2103
Sök

Ford Probe GT -92 läcker kylarvätska och vitryker.

36 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Hej,
För ett tag sen så började det ryka vitt från motorrummet på min Probe. Efter en snabbare inspektion konstaterade jag att när motorn var igång "sprutade" kylarvätska ut från någonstans ned på marken, avgaserna var vita, mycket vita. Röken i motorrummet kom ifrån grenröret, precis innan katten. Det "ångade" om det.

Jag misstänkte topplockspackningen och lyfte av toppen. Upptäcker då två saker:

* Topplockspackningen är i princip ny, även toppen har blivit proffsigt planad nyligen av tidigare ägare.
* En slang som var av. Den gick ut från blocket och in nånstans i turbo/grenrörs "paketet".  Jag vet ej om denna slang gick av under demonteringen eller inte. Skulle det kunna vara så enkelt? finns det kylavätskeslangar däremellan?.

Jag har kommit fram till dessa möjliga orsaker:

1. Tidigare ägare har inte dragit topplocksbultarna med moment, alt. inte efterdragit ordentligt eller liknande.

2. Den trasiga slangen jag hittade.

Skulle vara jättetacksam för tips och ideér jag borde kolla på innan jag slänger ihop allt igen med ny slang och packning och hoppas på det bästa.

Mvh Tommy

1 353 Inlägg
30 december 2009
ja, många tillverkare som använder vattenkylning på turbon ifrån bilens ordinarie kylsystem, och om vatten hamnar på turbo / grenrör så lär det bli ganska så mycket vitrök

There's no replacement for displacement

Hamster
817 Inlägg
30 december 2009
Ett standard fel som i stort sett alla PGT 2.2 Turbo råkar ut för är slangen till vatten kylningen som går ut mellan blocket och turbon. Den brukar torrspricka. Så det är garanterat slangen du hittade som var av. Ta en bild och släng upp här så kan ajg säga direkt om det är den smile
Senast redigerat av Keller (30 december 2009)

36 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Hej,
Tack för svaren smile

Bytte slangen och slängde ihop allt igen, nu går hon bra igen.

Mvh Tommy

Sök