion av!
Varför? Troligen skitiga, dåliga eller fel inställda...
Jobbigt?
Vad tror ni om ni ska köra 4-6 timmar i mörkret o möter såna bilar då mörkerseendet försvinner i X antal sekunder så att man kan gissa fram sig på vägen med en 45-tonare...
Tror inte att nån av Er skulle vilja frontal krocka med en lastbil....?

Kan bara säga/skriva så här:
"Vi jobbar på vägen medan ni andra leker på den...."

Bästa som sagts i denna tråd so far :b

Tycker dock xenon halvljus + xenon dimljus är värst.
Dock spelar det väldigt stor roll om ljusen är rätt eller fel inställda, såsom alla ljus.
Vissa bilars dimmljus bländar enormt mycket, medans andra inte bländar ett dugg.

Sen till folk som blinkar med helljus för att någon har dimmljus och inte för att det faktiskt bländar
är ju lika goa kolsupare dom.

Tänk om personen med dimmljus + halvljus kommer i en kurva och du slänger fram 15 helljus a la 100W i ansiktet på han/hon och han av misstag kommer över på felsida.

Även om hans ljus kanske bländar dig så kanske denna person var en enormt ljus känslig person och blev tusen gånger mer bländad än vad du blev. Är de då värt o riskera sin egen hälsa för att påpeka att en annan trafikant gör fel?

Knappast!

Dimmljus fenomenet kommer säkerligen alltid att finnas, och det är väldigt ofta som dom med dimmljus inte är dom som vill ge sin bil en farligare och mer aggresiv look, utan istället är det Agda och Helge som är ute o åker med dimmljusen i högsta hugg.

Sen är det väl förvisso respektlöst mot andra trafikanter o köra med dimmljus + halvljus då man inte har en aning hur ljuskänslig den man möter är.

Jag skulle då iaf inte vilja leva med att ha orsakat en olycka pga mina dimmljus på någon annans bekostnad bara för att jag vill att min bil ska se häftigare ut.

Enda sättet att få en minskning på problemet, är att polisen ser allvarligare på det och ger högre böter.
Så min gissning är att det inte kommer ske någon större förändring på ett bra tag.

Då jag betvivlar att Polisen orkar åka runt o leka barnvakt istället för att ta fast annat drägg ute på stan.
Men får dom chansen och är på dåligt humör så kan dom ju stanna en

Audi A6 2,6 (1997)
Grabber Dagdrömmare
1 december 2009 · 2 836 Inlägg

Sonaks skrev:
Bästa som sagts i denna tråd so far :b

Även om hans ljus kanske bländar dig så kanske denna person var en enormt ljus känslig person och blev tusen gånger mer bländad än vad du blev. Är de då värt o riskera sin egen hälsa för att påpeka att en annan trafikant gör fel?

Knappast!

Dimmljus fenomenet kommer säkerligen alltid att finnas, och det är väldigt ofta som dom med dimmljus inte är dom som vill ge sin bil en farligare och mer aggresiv look, utan istället är det Agda och Helge som är ute o åker med dimmljusen i högsta hugg.

Sen är det väl förvisso respektlöst mot andra trafikanter o köra med dimmljus + halvljus då man inte har en aning hur ljuskänslig den man möter är.

Jag skulle då iaf inte vilja leva med att ha orsakat en olycka pga mina dimmljus på någon annans bekostnad bara för att jag vill att min bil ska se häftigare ut.

Enda sättet att få en minskning på problemet, är att polisen ser allvarligare på det och ger högre böter.
Så min gissning är att det inte kommer ske någon större förändring på ett bra tag.

Då jag betvivlar att Polisen orkar åka runt o leka barnvakt istället för att ta fast annat drägg ute på stan.
Men får dom chansen och är på dåligt humör så kan dom ju stanna en

Så sant så!!!!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Remiss
1 december 2009 · 1 339 Inlägg

JonR skrev:

Rquired skrev:
1. Jag förstår inte hur man kan tycka att dimljuset bländar.

2. Jag förstår inte heller hur man kan tycka att man ser bättre med dem (bortsett från när det är dåligt sikt vilket dem är avsedda för förstås)

Så jag bryr mig inte om vilka kombinationer folk kör med, men jag kan hålla med om att det ser snyggt ut.

Oftast tycker inte jag att dom är bländande(tex nyare bilar som har dom fabriksmonterade), men sen finns det ju endel rikspuckon som kommer med dom där dimljusen som lyser mot trädtopparna och dom är inte skojiga att möta!(ofta gamla Volvos med kapat avgassystem av nån konstig anledning?smile) Sen har jag förståelse för folk som är väldigt ljuskänsliga, att dom tycker det är irriterande.. Hade en bil förut med lite halvsliten framruta och då krävdes det inte mycket felriktade dimljus för att man skulle bli ordentligt bländad(jo visst hade jag kunnat köpa ny ruta men mötte man folk med bara halvljus gick det ju bra, om dom inte var för högt inställda då) Är det dessutom väldigt blött på vägen så bländar dimljus nåt förbannat! oavsett skick på framruta..

MVH/Jon

Det accepterar inte Svensk Bilprovning wink . Dom är grymt petiga med det. Och även äldre bilar kan ha dom fabriksmonterade (typ min wink ). Något som Volvo 740 (Hela 2/7/9-serien antar jag) har inbyggt är att du KAN INTE köra med dimljus och halvljus på samtidigt.

Senast redigerat av Volvo740an (1 december 2009)

Aga_Diff Bärs!
1 december 2009 · 3 456 Inlägg

Volvo740an skrev:
Det accepterar inte Svensk Bilprovning wink . Dom är grymt petiga med det. Och även äldre bilar kan ha dom fabriksmonterade (typ min wink ). Något som Volvo 740 (Hela 2/7/9-serien antar jag) har inbyggt är att du KAN INTE köra med dimljus och halvljus på samtidigt.

Nää, det gör dom verkligen inte... tongue

Det där med att man "inte kan" åka halv+dim på 740's tycker jag låter märkligt. Antingen har alla 740's med dimljus jag vet varit efter monterade, eller så går det utmärkt.
Har du nån källa på det?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Remiss
1 december 2009 · 1 339 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Volvo740an skrev:
Det accepterar inte Svensk Bilprovning wink . Dom är grymt petiga med det. Och även äldre bilar kan ha dom fabriksmonterade (typ min wink ). Något som Volvo 740 (Hela 2/7/9-serien antar jag) har inbyggt är att du KAN INTE köra med dimljus och halvljus på samtidigt.

Nää, det gör dom verkligen inte... tongue

Det där med att man "inte kan" åka halv+dim på 740's tycker jag låter märkligt. Antingen har alla 740's med dimljus jag vet varit efter monterade, eller så går det utmärkt.
Har du nån källa på det?

Mina dimljus är fabriksmonterade och det går inte att köra med dimljus + halv samtidigt. Så fort jag drar på halvljuset så släcks dimljuset. Går igång  igen när helljuset sätts på.

Aga_Diff Bärs!
1 december 2009 · 3 456 Inlägg

Volvo740an skrev:

Aga_Diff skrev:

Volvo740an skrev:
Det accepterar inte Svensk Bilprovning wink . Dom är grymt petiga med det. Och även äldre bilar kan ha dom fabriksmonterade (typ min wink ). Något som Volvo 740 (Hela 2/7/9-serien antar jag) har inbyggt är att du KAN INTE köra med dimljus och halvljus på samtidigt.

Nää, det gör dom verkligen inte... tongue

Det där med att man "inte kan" åka halv+dim på 740's tycker jag låter märkligt. Antingen har alla 740's med dimljus jag vet varit efter monterade, eller så går det utmärkt.
Har du nån källa på det?

Mina dimljus är fabriksmonterade och det går inte att köra med dimljus + halv samtidigt. Så fort jag drar på halvljuset så släcks dimljuset. Går igång  igen när helljuset sätts på.

Åfan? Har jag aldrig hört nått om faktiskt... Känns modernt för å va 80-tal. smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
1 december 2009 · 5 650 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Volvo740an skrev:

Aga_Diff skrev:

Nää, det gör dom verkligen inte... tongue

Det där med att man "inte kan" åka halv+dim på 740's tycker jag låter märkligt. Antingen har alla 740's med dimljus jag vet varit efter monterade, eller så går det utmärkt.
Har du nån källa på det?

Mina dimljus är fabriksmonterade och det går inte att köra med dimljus + halv samtidigt. Så fort jag drar på halvljuset så släcks dimljuset. Går igång  igen när helljuset sätts på.

Åfan? Har jag aldrig hört nått om faktiskt... Känns modernt för å va 80-tal. smile

låter nog lite efter kopplat för man inte ska kunna köra olagliga kombon

me tanke på 940isarna som är uppgraderingen på 740 har inte de . 850isarna har inte de heller och
så låter lite för otroligt för att va från 80 talet annars borde ju eftergångarna haft de som original då alla 940is har dimljus fram och vissa 850is har spoiler dimljusen fram..

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Remiss
1 december 2009 · 1 339 Inlägg

MrEricsson skrev:

Aga_Diff skrev:

Volvo740an skrev:

Mina dimljus är fabriksmonterade och det går inte att köra med dimljus + halv samtidigt. Så fort jag drar på halvljuset så släcks dimljuset. Går igång  igen när helljuset sätts på.

Åfan? Har jag aldrig hört nått om faktiskt... Känns modernt för å va 80-tal. smile

låter nog lite efter kopplat för man inte ska kunna köra olagliga kombon

me tanke på 940isarna som är uppgraderingen på 740 har inte de . 850isarna har inte de heller och
så låter lite för otroligt för att va från 80 talet annars borde ju eftergångarna haft de som original då alla 940is har dimljus fram och vissa 850is har spoiler dimljusen fram..

Det är troligtvis inte efterkopplat då även Steifan kan bekräfta att han heller inte kan köra olagligt wink

http://www.garaget.org/?car=61540&image=781014

Hans bil

YooYoYo Avstängd
1 december 2009 · 14 Inlägg

JapMax skrev:
lr så ger man fan i o åka med dimljus, det är ju inte änns snyggt tongue

Skämtar du eller? Det är ju nice som fan bre!

Volvo_Mannen Volvoskadad
1 december 2009 · 6 017 Inlägg

Volvo740an skrev:

MrEricsson skrev:

Aga_Diff skrev:

Åfan? Har jag aldrig hört nått om faktiskt... Känns modernt för å va 80-tal. smile

låter nog lite efter kopplat för man inte ska kunna köra olagliga kombon

me tanke på 940isarna som är uppgraderingen på 740 har inte de . 850isarna har inte de heller och
så låter lite för otroligt för att va från 80 talet annars borde ju eftergångarna haft de som original då alla 940is har dimljus fram och vissa 850is har spoiler dimljusen fram..

Det är troligtvis inte efterkopplat då även Steifan kan bekräfta att han heller inte kan köra olagligt wink

http://www.garaget.org/?car=61540&image=781014

Hans bil

Angående det med koppling av dimljus. Jag köpte ett nytt kit med allt på volvo till min 740. Och i instruktionen så finns det tre olika sätt att jorda dimljusrelät beroende på när man vill kunna använda det. Jag kopplade så jag kan använda det jämt.

Jonas
Destruction
1 december 2009 · 15 Inlägg

FLindgren skrev:
ja det vet väll alla att man inet får? Eller vad är du ute efter?

Jasså? Känns som 75% av göteborgs trafikkanter INTE vet detta

Agr3n
2 december 2009 · 108 Inlägg

Samma på min 760-88, Dimljuset slår av vid halvljus & slås åter igen på när jag ändrar tillbaka till helljus smile Vilket är skönt för då slipper man allt krångel big_smile

Senast redigerat av Agr3n (2 december 2009)

BMW E30 320/325 "M-tech 2" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang