2955
Sök

När är det normalt att behöva fylla ac'n första gången ?

1 639 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Har en 03 och Ac'n är aldrig fylld. Så sent som i somras funkade den perfekt, men nu har jag märkt att den inte tar bort imma. Förr så försvann även den värsta imma på nolltid med ac'n på men nu så blir det ingen större skillnad från vanlig defrost utan ac.
Kompressorn slår fortfarande till och rören i motorn blir fortfarande lite kalla och får kondens på sig.
Bilen har gått 9200 mil. Är det normalt att gasen behöver fyllas på en ca 7 år gammal bil med detta miltal. Vissa säger att ac'n aldrig behöver fyllas om det inte läcker.
Så jag undrar om någon som är insatt tror att det blivit något plötsligt fel eller om detta är normalt med tanke på ålder och miltal.
Senast redigerat av mrcelica (6 december 2009)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
när byttes kupefilter å dyl ? ett kupefilter som e fyllt av gamla fuktiga löv hjälper knappast till å ta bort imma på rutan :p...  en ac behöver aldrig fyllas! är den tom så läcker den å behöver ÅTGÄRDAS. sen fyller man.

460 Inlägg
4 december 2009
en ac läker alltid ut lite gas.. men efter som att bilen är 8 år gammal och acn fortfarande kyler så är det gas fortfarande i systemet så att den kan kyla. skulle det vara för lite gas så skulle tryckvakten slå i från så att kompressorn inte startar. prova byta kupefilter

321 Inlägg
4 december 2009
Hur tänker du nu?smile
En 03:a = 8 år gammal?
Ac läcker alltid ut lite gas? Måste väl va läckage då?smile

Pilsk skrev:
en ac läker alltid ut lite gas.. men efter som att bilen är 8 år gammal och acn fortfarande kyler så är det gas fortfarande i systemet så att den kan kyla. skulle det vara för lite gas så skulle tryckvakten slå i från så att kompressorn inte startar. prova byta kupefilter

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
4 december 2009
Xuri skrev:
när byttes kupefilter å dyl ? ett kupefilter som e fyllt av gamla fuktiga löv hjälper knappast till å ta bort imma på rutan :p...  en ac behöver aldrig fyllas! är den tom så läcker den å behöver ÅTGÄRDAS. sen fyller man.

Fick dett förklarat för mig av en bekant som har en ac-verkstad.

En ac tappar alltid tryck, genom o-ringar och div tätningar med tiden detta är normalt då det är fruktansvärt högt tryck på dessa packningar. Ta detta tillsammans med att alla leder och skarvar på rören rör sig med motor osv, så får man ett visst lekage.

Min ac var näst intill tom ca 0.2kg bilen läcksöktes och provades och höll trycket bra. Detta var på en 850 från 96 som aldrig var fylld innan. Ac:n funkar som en dröm och har inget tryckfall alls.

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2009
Jag är ingen "ac-expert" men vad jag vet så är ett årligt läckage på mellan 3-5% acceptabelt, mer än det o det måste åtgärdas.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
Pilsk skrev:

ja okej jag tar om de då om du inte förstod vad jag menade.

de går aldrig att få nått trycksystem 100% tätt så de läcker alltid LITE, men då de är dags att fylla på har bilen blivit betydligt mer än 6-7 år gammal...

min kärra tex e 12 år å gasen är kvar i den å kyler lika bra som en ny bil...

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
4 december 2009
Xuri skrev:
Pilsk skrev:

de går aldrig att få nått trycksystem 100% tätt så de läcker alltid LITE, men då de är dags att fylla på har bilen blivit betydligt mer än 6-7 år gammal...

Beror helt på hur mycket kopplingarna rör sig, hur mycket ac används osv, har sett väldigt många nyare bilar med dålig ac, pga av tryckfall, spec mercedes e-klass

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
Turbomatte skrev:
Xuri skrev:
Pilsk skrev:

Beror helt på hur mycket kopplingarna rör sig, hur mycket ac används osv, har sett väldigt många nyare bilar med dålig ac, pga av tryckfall, spec mercedes e-klass

ja som på volvo sitter de skruvkopplingar med oringar å dessa är täta om du drar eller sliter i dom. hur merca gör vet jag inte men allt i en bil skakar å rör på sig å har dom inte tänkt på de så kan man ju skratta samt att då är de produktionsfel för miljöfarlig gas får man inte släppa ut...de är ju som om dom skulle sätta dåliga sopparör å slangar på en bil...

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 december 2009
Xuri: Kompressoraxelns tätning är svår att få 100% tät, o med tiden börjar det läcka där, förr eller senare...Sen är det väl tänkbart att gasen kan "difundera" (eller va det nu heter)...I vart fall finns inga AC system som är 100% täta. Ett tapp på 3-5% är acceptabelt som jag skrev. Räknat på 3% har man kvar ca 74% av den ursprungliga gasmängden efter 10år, o det får väl anses vara fullt acceptabelt,eller?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Motborgare
1 099 Inlägg
4 december 2009
camaro67 skrev:
Exakt. En ac som tappat gas läcker. Man blir så trött när man ser annonser där de skriver att acn bara behöver fyllas på

Om man stänger av kompressorn över längre tid, är det typiskt att det börjar läcka gas från axeltätningen.
Det brukar självlaga sig när man börjar använda den igen, fast med lite mindre gas i systemet, då.

-- K

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
dawwe skrev:
Xuri: Kompressoraxelns tätning är svår att få 100% tät, o med tiden börjar det läcka där, förr eller senare...Sen är det väl tänkbart att gasen kan "difundera" (eller va det nu heter)...I vart fall finns inga AC system som är 100% täta. Ett tapp på 3-5% är acceptabelt som jag skrev. Räknat på 3% har man kvar ca 74% av den ursprungliga gasmängden efter 10år, o det får väl anses vara fullt acceptabelt,eller?

Jo de var de jag menade,, 100% tätt blir ingenting som vi kan tillverka i dagens läge, men efter 6 år "fyller" man inte på utan man åtgärdar läckaget.

och som han jag svarade på då skrev att han hade enbart 0.2kg kvar i sitt ac system, man fyller med vad är de  typ 0.3-0.4kg gas så efter 12 år är de rätt ok om de finns kvar så mycke.

Edit, på typ volvo har jag nog aldrig sett en kompressor som läckt via axeln faktiskt, på nyare volvo så är de kondensorn å på äldre typ 850 så är de torkfiltrena som ha rostat upp för dom är i svartstål.
Senast redigerat av Xuri (4 december 2009)

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
4 december 2009
Xuri skrev:
dawwe skrev:

Jo de var de jag menade,, 100% tätt blir ingenting som vi kan tillverka i dagens läge, men efter 6 år "fyller" man inte på utan man åtgärdar läckaget.

och som han jag svarade på då skrev att han hade enbart 0.2kg kvar i sitt ac system, man fyller med vad är de  typ 0.3-0.4kg gas så efter 12 år är de rätt ok om de finns kvar så mycke.

Tror det ska va 0,7-0,9 kg gas i volvos system, beroende lite på vilken anläggning man har.

1 758 Inlägg
5 december 2009
Diffusion kallas det och den största "boven" i dramat är slangarna som går till AC-kompressorn.

Tänk på bromssystemet! Där sker diffusion genom (främst) bromsslangar och packningar vilket leder till att vatten tränger in: bromsvätskan blir utspädd (eller vattenfickor bildas).

1 639 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
Ska ta o kolla det där med kupéfiltret. Verkar ju som den fortfarande kyler eftersom röret i motorrummet blir kalla precis som förr, bara att imman inte försvinner som den bör med ac'n på..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

146 Inlägg
6 december 2009
Kolla om AC kyler tillräckligt går att göra. Med en ute temp på +20 grader så skall det med full kylning inne komma ut runt (tro det var så) +5 grader ur munstyckena.

Vcds

Sök