Köpråd saab 9-3 aero 2002 är dom bra eller dåliga som första bil?

Rezet
5 januari 2010 · 86 Inlägg

Det finns ingen här som säljer sin saab 9-3 aero för ca 50-55.000kr!

Rille0
5 januari 2010 · 2 021 Inlägg

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=9- … h&sp=1
Bara o välja o vraka, finns ju hur mycket som helst.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Rezet
7 januari 2010 · 86 Inlägg

Jo nu har jag hittat en som va i riktigt bra skick och har gått 10847 mil! han ska ha 50,000kr för den tror ni att den är bra va och kollade på den i dag ingen rost eller någonting! tyvärr 5 dörrar och inte coupé

Bjork OEM <3
7 januari 2010 · 6 957 Inlägg

Rezet skrev:
Jo nu har jag hittat en som va i riktigt bra skick och har gått 10847 mil! han ska ha 50,000kr för den tror ni att den är bra va och kollade på den i dag ingen rost eller någonting! tyvärr 5 dörrar och inte coupé

Årsmodell?

OEM <3
Rezet
7 januari 2010 · 86 Inlägg

Bjork skrev:

Rezet skrev:
Jo nu har jag hittat en som va i riktigt bra skick och har gått 10847 mil! han ska ha 50,000kr för den tror ni att den är bra va och kollade på den i dag ingen rost eller någonting! tyvärr 5 dörrar och inte coupé

Årsmodell?

0Det är en 2002 jag har hittat för detta låga pris tycker jag iaf!

Bjork OEM <3
7 januari 2010 · 6 957 Inlägg

Rezet skrev:

Bjork skrev:

Rezet skrev:
Jo nu har jag hittat en som va i riktigt bra skick och har gått 10847 mil! han ska ha 50,000kr för den tror ni att den är bra va och kollade på den i dag ingen rost eller någonting! tyvärr 5 dörrar och inte coupé

Årsmodell?

0Det är en 2002 jag har hittat för detta låga pris tycker jag iaf!

Ja de va billigt men kolla upp bilen hos transportstyrelsen och hur den är servad.

OEM <3
Rezet
8 januari 2010 · 86 Inlägg

Bjork skrev:

Rezet skrev:

Bjork skrev:

Årsmodell?

0Det är en 2002 jag har hittat för detta låga pris tycker jag iaf!

Ja de va billigt men kolla upp bilen hos transportstyrelsen och hur den är servad.

det har jag gjort nu och den är fullt servad och den har en ägare!

Powe_R
8 januari 2010 · 414 Inlägg

en helt ok förstabil. Men jag skulle dock köpt en 9-3 aero 03 och uppåt. ser minst 50ggr snyggare ut. bättre är den också!

http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_93 … 11&w=3 något i den stilen

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Thunis
8 januari 2010 · 362 Inlägg

Rquired skrev:

Jokke_ skrev:
Okej då har vi olika uppfattningar om dem då wink Har dock aldrig varit med om att växelspaken har hoppat ur läget på min tongue Men jag har å andra sidan inte kört så många bilar så jag kan bilda mig en uppfattning om hur bra eller dålig bilen väghållningen är jämfört med andra, men tror ändå inte att det är så extremt som de skriver...

Jag har heller aldrig varit med om att växeln hoppat ur för att förtydliga detta, å andra sidan har jag inte kört allt för mycket eller hårt med OG9-3 heller.

Bjork skrev:
Saab har (i mina ögon) alltid varit lite "oroliga" med tourqe-steer, dom är kan ruggigt ryckiga vid acceleration.
Sen ska det tilläggas att 9-3orna är spårkänsliga som sjutton med större hjul men det är inget man inte klarar av smile Att jämföra min Golf vs. mina gamla 9-3or är som natt och dag...golfen är stabil som satan!

Visst är det något man klarar av, har aldrig påstått annat. Men det är inget trevligt eller konsekvent uppträdande, och det går inte under avdelningen "bra (eller ens godkända) vägegenskaper" ur mina eller ens Teknikens Världs ögon.

Stark motor, som med enkla medel går att få rejäla effekter ur, tillsammans med dåliga vägegenskaper är enligt mig inga bra kriterier för en förstabil smile

Jag har kört som ett riktigt svin med min och det har gått fort och accelererat som satan växeln ligger alltid i. Nu har jag en -99 men det ska väl inte vara någon störe skillnad. Växeln har aldrig hoppat ur varken före eller efter chippningen. Visst bilen ålar sig när man står på som ordentligt men det går att parera bra. Tittade på filmer från mina repor man har kört det är knappt märkbart att det ålar sig. Det är en riktigt fin och bra bil och som sagt ha inte bråttom nu är det tid att fynda smile Angående vingen titta på blocket det dycker upp titt som tätt smile Jag fick en billigt smile Och som första bil är den underbar, det är min första bil och nu har jag haft en bmw 730i och en 240 som vinterbilar och det går inte att jämföra saaben är klart roligast, så sattsa på en 9-3 du smile
Lycka till med bil köpet smile

BMW 750 "V12" (1991)
BMW E30 "Thunis" (1988)
Turbovin Turbo lover
8 januari 2010 · 555 Inlägg

Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Jokke_
8 januari 2010 · 453 Inlägg

Jag tycker att du ska slå till på den du var och kolla på precis om du är nöjd med skicket. Enligt mig så är det ganska bra att han en 5 dörrars. Skönt när man åker med mycket folk att slippa fälla säten hela tiden wink

Hoppas att du hittar en fin bil som du blir nöjd med smile

Senast redigerat av Jokke_ (8 januari 2010)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Bara charmigt när det rycker och sliter lite i ratten när man står på, då känns det att det händer nått istället för t.ex. nån trött tysk där man får kolla på varvmätaren för att se att motorn är igång tongue

Väghållningen är absolut inget att skryta med men så dålig som vissa vill få den att verka är den INTE, TV har jag sagt upp prenumerationen på för länge sen...

Hittar du en fin bil är det inte mycket att funta på, bara att slå till. En sak bör man tänka på däremot och det är försäkringen som ev kan va lite småhäftig

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Rezet
8 januari 2010 · 86 Inlägg

Powe_R skrev:
en helt ok förstabil. Men jag skulle dock köpt en 9-3 aero 03 och uppåt. ser minst 50ggr snyggare ut. bättre är den också!

http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_93 … 11&w=3 något i den stilen

Nä jag tycker inte att 9-3 aero ss 2003 är snyggare + att jag inte har 100,000kr för jag är ju bara 18 år och har inte börjat jobba!

Andreas0
8 januari 2010 · 177 Inlägg

Antalet ägare är inget jag tycker man ska hänga upp sej på, till viss mån förstås, kanske inte så kul att köpa en bil med 15+ st som brukat den och inte firmor.

Allmänna skicket spelar väl mest roll?
Min aero har 9 ägare, visst den har gått som leasing bil och mellan firmor men ändå.
Den var iaf mycket fräschare än den första aero:n med 2 ägare jag var och kikade på.

Har inte haft nå problem alls med min, köpte den förra året i oktober.
Bara trimmat och servat och kört med den.

Senast redigerat av VonPluring (8 januari 2010)

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Rezet
8 januari 2010 · 86 Inlägg

Ok men har ju både hört för och nackdelar om den!

Aerocombi Xenoholic
8 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Rezet skrev:
Ok men har ju både hört för och nackdelar om den!

Hittar du en bil som har bara fördelar så pma mig så kanske jag byter wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Andreas0
8 januari 2010 · 177 Inlägg

Rezet skrev:
Ok men har ju både hört för och nackdelar om den!

Finns ingen bil som inte har några nackdelar.

Positivt med denna modell är ju:
Snygg
Lätt att trimma
Går bra
Drar relativt lite bensin (om man vill)
Skön att åka och köra


Negativt:
Över 300hk måste kolvar bytas
Oilsludge
Inte världens bästa väghållning

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Bjork OEM <3
8 januari 2010 · 6 957 Inlägg

VonPluring skrev:

Rezet skrev:
Ok men har ju både hört för och nackdelar om den!

Finns ingen bil som inte har några nackdelar.

Positivt med denna modell är ju:
Snygg
Lätt att trimma
Går bra
Drar relativt lite bensin (om man vill)
Skön att åka och köra


Negativt:
Över 300hk måste kolvar bytas
Oilsludge
Inte världens bästa väghållning

Oilsludge är väl inte fullt lika farligt på 2.0T som 9-5ornas 2.3T.
Men en vevhusvent.uppgradering är värt att göra, kostar 335kr för allt som ska bytas.

OEM <3
Rezet
8 januari 2010 · 86 Inlägg

Aerocombi skrev:

Rezet skrev:
Ok men har ju både hört för och nackdelar om den!

Hittar du en bil som har bara fördelar så pma mig så kanske jag byter wink

Nä men du fattar vad jag menar! En del säger ju bara nackdelar eller bara fördelar! Värkar vara som om man gillar saab så tycker man att den är bra om man inte gillar saab så är den en jäkligt dålig bil enligt några!

Senast redigerat av Rezet (8 januari 2010)

Ekis!
9 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Turbovin skrev:
Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang