Överlast på trailer, straff?

kolvas
10 december 2009 · 4 001 Inlägg

DanielssonC skrev:
Rätta mig om jag har fel.. Men har inte hela EU max totalvikt på bil+släp 4500kg ? medans Sverige sökte dispens för att få behålla sitt gamla krångliga system med 3500?
Hua , tur att man sitter på CE och trippelaxlat släp.. Kör dock överlast på det om man lastar på grävaren på 3,5 ton sad

4250kg är det och Sverige har gjort en egen tolkning av detta, det är väl inte klart ännu hur det kommer att bli men troligtvis så kommer det att bli en tilläggskurs för att få de sista 750kg för dom som bara har B-kort

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Lincoln Trucker
10 december 2009 · 234 Inlägg

Biemer skrev:

Nehe skrev:

Biemer skrev:

Ja precis. Så om jag har ett släp jag får dra, men överlastat och det inte finns tillgång till våg kan dom inget göra?
Eller kan dom ta regnr på bilen på släpet och kolla vikten på den, därmed bevisa att det är för tungt?

Rättelser:

Drar du ett släp som du inte har en körkortsbehörighet för så är det olovlig körning (TBL3§) som ovan har nämnt dock förlorar du inte körkortet utan det är endast ett bötesbrott. Är det grov olovlig körning kan det dock bli högst 6månaders fängelse.

Drar du ett släp som du har behörighet att framföra med ditt B-körkort och det är överlastat så döms du till böter enligt Lag om överlastavgift 1§ "överlastavgift tas ut enligt denna lag om" p4 "släpvagn, som dras av bil"

2§ För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2000kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Ja polisen måste väga ditt fordon/last men tänk på att många av bussarna (polisiära) idag har vägningsutrustning i bilarna. Och skulle man misstänka överlast så kan du få körförbud fram tills det att bilen är vägd och även efter det att bilen är vägd om det finns konstaterad övervikt. 8§-8e§.

Hoppas det klarnade lite nu.

Ja nu har jag koll på läget smile Blir dyrt om man åker dit!  Fast hehe, det är fortfarande en förvirrande sak, du snacka om böter beräknat för varje axel?? Jag brukar köra med en boggie vagn.

Vet inte hur det är med personbil, men med lastbil så delar dom den totala överlasten på antalet axlar du har och drar av 500 kg per axel och vips så har man inget överlast längre...ju mer man fuskar ju bättre klarar man sig i dagens samhälle.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det
kolvas
11 december 2009 · 4 001 Inlägg

Lincoln skrev:
Vet inte hur det är med personbil, men med lastbil så delar dom den totala överlasten på antalet axlar du har och drar av 500 kg per axel och vips så har man inget överlast längre...ju mer man fuskar ju bättre klarar man sig i dagens samhälle.

Fy fan, grabben som läst i tråden, se sidan 1 så får du rätt svar för du har iaf. inte rätt någonstans...


Här är inläggen med rätt svar:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p2010590 Yrkestrafik/tung trafik
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p2013589 Personbil

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ToBe www.maniacracing.se
11 december 2009 · 494 Inlägg

Biemer skrev:
Är fundersam på hur hård dom är på om man överlastat tex en trailer?

Om vi säger att jag får dra 1500 med min bil och har en trailer med totvikt på 1500, så är ju det lagligt, men om jag då lastar mer än vad jag får, t ex 500 för mycket, vad blir det för konsekvenser om jag blir stoppad?

Och någon som vet ungefär vad det kostar att ta BE?

Mvh Markus.

jag lasta för mycket i en bil så det blev 158% överlast (vet inte va det är i vikt)
och jag blev av med mitt körkort i 4månader och fick 4000kr i böter

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Germax
11 december 2009 · 12 086 Inlägg

kolvas skrev:

JapMax skrev:
Ja men hela tråden handlar om en personbil och ev överlass, och du börjar yla om regler för yrkestrafik.
Jag ser inte relevansen, utan mer hur det bara förvirrar folk.

Det var precis det Nehe skrev i sitt inlägg kl. 12:33, du har nog inte läst hela hans inlägg.

Nehe skrev:
Sådär har pratat med en kollega idag och såhär ligger det till om jag förstått det rätt.

Polisen ger böter för överlast på plats. Sedan skickar de in en kopia på rapporten till transportstyrelsen som gör en bedömning om överlast avgift enligt paragrafen ovan sedan tar de ett beslut om att det eventuellt skall bli mer böter. Polisman på plats kan räkna ut detta själv men får ej sätta vidare bot enligt överlastavgift.

Detta tillämpas oftast på yrkestrafik, dvs lastbilar med trailer osv.


Avdraget som är nämnt i paragrafen är ett säkerhetsavdrag precis som polisens mätinstrument har ett säkerhetsavdrag så det inte skall råda några tvivel angående överlast.

Hoppas det var svar nog åt dig kolvas.

Skönt att man sällan har med sådant här att göra som kanske märks tongue

Jag besrkiver ju precis min skepsis mot hans inlägg, det är helt orelevant.
Jag ser att han nämner att de gäller yrkestrafik, ok? fortf orelevant och förvirrande, precis som jag skrev förra ggn.

DanielssonC
11 december 2009 · 213 Inlägg

kolvas skrev:

DanielssonC skrev:
Rätta mig om jag har fel.. Men har inte hela EU max totalvikt på bil+släp 4500kg ? medans Sverige sökte dispens för att få behålla sitt gamla krångliga system med 3500?
Hua , tur att man sitter på CE och trippelaxlat släp.. Kör dock överlast på det om man lastar på grävaren på 3,5 ton sad

4250kg är det och Sverige har gjort en egen tolkning av detta, det är väl inte klart ännu hur det kommer att bli men troligtvis så kommer det att bli en tilläggskurs för att få de sista 750kg för dom som bara har B-kort

oofan , så det kommer bli något mellanting mellan B och BE kort ?

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
kolvas
11 december 2009 · 4 001 Inlägg

DanielssonC skrev:

kolvas skrev:

DanielssonC skrev:
Rätta mig om jag har fel.. Men har inte hela EU max totalvikt på bil+släp 4500kg ? medans Sverige sökte dispens för att få behålla sitt gamla krångliga system med 3500?
Hua , tur att man sitter på CE och trippelaxlat släp.. Kör dock överlast på det om man lastar på grävaren på 3,5 ton sad

4250kg är det och Sverige har gjort en egen tolkning av detta, det är väl inte klart ännu hur det kommer att bli men troligtvis så kommer det att bli en tilläggskurs för att få de sista 750kg för dom som bara har B-kort

oofan , så det kommer bli något mellanting mellan B och BE kort ?

jo, nåt sånt mellanting blir det i en övergångsperiod, sen pratas det även om vidareutveckling av släpbehörigheterna så att man på ett vanligt B-kort bara får dra max 750kg oavsett bil och sedan får man läsa/skriva/köra upp för att få dra tyngre vagnar, upp till 4250kg i totalvikt på hela ekipaget och därutöver kommer E-behörigheten att finnas för dom som vill dra ännu tyngre, om det blir 4250+4250 eller 3500+4250kg eller 3500kg+3500kg (som det är idag) vet jag inte

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
DanielssonC
11 december 2009 · 213 Inlägg

kolvas skrev:

DanielssonC skrev:

kolvas skrev:

4250kg är det och Sverige har gjort en egen tolkning av detta, det är väl inte klart ännu hur det kommer att bli men troligtvis så kommer det att bli en tilläggskurs för att få de sista 750kg för dom som bara har B-kort

oofan , så det kommer bli något mellanting mellan B och BE kort ?

jo, nåt sånt mellanting blir det i en övergångsperiod, sen pratas det även om vidareutveckling av släpbehörigheterna så att man på ett vanligt B-kort bara får dra max 750kg oavsett bil och sedan får man läsa/skriva/köra upp för att få dra tyngre vagnar, upp till 4250kg i totalvikt på hela ekipaget och därutöver kommer E-behörigheten att finnas för dom som vill dra ännu tyngre, om det blir 4250+4250 eller 3500+4250kg eller 3500kg+3500kg (som det är idag) vet jag inte

okej där ser man , men detta med 750kg oavsett bil, när kommer det träda ikraft då ? och om det nu blir så kommer det gälla alla eller bara dem som tar körkort efter att lagen har trätt i kraft ? tycker personligen detta är ganska meningslöst, lägg in en obligatorisk kurs i det vanliga körkortet som gör att man för dra vad som är max för den bilen man kör med istället. Skulle lösa mycket krångel.

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Nehe
11 december 2009 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Jag besrkiver ju precis min skepsis mot hans inlägg, det är helt orelevant.
Jag ser att han nämner att de gäller yrkestrafik, ok? fortf orelevant och förvirrande, precis som jag skrev förra ggn.

Är inte orelevant eller förvirrande för någon som läser ALLA inlägg.

Men jag medger att jag inte har någon vidare koll på överlast, yrkestrafik osv kan bero på att jag inte jobbar med det.

Och gud förlåte om man inte kan hela lagboken utantill. roll

lillproppen
12 december 2009 · 58 Inlägg

Personligen tycker jag det skulle vart egen utbildning på allt vad släp heter. Det e helt sjukt vad man ser på vägarna. Båtar som bara hänger i vinschen, åkklippare som står längst fram på kärran, biltransporter som inte e surrade alls eller folk som vart å hämtat virke å surrat med lite rep som hänger å slänger samt att virket e allt för långt så dom kör med världens minustryck på kulan. Det e helt otroligt att det inte händer mer olyckor än det gör.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
volvoentusiasten
12 december 2009 · 4 005 Inlägg

Nehe skrev:

Biemer skrev:

habomaster skrev:
Överlast kan ge böter, men då måste de väga ekipaget. Om du har ett släp som är typat för mer än vad bilen får dra är det helt plötsligt olovlig körning = inget körkort.

Ja precis. Så om jag har ett släp jag får dra, men överlastat och det inte finns tillgång till våg kan dom inget göra?
Eller kan dom ta regnr på bilen på släpet och kolla vikten på den, därmed bevisa att det är för tungt?

Rättelser:

Drar du ett släp som du inte har en körkortsbehörighet för så är det olovlig körning (TBL3§) som ovan har nämnt dock förlorar du inte körkortet utan det är endast ett bötesbrott. Är det grov olovlig körning kan det dock bli högst 6månaders fängelse.

Drar du ett släp som du har behörighet att framföra med ditt B-körkort och det är överlastat så döms du till böter enligt Lag om överlastavgift 1§ "överlastavgift tas ut enligt denna lag om" p4 "släpvagn, som dras av bil"

2§ För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2000kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Ja polisen måste väga ditt fordon/last men tänk på att många av bussarna (polisiära) idag har vägningsutrustning i bilarna. Och skulle man misstänka överlast så kan du få körförbud fram tills det att bilen är vägd och även efter det att bilen är vägd om det finns konstaterad övervikt. 8§-8e§.

Hoppas det klarnade lite nu.

Jag skriver under detta med då vissa verkar tveka. Stämmer helt korrekt. 

Att tillägga kan var att 10% av vikten brukar räknas av p.g.a felmarginal och att det kan klassas som grov olovlig körning även om man ertappas flera gånger. Då ryker körkortet samt ev. dagsböter/fängelse.

Köp en dolly och dra upp bilen på. riktigt smidigt och lagligt pga av det klassas som efterfordon, eller ta BE-kortet för 400+400kr (teori+uppkörning)

Nehe
12 december 2009 · 687 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag skriver under detta med då vissa verkar tveka. Stämmer helt korrekt. 

Att tillägga kan var att 10% av vikten brukar räknas av p.g.a felmarginal och att det kan klassas som grov olovlig körning även om man ertappas flera gånger. Då ryker körkortet samt ev. dagsböter/fängelse.

Köp en dolly och dra upp bilen på. riktigt smidigt och lagligt pga av det klassas som efterfordon, eller ta BE-kortet för 400+400kr (teori+uppkörning)

Sådär har pratat med en kollega idag och såhär ligger det till om jag förstått det rätt.

Polisen ger böter för överlast på plats. Sedan skickar de in en kopia på rapporten till transportstyrelsen som gör en bedömning om överlastavgift enligt paragrafen ovan sedan tar de ett beslut om att det eventuellt skall bli mer böter. Polisman på plats kan räkna ut detta själv men får ej sätta vidare bot enligt överlastavgift.

Detta tillämpas oftast på yrkestrafik, dvs lastbilar med trailer osv.

Avdraget som är nämnt i paragrafen är ett säkerhetsavdrag precis som polisens mätinstrument har ett säkerhetsavdrag så det inte skall råda några tvivel angående överlast.

Hoppas det var svar nog åt dig kolvas.

Skönt att man sällan har med sådant här att göra som kanske märks tongue

Ett senare inlägg av mig som reder ut lite mer.

Senast redigerat av Nehe (12 december 2009)

Germax
12 december 2009 · 12 086 Inlägg

linuslinje skrev:

Nehe skrev:

Biemer skrev:

Ja precis. Så om jag har ett släp jag får dra, men överlastat och det inte finns tillgång till våg kan dom inget göra?
Eller kan dom ta regnr på bilen på släpet och kolla vikten på den, därmed bevisa att det är för tungt?

Rättelser:

Drar du ett släp som du inte har en körkortsbehörighet för så är det olovlig körning (TBL3§) som ovan har nämnt dock förlorar du inte körkortet utan det är endast ett bötesbrott. Är det grov olovlig körning kan det dock bli högst 6månaders fängelse.

Drar du ett släp som du har behörighet att framföra med ditt B-körkort och det är överlastat så döms du till böter enligt Lag om överlastavgift 1§ "överlastavgift tas ut enligt denna lag om" p4 "släpvagn, som dras av bil"

2§ För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2000kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Ja polisen måste väga ditt fordon/last men tänk på att många av bussarna (polisiära) idag har vägningsutrustning i bilarna. Och skulle man misstänka överlast så kan du få körförbud fram tills det att bilen är vägd och även efter det att bilen är vägd om det finns konstaterad övervikt. 8§-8e§.

Hoppas det klarnade lite nu.

Jag skriver under detta med då vissa verkar tveka. Stämmer helt korrekt. 

Att tillägga kan var att 10% av vikten brukar räknas av p.g.a felmarginal och att det kan klassas som grov olovlig körning även om man ertappas flera gånger. Då ryker körkortet samt ev. dagsböter/fängelse.

Köp en dolly och dra upp bilen på. riktigt smidigt och lagligt pga av det klassas som efterfordon, eller ta BE-kortet för 400+400kr (teori+uppkörning)

Du har ju uppenbarligen inte koll på ett skit, uppskrivning kostar 220kr och uppkörningen 1500kr.
Plus ev körkortstillstånd 220kr samt utbildning.

volvoentusiasten
12 december 2009 · 4 005 Inlägg

JapMax skrev:

linuslinje skrev:

Nehe skrev:

Rättelser:

Drar du ett släp som du inte har en körkortsbehörighet för så är det olovlig körning (TBL3§) som ovan har nämnt dock förlorar du inte körkortet utan det är endast ett bötesbrott. Är det grov olovlig körning kan det dock bli högst 6månaders fängelse.

Drar du ett släp som du har behörighet att framföra med ditt B-körkort och det är överlastat så döms du till böter enligt Lag om överlastavgift 1§ "överlastavgift tas ut enligt denna lag om" p4 "släpvagn, som dras av bil"

2§ För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2000kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.

Del av överlasten______Överlastavgift
100-2000kg___________400kr per 100kg
2100-4000kg__________600kr per 100kg
4100-6000kg__________800kr per 100kg
6100kg och däröver____1000kr per 100kg

Ja polisen måste väga ditt fordon/last men tänk på att många av bussarna (polisiära) idag har vägningsutrustning i bilarna. Och skulle man misstänka överlast så kan du få körförbud fram tills det att bilen är vägd och även efter det att bilen är vägd om det finns konstaterad övervikt. 8§-8e§.

Hoppas det klarnade lite nu.

Jag skriver under detta med då vissa verkar tveka. Stämmer helt korrekt. 

Att tillägga kan var att 10% av vikten brukar räknas av p.g.a felmarginal och att det kan klassas som grov olovlig körning även om man ertappas flera gånger. Då ryker körkortet samt ev. dagsböter/fängelse.

Köp en dolly och dra upp bilen på. riktigt smidigt och lagligt pga av det klassas som efterfordon, eller ta BE-kortet för 400+400kr (teori+uppkörning)

Du har ju uppenbarligen inte koll på ett skit, uppskrivning kostar 220kr och uppkörningen 1500kr.
Plus ev körkortstillstånd 220kr samt utbildning.

Oh no! Jag skrev fel pris på uppkörningspriserna. sad Förlåt att jag förstörde din dag och därav gjorde dig otrevlig på köpet.

Men tydligen har du fel med, det borde bli följande priser.

Körkortstillstånd 220 kr
Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, dagtid 220 kr
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr
Tillverkning av körkortet 120 kr
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr

Totalt 2140 kr.

Germax
12 december 2009 · 12 086 Inlägg

linuslinje skrev:
Oh no! Jag skrev fel pris på uppkörningspriserna. sad Förlåt att jag förstörde din dag och därav gjorde dig otrevlig på köpet.

Men tydligen har du fel med, det borde bli följande priser.

Körkortstillstånd 220 kr
Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, dagtid 220 kr
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr
Tillverkning av körkortet 120 kr
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr

Totalt 2140 kr.

Jag ber om ursäkt för att jag va otrevlig.
..iofs tror jag fortf du har fel ang överlass, men jag tänker inte diskutera det mer tongue
Trevlig helg!

volvoentusiasten
12 december 2009 · 4 005 Inlägg

JapMax skrev:

linuslinje skrev:
Oh no! Jag skrev fel pris på uppkörningspriserna. sad Förlåt att jag förstörde din dag och därav gjorde dig otrevlig på köpet.

Men tydligen har du fel med, det borde bli följande priser.

Körkortstillstånd 220 kr
Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, dagtid 220 kr
Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr
Tillverkning av körkortet 120 kr
Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr

Totalt 2140 kr.

Jag ber om ursäkt för att jag va otrevlig.
..iofs tror jag fortf du har fel ang överlass, men jag tänker inte diskutera det mer tongue
Trevlig helg!

Np. smile

Vilket tänkte fel tänkte du på?

Diskussion och kritik är alltid roligt så länge det är konstruktivt

DanielssonC
12 december 2009 · 213 Inlägg

lillproppen skrev:
Personligen tycker jag det skulle vart egen utbildning på allt vad släp heter. Det e helt sjukt vad man ser på vägarna. Båtar som bara hänger i vinschen, åkklippare som står längst fram på kärran, biltransporter som inte e surrade alls eller folk som vart å hämtat virke å surrat med lite rep som hänger å slänger samt att virket e allt för långt så dom kör med världens minustryck på kulan. Det e helt otroligt att det inte händer mer olyckor än det gör.

Sant , kör släp dagligen.. Men tycker att det skulle vara en valbar tillläggskurs när man tog B-körkort så att man inte skulle behöva ta BE...

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
blacken
13 februari 2010 ·

kolvas skrev:

DanielssonC skrev:

kolvas skrev:

4250kg är det och Sverige har gjort en egen tolkning av detta, det är väl inte klart ännu hur det kommer att bli men troligtvis så kommer det att bli en tilläggskurs för att få de sista 750kg för dom som bara har B-kort

oofan , så det kommer bli något mellanting mellan B och BE kort ?

jo, nåt sånt mellanting blir det i en övergångsperiod, sen pratas det även om vidareutveckling av släpbehörigheterna så att man på ett vanligt B-kort bara får dra max 750kg oavsett bil och sedan får man läsa/skriva/köra upp för att få dra tyngre vagnar, upp till 4250kg i totalvikt på hela ekipaget och därutöver kommer E-behörigheten att finnas för dom som vill dra ännu tyngre, om det blir 4250+4250 eller 3500+4250kg eller 3500kg+3500kg (som det är idag) vet jag inte

så att man på ett vanligt B-kort bara får dra max 750kg oavsett bil

Är det inte så vi har idag? dvs du får alltid framföra släpvagn på 750 kg på "B" sväng?? eller har jag missat nå`t igen?

henke_99 Offroad Racing
13 februari 2010 · 3 122 Inlägg

blacken skrev:

kolvas skrev:

DanielssonC skrev:

oofan , så det kommer bli något mellanting mellan B och BE kort ?

jo, nåt sånt mellanting blir det i en övergångsperiod, sen pratas det även om vidareutveckling av släpbehörigheterna så att man på ett vanligt B-kort bara får dra max 750kg oavsett bil och sedan får man läsa/skriva/köra upp för att få dra tyngre vagnar, upp till 4250kg i totalvikt på hela ekipaget och därutöver kommer E-behörigheten att finnas för dom som vill dra ännu tyngre, om det blir 4250+4250 eller 3500+4250kg eller 3500kg+3500kg (som det är idag) vet jag inte

så att man på ett vanligt B-kort bara får dra max 750kg oavsett bil

Är det inte så vi har idag? dvs du får alltid framföra släpvagn på 750 kg på "B" sväng?? eller har jag missat nå`t igen?

Nja, det är väl minst 750 kg på alla bilar, men är fordonskombinationen rätt så får man ju ha tyngre släp än 750 kg även med bara B-kort

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang