Att kylslangarna är "hårda" är absolut inget tecken på att topplockspackningen är kass, det hade snarare varit konstigt om de inte är "hårda" vid driftsvarm motor då kylsystemet jobbar undet tryck. Naturligtvis kan trycket bli för högt vid läckande topplockspackning men att dra den slutsatsen enkom pga att slangarna blir "hårda" på tomgång är fel. Har du inga avgaser i kylarvattnet så borde toppackningen vara hel. Att det läcker in i kupen låter ju onekligen som att värmepaketet eller dess slanganslutningar är otäta. Om det nu trots allt visar sig att du har för högt tryck i systemet utan att ha avgaser i kylarvattnet så bör man kanske titta närmare på vattenpump/termostat, otillräcklig cirkualtion kan göra att bilen går för varm, och då stiger trycket, men då borde du rimligtvis sätt detta på tempmätaren.
Om jag vore dig skulle jag som steg 1 reklammera den nya kylaren med hänvisning till second-opinion verkstaden. Sen när den ännu nyare kylaren väl är monterad så bör du hålla järnkoll på vad som händer, börjar även denna kylare läcka så har du något som skapar övertryck. Åk i sådant fall till verkstad nummer tre, lägg alla korten på bordet men tala inte om att du redan fått en second-opinion. Sedan beroende på vad du får för svar där så tar du ditt beslut, men se till att välja en ytterst kunnig verkstad o inte "Nisse runt hörnet"
Senast redigerat av dawwe (19 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure