2175
Sök

Polo 1.4 -00 vägrar tända, antagligen vevhusventilationen

1 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Hej hej,

det här är ett problem som började dyka upp på bilen efter att VAG installerade en värmare till vevhusventilationen. Jag läste just i en gammal tråd på forumet att en annan Poloägare hade liknande problem där värmaren var inkopplad på samma säkring som motorelektroniken och därmed dog vid en kortslutning. Det låter som det kan vara samma för mig.

Det som händer är att då och då, speciellt när det är riktigt kallt, så startar inte bilen. Startmotorn drar precis som vanligt men det finns inte den minsta tendens till tändning. Det påminner om hur det låter om tanken är tom kan man säga.

Det jag gjorde senast var att testa med jämna mellanrum att vrida lite med nyckeln från av-läge2-av igen osv, testa att starta kort, låta den stå, starta igen. Till slut "löser" felet sig själv och då startar bilen hur enkelt som helst. Sen kan man köra 1-2 veckor typ tills det händer igen.

Det låter rimligt att det är någonting som ligger och stör elektroniken, finns det något sätt att kolla säkringen till motorelektroniken? Senast den inte startade så drog jag ut och kollade alla säkringar på panelen för detta men jag hittade ingen trasig. Dessutom så hoppade den igång efter ett tag så det är nog ingen säkring utan snarare något sorts glapp eller liknande.

Jag bytte olja på den och det var markant mindre mängd gammal olja än det borde så nu kollar jag nivån mycket oftare. Jag tror att den har problem med vevhusventilationen och spottar ut sig lite när det är kallt.

Personligen tror jag att värmaren kanske har gett upp och ligger och stör annan elektronik, är det rimligt?

164 Inlägg
29 december 2009
värmaren är kopplad på tändspolens säkring om den är kopplad av vag verkstad. så har värmaren brunnit så tvärdör bilen helt enkelt.

vet att dessa motorer (förutom att lida av opålitliga kamremsrullar) har problem med en givare i insuget, längesedan jag höll på men har för mig det är mapsensorn. fast det är oftast när yttertemperaturen vandrar upp och ner under 0 grader så verkar den frysa så vet inte om det är detta problemet du har

Mvh

Administratör
2 981 Inlägg
29 december 2009
Om det blir kortis i vevhusvärmaren och säkringen går startar inte bilen alls utan att man byter säkring. Men som du säger startar ju bilen efter ett tag så troligen är inte problemet där. Kanske en tempgivare?

En kopp av den svarta såsen...

Sök