Breddad Audi S2 -91 - Update 18/10 Bromsar

Drömbilen som behövde lite kärlek. Sen skulle den in och få lite nya bussningar och blev stående i flera år. Det här är min vision om hur en S2 borde ha byggts från början.
  • 115 Följare
  • 188 352 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 oktober 2012
Tottii Audiskadad
3 januari 2010 · 1 287 Inlägg

snuskigt snygga fälgar josam!! passar riktigt bra på den röda med!! lite smakare däck på dom så skulle dne se fet maffig ut.....
ser att du räknat ut bredden bra på din s2! håller med... fräna fälgar!!!

ps rita inte för mkt med sånt där du ska lacka... kan krakulera i lacken sen....vi fick det i min även vi slipade bort typ allt, kom ändå...!

keep going! cool

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)
S_Henjer
5 januari 2010 · 1 150 Inlägg

Asså herrejävlar.. Riktigt imponerad ska du veta.. De blir riktigt rått!! Vars fick du tag på skärmarna?

/S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Josam
6 januari 2010 · 135 Inlägg

Tottii skrev:
snuskigt snygga fälgar josam!! passar riktigt bra på den röda med!! lite smakare däck på dom så skulle dne se fet maffig ut.....
ser att du räknat ut bredden bra på din s2! håller med... fräna fälgar!!!

ps rita inte för mkt med sånt där du ska lacka... kan krakulera i lacken sen....vi fick det i min även vi slipade bort typ allt, kom ändå...!

keep going!

Jag hängde en tråd med en bricka i skärmkanten och sen mätte jag mellan tråden och navet. Sen va det bara att fundera ut hur breda fälgar jag ville ha och räkna ut vilket Et som skulle passa bäst.

S_Henjer skrev:
Asså herrejävlar.. Riktigt imponerad ska du veta.. De blir riktigt rått!! Vars fick du tag på skärmarna?

/S_Henjer

Kul att du känner så. Jag köpte dom av en kille som hade en kontakt som i sin tur hade fått tag på formar från den tiden när dom körde rallycross med S2 coupe.

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
S_Henjer
6 januari 2010 · 1 150 Inlägg

Josam skrev:

Tottii skrev:
snuskigt snygga fälgar josam!! passar riktigt bra på den röda med!! lite smakare däck på dom så skulle dne se fet maffig ut.....
ser att du räknat ut bredden bra på din s2! håller med... fräna fälgar!!!

ps rita inte för mkt med sånt där du ska lacka... kan krakulera i lacken sen....vi fick det i min även vi slipade bort typ allt, kom ändå...!

keep going!

Jag hängde en tråd med en bricka i skärmkanten och sen mätte jag mellan tråden och navet. Sen va det bara att fundera ut hur breda fälgar jag ville ha och räkna ut vilket Et som skulle passa bäst.

S_Henjer skrev:
Asså herrejävlar.. Riktigt imponerad ska du veta.. De blir riktigt rått!! Vars fick du tag på skärmarna?

/S_Henjer

Kul att du känner så. Jag köpte dom av en kille som hade en kontakt som i sin tur hade fått tag på formar från den tiden när dom körde rallycross med S2 coupe.

Okejokej.. Då vars de rätt unikt då!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Josam
8 januari 2010 · 135 Inlägg

Renovering av drivlinan

Som jag tidigare nämt i tråden så har jag bytt växellådan på S2an. Lådan som jag bytte till har funkat bra tills slutet av sommaren. Då började det skrapa om man växlade för snabbt mellan 1an o 2an.
Nu när bilen ändå var typ helt nerplockad så var det ju läge att se över lådan. Jag lämnade den till en kompis som har tidigare erfarenhet av S2ans växellåda. I tro om att synkringen mellan 1an och 2an va slut så öppnade vi lådan men fann till min stora förvåning att synkringen va i princip nyskick, det var istället ett gäng drev som va riktigt dåliga. Ett par tuffa växlingar till så hade den förmodligen rasat. Audi ville, såklart, har flera hundra tusen för nya delar, typ iaf. Så det blev till att leta begangnade delar vilket blev svårt eftersom att det ofta är just dom delarna som ger sig. Jag fick tillslut tag på grejer från en låda vars framdiff totalhavererat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/833410_l0tb1z.jpg
Jag passade på att byta packboxar och måla lite

Medans jag letade delar till växellådan så tog jag en närmare titt på bakdiffen. Den var väldigt blött kring alla in- och utgångar. När jag tömde diffen på olja så fick jag endast ut typ 1-1,5 dl och efter att jag senare öppnat den så fick jag väl ihop ungefär lika mycket till. Man kan ju undra hur lite olja det får vara innan diffen skär, det ska vara en liter igentligen. Jag kollade över drev och lager och allt såg bra ut så det fick bli lite nya packboxar, pluggar samt ny olja. Det va kul att se hur enkel diffspärren är, bara ett drev som glider över och låser ett annat drev.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17253/833411_puwn07.jpg
Audi S2 diff i delar

Jag bytte stödlagret till kardanaxeln, själv lagret va bra men gummibälgen som håller allt på plats va torr och sprucken. Även drivaxlarna fick sig en översyn, jag kollade alla damasker, knutar, tvättade rent och tryckte i nytt fett.

Så nu ska jag väl inte få några problem med drivningen på ett tag. Jag beklagar att jag hade lite dåligt med bilder.
Jag kan ju även säga att numera är drivlinan i princip stumt monterad. Nya alu motor-, vlåds- och diff-fästen hjälper till att hålla att på plats så att man inte missar växlarna.

Senast redigerat av Josam (8 januari 2010)

Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Torlejf Bilvårdstönt.
8 januari 2010 · 1 109 Inlägg

Fälgarna är sånna som killar med riktigt bra smak väljer. wink

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
fish Allfixare
8 januari 2010 · 1 475 Inlägg

Olja i drivaxlarna?

ECO_Astra
8 januari 2010 · 173 Inlägg

Svårt att montera ner diffen/bakaxlen? måste göra det på min med smile

Toyota Supra mk4 "2JZ E85" (1996)
Lozinmust "Unloaded"
8 januari 2010 · 1 557 Inlägg

Magnesium-fälgar is the SHIT! Helrätt på en racebil smile

"When innovation meets passion!"
Josam
8 januari 2010 · 135 Inlägg

fish skrev:
Olja i drivaxlarna?

Haha såg att jag skrivit lite fel tongue Mena givetvis fett i knutarna wink

ECO_Astra skrev:
Svårt att montera ner diffen/bakaxlen? måste göra det på min med

Ne igentligen inte, men det är lite jobb för att få ner den. Jag släppte iof ner hela bakvagnen eftersom jag ändå skulle byta allt. Jag tror att man kommer åt att släppa på dom tre alufästena, sammanlagt 12 bultar. Eller om det kanske är enklare att bara släppa på det bakre och sen släppa på gummibussningarna. Men först kan det ju vara bra att släppa på kardan.

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
brother_david
12 januari 2010 · 85 Inlägg

J*vel i h*lvete, fastnade i den här tråden ett tag där, sjukt intressant projekt, seriöst byggt! Nu får man ge sig ut i garaget och få loss det mesta i framvagnen för blästring och förzinkning! Trodde inte jag skulle orka det men nu blev ja lite sugen big_smile

Nissan Stagea "Ragea" (2003)
tsdi Egenföretagare
21 januari 2010 · 2 496 Inlägg

Läst allt nu ser SJUKT bra ut! smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
jon_emilsson
21 januari 2010 · 472 Inlägg

ser ricktigt intressant ut smile skrit till om du vill ha hjälp o få fram en snygg front om du inte redan har den klar i huvet smile mvh jon

Volvo 940 "gubbaracern" (1992)
jon_emilsson
21 januari 2010 · 472 Inlägg

en ide
https://www1.garaget.org/gallery/archive/79844/842664_7q6po2.jpg
ide till front smile

Volvo 940 "gubbaracern" (1992)
_DamnIt R1 driver!
21 januari 2010 · 5 128 Inlägg

Riktigt grymt projekt! Gillar breddningen, alldeles lagom! Ska helt klart följas! smile

Josam
22 januari 2010 · 135 Inlägg

brother_david skrev:
J*vel i h*lvete, fastnade i den här tråden ett tag där, sjukt intressant projekt, seriöst byggt! Nu får man ge sig ut i garaget och få loss det mesta i framvagnen för blästring och förzinkning! Trodde inte jag skulle orka det men nu blev ja lite sugen

Kul att du känner dig inspirerad av mitt bygge, lycka till med ditt.


jon_emilsson skrev:
en ide

Wow jag gillar din Idé, jag har själv ritat några ideér till fronten och en av dom är ruskigt lik den du gjorde. Jag kikade lite på dina andra teckningar, grymt snyggt!!

Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
jon_emilsson
22 januari 2010 · 472 Inlägg

hehe vilken tillfällig het tongue skulle vart kul och se va du ritat smile men som ja sa i pm ska göra va ja kan smile har bara två papper kver i blocket och no money tongue så lite segt just nu

Volvo 940 "gubbaracern" (1992)
Bitter_
22 januari 2010 · 219 Inlägg

Bara jag som anser att en IMSA GTO replica av 90:an hade suttit fint wink Annars grymt fin s2:a


https://www1.garaget.org/gallery/archive/112956/843326_p9w9l1.jpg
IMSA GTO

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Ford Sierra "M104 TURBO" (1988)
Ford Capri RS3100 "Grupp H" (1973)
Josam
24 januari 2010 · 135 Inlägg

Här kommer en uppdatering på 90 Quattron

Har inte grejat så mycket med S2an på senaste tiden då jag i stort sett enbart skruvat med 90 Quattron.
Bilen är körbra i nuläget, det återstår bara lite finjusteringar för att få den att gå som den ska.

Jag bjuder på en liten film i dagens uppdatering

[video]http://www.garaget.org/video/c5mduhddmhad[/video]

90n går inte riktigt bra än

[video]http://www.garaget.org/video/n47nazg053c6[/video]

Bitter_ skrev:
Bara jag som anser att en IMSA GTO replica av 90:an hade suttit fint  Annars grymt fin s2:a

Ne, jag tycker också att det skulle vare häftigt. Men det är redan gjort, jag har sett flera S2or och andra Audisar med just det färgtemat.

Senast redigerat av Josam (25 januari 2010)

Audi S2 quattro "Breddad" (1991)
Volkswagen Polo TDI "Polo är också en bil" (2008)
lelleal
24 januari 2010 · 1 150 Inlägg

läst igenom tråden gillar de här projektet skarpt riktigt snygg breddnings kitt !!! smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang