von_blad skrev:
Mina uttalanden grundar jag i första hand på vad jag lärt mig från min gymnastiklärare i gymnasiet som var utbildad sjukgymnast och hade egen mottagning, han hade även tävlat i bodybuilding på SM-nivå (kom som bäst på sjätte plats). Killen var ett jävla uppslagsverk när det gällde allt som rörde kroppen, träning osv. Men det borde du vetat om du hade läst hela tråden...
Sedan har jag även upplevt att det han sagt stämmer även i verkligheten, och jag känner långt fler än 3 pers på gymmet, då man tränat ett par år.
Och visst, det är jättebra att du får i dig något direkt efter träning, smidigt med proteinpulver t.ex. Men det fungerar jättebra med en banan eller ett stort glas mjölk med en ostmacka också. Snabb energi inom en halvtimma är det som gäller.
Jag säger inte att det är skit, men fungerar gör det inte såvida du inte tränar för att vinna någon bodybuildartävlig osv. Det är ju dock jättebra att få i sig något direkt efter träning. De går ju absolut inte sämre än vanligt, men inte bättre heller. Sedan är det ju en risk att det innehåller förstadiet av anabola steroider. Det ska man inte heller glömma.
Och som jag också skrivit tidigare i tråden så behöver man endast 1g/kilo kroppsvikt protein per dag om man inte tränar överdrivet, då kan det uppgå till 1.1-1.2. Vilket man enkelt får i sig av vanlig mat.
Så kallar du mina påståenden för okunskap, så kallar du indirekt min gamla gymnastiklärares påståenden för okunskap. Tror absolut inte du vet mer om hur kroppen fungerar osv än honom. Så jag tänker stå fast vid det jag skrivit.