Hur vet jag vad jag ska ha för spridare?

SoNic- Okejbratja
14 december 2009 · 255 Inlägg

Hejsan då jag håller på att bygga turbo är det mycket som är oklart för mig, vet på ett ungefär vad för saker jag ska ha. MEN hur vet man vad man ska ha för spridare? vad är det man ska gå på?
Det jag har kommit fram till är att 630cc spridare borde räcka då jag kör med k24, cat cams (inlet, exhaust, vernier pulleys) stakar + kolvar från 205 gti i ett mi16 block + topp.
Men tycker de låter för lite och blir lite osäker så om någon har kunskapen så får han/hon gärna dela med sig big_smile
roll

BMW 325 e36 (1994)
MrVain
14 december 2009 · 904 Inlägg

Frågan är vilket bränsle du ska köra med, samt vilken effekt du tänker sikta på.

De ska va gött å leva
schnauz
14 december 2009 · 1 758 Inlägg

Och vad du ska ha för styrsystem!

KHRacing
14 december 2009 ·

En tumregel är att spridarna räcker till grovt räknat 50% av vad de ger i soppamängd (på Bensin)

exempelvis:.. 630cc = 300hk cirka

torpis Forummoderator
14 december 2009 · 10 572 Inlägg

KHRacing skrev:
En tumregel är att spridarna räcker till grovt räknat 50% av vad de ger i soppamängd (på Bensin)

exempelvis:.. 630cc = 300hk cirka

Det är beroende på cylinderantal dessutom.  En V8 på 300hk har ju dubbelt så många cylindrar som en 4cyl motor, dubbelt så många spridare. varje spridare kan då vara hälften så stor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kwansa Hmm, vet inte?
14 december 2009 · 1 775 Inlägg

på en 2,0 liters 4cyl räcker 630cc till åtminstonde 450hk på bensin, och runt 380hk på e85.
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
14 december 2009 · 764 Inlägg

kwansa skrev:
på en 2,0 liters 4cyl räcker 630cc till åtminstonde 450hk på bensin, och runt 380hk på e85.
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Nu skojar du lite va? Flöde är flöde, oavsett hur stort trycket är wink
Sant är ju dock att trycket påverkar flödet enligt förhållandet
Flöde = spridarkonstant * trycket^½

EDIT: stavfel

Senast redigerat av axelj (14 december 2009)

kwansa Hmm, vet inte?
14 december 2009 · 1 775 Inlägg

axelj skrev:

kwansa skrev:
på en 2,0 liters 4cyl räcker 630cc till åtminstonde 450hk på bensin, och runt 380hk på e85.
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Nu skojar du lite va? Flöde är flöde, oavsett hur stort trycket är wink
Sant är ju dock att trycket påverkar flödet enligt förhållandet
Flöde = spridarkonstant * trycket^½

EDIT: stavfel

ja, men det går ju och fuska lite...eftersom dem flödar 630cc vid 3bars Bränsletryck...så bör dem flöda lite mer vid tex 3,5bars Bränsletryck smile frågan hur smidigt det är? roll

Senast redigerat av kwansa (14 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
14 december 2009 · 764 Inlägg

kwansa skrev:

axelj skrev:

kwansa skrev:
på en 2,0 liters 4cyl räcker 630cc till åtminstonde 450hk på bensin, och runt 380hk på e85.
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Nu skojar du lite va? Flöde är flöde, oavsett hur stort trycket är wink
Sant är ju dock att trycket påverkar flödet enligt förhållandet
Flöde = spridarkonstant * trycket^½

EDIT: stavfel

ja, men det går ju och fuska lite...eftersom dem flödar 630cc vid 3bars Bränsletryck...så bör dem flöda lite mer vid tex 3,5bars Bränsletryck smile frågan hur smidigt det är? roll

Det var ju det jag skrev wink.. Flödesökningen beskrivs i formeln!
Lite går det att labba med trycket, sedan blir sprutbilden fuckad cool
Notera dock att flödet är linjärt med roten ur trycket, en stor tryckökning ger m.a.o. en ganska liten flödesökning.

torpis Forummoderator
14 december 2009 · 10 572 Inlägg

kwansa skrev:
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Om en spridare flödar 630cc/min så spelar ju trycket ingen roll för grundfrågan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jonTe
16 december 2009 · 5 710 Inlägg

torpis skrev:

kwansa skrev:
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Om en spridare flödar 630cc/min så spelar ju trycket ingen roll för grundfrågan.

Möjligt att vi snöar in på detaljer här nu men det där håller jag inte med om.
630CC/min flödar det OM trycket är 3bar.
Är inte trycket 3 bar flödar de inte 630CC/min.......hur kan trycket då vara oviktigt?

Väl medveten om att man kan ha flöde utan tryck t.ex. i ett halvtomt avloppsrrör men nu pratar vi spridare som har så små hål att det inte flödar ett jota om det inte ligger ett tryck bakom.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
fredriq Olika
16 december 2009 · 907 Inlägg

jonTe skrev:

torpis skrev:

kwansa skrev:
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Om en spridare flödar 630cc/min så spelar ju trycket ingen roll för grundfrågan.

Möjligt att vi snöar in på detaljer här nu men det där håller jag inte med om.
630CC/min flödar det OM trycket är 3bar.
Är inte trycket 3 bar flödar de inte 630CC/min.......hur kan trycket då vara oviktigt?

Väl medveten om att man kan ha flöde utan tryck t.ex. i ett halvtomt avloppsrrör men nu pratar vi spridare som har så små hål att det inte flödar ett jota om det inte ligger ett tryck bakom.

mvh Jonas

En tanke som slog mej, hur blir det med spridarens kapacitet vid överladdning?
Självklart kompenserar man ju för överladdningen med bränsletrycksregulatorn men om spridaren flödar en mängd vid 3 bar flödar den ju en annan mängd vid tex 4 bar, dvs 1 bars överladdning.

Trycket är ju iofs fortfarande 3 bar över spridaren relativt det tryck den får arbeta mot men blir det verkligen så?

Mvh
Fredrik
Sharky
16 december 2009 · 10 287 Inlägg

Ja det blir så. Du ändrar ju spridarens referensram.

/Göran

fredriq skrev:
Trycket är ju iofs fortfarande 3 bar över spridaren relativt det tryck den får arbeta mot men blir det verkligen så?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
16 december 2009 · 10 287 Inlägg

Skall man vidga bilden lite så spelar bränsletrycket roll i alla i så måtto att pumpens kapacitet sjunker ju högre (absoluta)trycket blir. Dessutom så får man vid duktigt höga bränsletryck problem med uppvärmning av bensinen. (K-jet med kylare för returbensinen finns...)

Men till grundfrågan så räcker som sagt var 630cc med bensin till åtminstone en 400Hkr motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
16 december 2009 · 10 572 Inlägg

jonTe skrev:

torpis skrev:

kwansa skrev:
sen har ju såsom bränsletryck och andra faktorer inverkan smile

Om en spridare flödar 630cc/min så spelar ju trycket ingen roll för grundfrågan.

Möjligt att vi snöar in på detaljer här nu men det där håller jag inte med om.
630CC/min flödar det OM trycket är 3bar.
Är inte trycket 3 bar flödar de inte 630CC/min.......hur kan trycket då vara oviktigt?

Väl medveten om att man kan ha flöde utan tryck t.ex. i ett halvtomt avloppsrrör men nu pratar vi spridare som har så små hål att det inte flödar ett jota om det inte ligger ett tryck bakom.

mvh Jonas

630cc/min är ju ett mängdmått som inte har med trycket att göra. Man kan använda en vanlig "1600cc spridare" på 2bar, alternativt en "465cc spridare" på 8bar och fortfarande få 630cc/min. (notera att exemplen bara är påhittade på en höft)

Han behöver alltså 630cc/min och kan fixa det på olika sätt, men det mest rimliga är att köpa en spridare avsedd för på 630cc/min vid 3bar och sedan köra den på 3bar.

Poängen är ju åter igen att man måste vara tydlig när man frågar för sin egen skull, så man slipper köpa fel saker bara för att man antog att motorn har 4cylindrar antar att han kör E85 osv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
16 december 2009 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Men till grundfrågan så räcker som sagt var 630cc med bensin till åtminstone en 400Hkr motor.

/Göran

och 4cylindrar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
jonTe
16 december 2009 · 5 710 Inlägg

Aaaahhh nu fattar jag vad du menar smile
MEN....så länge vi pratar spridare är tryckangivelsen vilktig.
Därav att om man säger:

torpis skrev:
Om en spridare flödar 630cc/min så spelar ju trycket ingen roll för grundfrågan.

.....så måste man ange ett tryck.
Säger man däremot att motorn behöver 630CC/min blir det rätt. wink


mvh jonas

MVH Jonas
..............
kwansa Hmm, vet inte?
16 december 2009 · 1 775 Inlägg

nu börjar jag förstå hur ni tänker smile

Senast redigerat av kwansa (16 december 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
torpis Forummoderator
16 december 2009 · 10 572 Inlägg

Det hänger ihop med detta http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=118034

Med risk för att bli tjatig, men det tål att repiteras, "hur vet man vad man ska ha för spridare? vad är det man ska gå på?" har inget bra svar utan att men vet väldigt mycket...  tänk om det är en diesel han frågar om tex??  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
SoNic- Okejbratja
18 december 2009 · 255 Inlägg

Okej tack så oerhört mycket för era svar!

1: Jag kör på bensin!
2: siktar på 250 - 300 hk
3: 4cylindrig
4: 1.9L
5: Ordet "fuska" vill jag inte veta av då jag försöker bygger saker & ting rätt från början för att slippa göra dubbelt så mycket.

BMW 325 e36 (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang