Fakta om gamla amerikanska muskelbilar

R1kard V-Power
5 december 2009 · 1 186 Inlägg

Tjenare!

Har snöat in mig lite på gamla amerikanska muskelbilar, 60-tal och 70-tal. Men har aldrig varit intresserad av dem innan så jag har nästan noll koll på dem. Därför skulle jag vilja ha lite information från folk som vet hur det ligger till.

Om vi börjar med motorn. Tex en 350 motor har jag förstått är på 5,7 liter. Men hur räknar man ut det? Hur många liter är t ex en 425 motor på?

Vad menas med en 700 växellåda?

Hur ser man vad bakaxeln klarar i Hk, säger bultarna något?

Hur kan man definiera skillnaden på small block och big block?

En lista på dem vanligaste muskelbilarna hade inte skadat, t ex Chevrolet "Cheva": Nova, chevelle osv.
Dodge: Charger osv..
Plymounth: Cuda osv...

Fyll på med mer "bra fakta" och gärna fler modeller!


Tack på förhand
/Rikard

Senast redigerat av R1kard (5 december 2009)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Hedning Fd Bannad
5 december 2009 · 657 Inlägg

R1kard skrev:
Tjenare!

Har snöat in mig lite på gamla amerikanska muskelbilar, 60-tal och 70-tal. Men har aldrig varit intresserad av dem innan så jag har nästan noll koll på dem. Därför skulle jag vilja ha lite information från folk som vet hur det ligger till.

Om vi börjar med motorn. Tex en 350 motor har jag förstått är på 5,7 liter. Men hur räknar man ut det? Hur många liter är t ex en 425 motor på?

Vad menas med en 700 växellåda?

Hur ser man vad bakaxeln klarar i Hk, säger bultarna något?

Hur kan man definiera skillnaden på small block och big block?

En lista på dem vanligaste muskelbilarna hade inte skadat, t ex Chevrolet "Cheva": Nova, chevelle osv.
Dodge: Charger osv..
Plymounth: Cuda osv...

Fyll på med mer "bra fakta" och gärna fler modeller!






Tack på förhand
/Rikard

350 är storleken i "Cubes", ett amerikanskt mått för att mäta motorstorleken.  700 växellåda brukar menas med en TH700, en Gm automatlåda, finns ju även Chrysler 727 och 904 Torqueflite automatlåda, där 727an är den biffigare modellen. A833an är Chryslers Manuella låda från den tiden, 4 petad mot dem 3 petade automatlådorna.

En bakaxel kan preppas för att tåla stryk, men generellt så är det storleken på axlarna som berättar hur mycket stryk dem tål. Ett par kända stryktåliga axlar är Dana 60 som sitter i vissa Chryslerbilar, samt Fords 9-tummare. Big Block och Small Block (BB,SB) definieras genom yterrmåtten på motorerna, och det finns ingen "gräns" på hur stor dem egentligen får va. Finns 408 smallblocks och 383 bigblocks.

Enligt mig byggde varken Cheva eller Ford muskelbilar, men annars är det väll.

Cheva: Camaro, Chevelle, Nova SS(SS är viktigt, annars ingen muskelvagn), Ford Torino, Mustang.
Plymouth Cuda, Barracuda, Roadrunner, Gtx, Belvedere, Satellite, Duster, Valiant Scamp.
Dodge Charger, Coronet, Super Bee, Dart (Gt,Gts,Swinger), Demon.
Amc så är det väll Javelin som är den mest vanliga, Amc Amx är och häftig.

Är du en bloggläsare så kan jag rekomendera http://svammelsurium.blogg.se/category/ … erien.html artikelserien, med mycket matnyttigt:), vill du läsa om riktiga bilar? www.Allpar.com!

När det kommer till motorer så måste du iaf lägga ordet Hemi på minnet, åklagare, domare, jury och bödel i dem här sammanhangen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Hemi_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Muscle_cars

Senast redigerat av Hedning (5 december 2009)

Märkesbög
SevilleDiesel
5 december 2009 · 152 Inlägg

en kubiktum (cui/cubicinch) är 16.37 kubikcentimeter ungefär...
En 425 är 425 X 16.37=6.9 liter (c:a).
En TH700 är en fyrstegs automatlåda från GM.
Storleken på bakaxeln räknas antingen i bultantal (GM) , och finns då i 10 eller 12 bultat.
Ford och MoPar mäter dock i tum över banjon? (eller om någon vet närmare kanske?)
Och finns då i grövre och klenare format. Bland de grövre räknas väl Ford 9" och MoPar 8 3/4" Dessa anses väl vara de stryktåligaste...

Ang. muskelbilar kan du nog räkna in i stort sett alla mellanstorleksmodeller,Compakt och Ponycars som kunde beställas med mycket vassa/stora motorer vilket gav bra skjuts då de vägde förhållandevis lite.
Basmotorerna var dock i bästa fall åttor med tvåportsförgasare. En del modeller var dock framtagna för de gasglada kunderna-och såldes då med prestanda som säljargument. Ex. Buick Skylark där specialmodellen var GS och GSX455, Pontiac GTO (där specialmodellen hette Judge)Chevrolet Impala SS 409. MoPar; 440, 426Hemi,360 Sixpack t.ex. Dessa stoppades i bl.a. Dodge Charger,Challenger, Plymouth'Cuda,GTX,Polara...
Ford är jag dålig på men jag vet att konkurrensen var knivskarp, så det var jämnt

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Hedning Fd Bannad
5 december 2009 · 657 Inlägg

SevilleDiesel skrev:
en kubiktum (cui/cubicinch) är 16.37 kubikcentimeter ungefär...
En 425 är 425 X 16.37=6.9 liter (c:a).
En TH700 är en fyrstegs automatlåda från GM.
Storleken på bakaxeln räknas antingen i bultantal (GM) , och finns då i 10 eller 12 bultat.
Ford och MoPar mäter dock i tum över banjon? (eller om någon vet närmare kanske?)
Och finns då i grövre och klenare format. Bland de grövre räknas väl Ford 9" och MoPar 8 3/4" Dessa anses väl vara de stryktåligaste...

Ang. muskelbilar kan du nog räkna in i stort sett alla mellanstorleksmodeller,Compakt och Ponycars som kunde beställas med mycket vassa/stora motorer vilket gav bra skjuts då de vägde förhållandevis lite.
Basmotorerna var dock i bästa fall åttor med tvåportsförgasare. En del modeller var dock framtagna för de gasglada kunderna-och såldes då med prestanda som säljargument. Ex. Buick Skylark där specialmodellen var GS och GSX455, Pontiac GTO (där specialmodellen hette Judge)Chevrolet Impala SS 409. MoPar; 440, 426Hemi,360 Sixpack t.ex. Dessa stoppades i bl.a. Dodge Charger,Challenger, Plymouth'Cuda,GTX,Polara...
Ford är jag dålig på men jag vet att konkurrensen var knivskarp, så det var jämnt

360 Sixpack?tongue

340 och 440 Sixpack finns det, men någon 360 Sixpack har då inte Chrysler tillverkat under den tiden:)

För Ford så var det ju Cobra Jetten som gällde, en Mustang med 428 Cobra Jet Motorn presterar ca 13.7 tider på strippen på däck hårdare än lego. 429 Boss och 302 Boss ska vi inte prata om, det var motorer som inte hörde hemma på gatan och som inte presterade där heller.

Cheva hade ju både 454 och 427, speciellt snabb var ju Zl-1 427 Camaron, som dock får klassas som ett specialbygge. Gm(General Motors) hade ju även märket Buick, som med modellen Gsx 455 skapade sig ett rykte om att vara snabbare än Chrysler berömda Hemi. Tidningen Hot Rod publicerade ett test mellan modellerna där Gsx:en gick ut som vinnare, Dock så härjade både Bucken och föraren som körde den i Dragracingklassen Street Eliminator, och dom två gångerna som testet gjorts om har Hemin gått ut som vinnare.

Märkesbög
Hamilton
5 december 2009 · 8 864 Inlägg

"Sixpack" är ju iofs bestyckningen av motorn dvs 3st 2portsförgasare, finns många varianter på dom, bekant till mig har tex en Roadrunner -71 med en 400" sixpack

Fotograf på tierpidag.se
paltodlarn
5 december 2009 · 527 Inlägg

Fast hos plymouth kallade väl six pack för six barrel?

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Hamilton
5 december 2009 · 8 864 Inlägg

paltodlarn skrev:
Fast hos plymouth kallade väl six pack för six barrel?

hehe..sant därför som jag skrev "Sixpack" för att inte virra till det änu mera.
Men även dom använde ordet Six Pack så vad som är rätt eller fel kan ju diskuteras

Till trådskaparen vill jag tipsa om att  Cudan (-71) med 426 är det ultimata muskelbilen och då helst som Cab cool
Problemet är att man har större chans att vinna på Lotto än att hitta en sådan och gör man det så är dom hiskligt dyra sad

Senast redigerat av Hamilton (5 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se
paltodlarn
5 december 2009 · 527 Inlägg

Det är ju samma sak så det går ju lika bra att skriva six pack om plymouth, men det kan ju vara värt att nämnas så blir det väl inte så stora frågetecken när ordet dyker upp nån gång smile

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Moparboy440
5 december 2009 · 4 682 Inlägg

Hedning skrev:
Big Block och Small Block (BB,SB) definieras genom yterrmåtten på motorerna, och det finns ingen "gräns" på hur stor dem egentligen får va.

Definieras genom avstånden mellan cylindrarna , och inte genom yttermåttet. Yttermåtten är ju dock vanligtvis  större för ett BB än för ett SB.

R1kard V-Power
5 december 2009 · 1 186 Inlägg

Hamilton skrev:

paltodlarn skrev:
Fast hos plymouth kallade väl six pack för six barrel?

hehe..sant därför som jag skrev "Sixpack" för att inte virra till det änu mera.
Men även dom använde ordet Six Pack så vad som är rätt eller fel kan ju diskuteras

Till trådskaparen vill jag tipsa om att  Cudan (-71) med 426 är det ultimata muskelbilen och då helst som Cab cool
Problemet är att man har större chans att vinna på Lotto än att hitta en sådan och gör man det så är dom hiskligt dyra sad

Riktigt intressant att läsa om alla ovanliga dyra modeller. Hittade en Challenger på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Dodge_C … 11&w=3

Synd man inte har dem pengarna att lägga tongue Jag ska kolla runt lite men jag ska lägga runt 100-150 000.

Tack till alla som har svarat!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
red442
5 december 2009 · 63 Inlägg

Ovanstående svar innehåller en hel del faktafel.....
GENERELLT är en amerikansk "muskelbil" en midzize (en bil av mellanklasstorlek) med en performance bigblock motor..
Från början var det pontiac som 1964 monterade högeffektsmotorn från fullzize modellen (bonneville Grandprix osv)i sin midzize (Tempest,Lemans) som startade detta (GTO), resten av tillverkarna följde efter
Muskelbils epoken peakade 1970 med motorer upp mot 500 hästkrafter...muskelbilsepoken ebbade ut mot mitten av sjuttiotalet.

En 700 låda är en GM växellåda 3steg med overdrive och lockup, inget man har i muskelbilar..
Bakaxlar: GM har 10 bult 8,5 tum (starka axlar) 12 bult BOP (sådär), 12 bult Chev (grymt starka).
chrysler har 8 3/4 bra axel rätt preppad, Dana 60 (Lastbilsaxel, äter upp all effekt)
Moderna Ford 9  tummare är en klassisk performance axel..
Gms kraftigaste låda hette Th400, Ford C6, Chrysler 727, bland automaterna
Men en riktig muskelbil oavsett koncern är utrustad med rätt drivlina som skall kunna hantera effekten
(t.ex Chevelle ss 70: 454 cui motor 7,5 liter, TH400 växellåda och 12 bult bakaxel)

Ponycars: Mustang Camaro/firebird challenger och muscle ponycars är en annan variant...

Men skönheten är i betraktarens ögon, personligen så kan jag tycka att en Impala SS 67:a med 427 eller en en mustang med 428:a är minst lika mycket muskelbil som midsizebilarna..

självklart har jag inte täckt in allt utan skummat lite på ytan..

Här några länkar om muskelbilar, tolka dem hur ni vill.. på engelska
http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_car
http://classicmusclecars.com/musclecars … nition.php

Tyvärr såg jag att de hade förstört "musclecarclub.com" hittar inte nåt..
Men det finns mycket information om muskelbilar på nätet om man söker..

Senast redigerat av red442 (5 december 2009)

R1kard V-Power
6 december 2009 · 1 186 Inlägg

red442 skrev:
Ovanstående svar innehåller en hel del faktafel.....
GENERELLT är en amerikansk "muskelbil" en midzize (en bil av mellanklasstorlek) med en performance bigblock motor..
Från början var det pontiac som 1964 monterade högeffektsmotorn från fullzize modellen (bonneville Grandprix osv)i sin midzize (Tempest,Lemans) som startade detta (GTO), resten av tillverkarna följde efter
Muskelbils epoken peakade 1970 med motorer upp mot 500 hästkrafter...muskelbilsepoken ebbade ut mot mitten av sjuttiotalet.

En 700 låda är en GM växellåda 3steg med overdrive och lockup, inget man har i muskelbilar..
Bakaxlar: GM har 10 bult 8,5 tum (starka axlar) 12 bult BOP (sådär), 12 bult Chev (grymt starka).
chrysler har 8 3/4 bra axel rätt preppad, Dana 60 (Lastbilsaxel, äter upp all effekt)
Moderna Ford 9  tummare är en klassisk performance axel..
Gms kraftigaste låda hette Th400, Ford C6, Chrysler 727, bland automaterna
Men en riktig muskelbil oavsett koncern är utrustad med rätt drivlina som skall kunna hantera effekten
(t.ex Chevelle ss 70: 454 cui motor 7,5 liter, TH400 växellåda och 12 bult bakaxel)

Ponycars: Mustang Camaro/firebird challenger och muscle ponycars är en annan variant...

Men skönheten är i betraktarens ögon, personligen så kan jag tycka att en Impala SS 67:a med 427 eller en en mustang med 428:a är minst lika mycket muskelbil som midsizebilarna..

självklart har jag inte täckt in allt utan skummat lite på ytan..

Här några länkar om muskelbilar, tolka dem hur ni vill.. på engelska
http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_car
http://classicmusclecars.com/musclecars … nition.php

Tyvärr såg jag att de hade förstört "musclecarclub.com" hittar inte nåt..
Men det finns mycket information om muskelbilar på nätet om man söker..

Tack för bra info!

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
steve-N
6 december 2009 · 97 Inlägg

Finns ju bra böcker om det här (som kanske finns på nätet för dom som vill det), där man får följa muskelbilepokens gång från "första" bilen tills det dör ut. Ganska kul med bilder och allt. Sen får man se alla motorval som fanns m.m.

red442
6 december 2009 · 63 Inlägg

Det finns ett svenskt diskussionsforum för muskelbilar, med avdelningar om teknik, renoveringar, presentationer osv. Finns en heldel intressant att läsa, frågor som andra har ställt mm
Registrerar man sig , vilket är gratis, kan man ställa frågor själv...

Här är länken:
http://www.musclecars.nu/

Moparboy440
6 december 2009 · 4 682 Inlägg

red442 skrev:
En 700 låda är en GM växellåda 3steg med overdrive och lockup, inget man har i muskelbilar..

Inte original nej,men ett bra alternativ om man vill åka lite snålare.

camaro67 Meister
6 december 2009 · 6 763 Inlägg

Om du har en budgett upp till 150k så är det nog svårt att få mer muskelbil än Camaro 70. Hade du haft mer pengar så är det givet 67-69 Camaro. Har man en miljon över så är det en z28 man köper big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Moparboy440
6 december 2009 · 4 682 Inlägg

camaro67 skrev:
Om du har en budgett upp till 150k så är det nog svårt att få mer muskelbil än Camaro 70. Hade du haft mer pengar så är det givet 67-69 Camaro.

Plymouth duster eller Dodge dart ger muskebilskänsla för lägre peng wink.

red442
6 december 2009 · 63 Inlägg

Visst finns det muskelbilar för under 150, kanske inte i toppskick men bes o körklara..
Vettigt är att satsa på ett objekt kanske där man inte behöver renovera/reparera/gå igenom allt på engång..

R1kard V-Power
6 december 2009 · 1 186 Inlägg

red442 skrev:
Visst finns det muskelbilar för under 150, kanske inte i toppskick men bes o körklara..
Vettigt är att satsa på ett objekt kanske där man inte behöver renovera/reparera/gå igenom allt på engång..

Ok muskelbil kanske man inte ska kalla dessa bilar, men jag har i alla fall kollat lite på Chevelle eller Cutlass med 350 motor.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 december 2009 · 8 197 Inlägg

Moparboy440 skrev:

camaro67 skrev:
Om du har en budgett upp till 150k så är det nog svårt att få mer muskelbil än Camaro 70. Hade du haft mer pengar så är det givet 67-69 Camaro.

Plymouth duster eller Dodge dart ger muskebilskänsla för lägre peng wink.

Dom ger bra mycket känsla för de stålarna måste jag få säga. smile
Särskilt polarns '68 dart som det satt en 440 i.. Den var vild... cool

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang