ETTH - Saab 9-3 Monte Carlo | Uppdaterad 20/5 -12 | Vakna ur dvalan? |

"Ytterst lite historia" Bilen är en Saab 9-3 Monte Carlo Edition -99 som jag införskaffade 2007 innan jag hade körkort! Med små ambitioner till att göra bilen finare än vad den redan var så började jag med att köpa mig ett aero/viggen paket! Som jag senare lackerade själv och slängde på lite snabbt! Sen dess har det gått utför eller uppför.. Beror på hur man själv ser det! Om du vill ha en trevlig läs stund så kan du ju ta och börja på sidan 1. Ha en förträffligt fin dag! Ciao!
  • 94 Följare
  • 255 208 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 oktober 2012
Mr_Lööf
2 juli 2012 · 1 911 Inlägg

Iggge skrev:
ETTH? Du vet inte hur det är med smidda kolvar från Maptun till en Monte caro? Går det få i utan problem eller?Något jag undrar?

Beror på vad du menar med för problem. wink Det gäller ju först att ta reda på vilken storlek du skall ha. Finns ju standard mått, sen så finns det överdimensioner på kolvarna. Sen så går det att montera kolvarna med motorn i bilen. Dock så måste oljesumpen bort och topplocket.

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Iggge
2 juli 2012 · 241 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

Iggge skrev:
ETTH? Du vet inte hur det är med smidda kolvar från Maptun till en Monte caro? Går det få i utan problem eller?Något jag undrar?

Beror på vad du menar med för problem. wink Det gäller ju först att ta reda på vilken storlek du skall ha. Finns ju standard mått, sen så finns det överdimensioner på kolvarna. Sen så går det att montera kolvarna med motorn i bilen. Dock så måste oljesumpen bort och topplocket.

Mvh Mr_Lööf

Jag såg bara att på Matun så finns det inga kolvar till t5 motorerna, Utan bara till t7 och därför blir jag fundersam om det verkligen funkar med med smidda kolvar.

Senast redigerat av Iggge (2 juli 2012)

Saab forever wolf in sheeps clothing
Mr_Lööf
2 juli 2012 · 1 911 Inlägg

Iggge skrev:
Jag såg bara att på Matun så finns det inga kolvar till t5 motorerna, Utan bara till t7 och därför blir jag fundersam om det verkligen funkar med med smidda kolvar.

Okey. Det är mer vanligt att folk köper smidda kolvar till T7 motorerna än till T5. Så det är nog efter efterfrågan som de nog inte har till T5 motorerna. Skicka iväg ett mail till dom och fråga om de går att lösa smidda kolvar till T5. wink

Men vad för effekt skall du ha i bilen? Tänker då att T5 kolvarna klarar rätt så hög effekt innan man behöver byta till smidda kolvar. smile

mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Iggge
2 juli 2012 · 241 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

Iggge skrev:
Jag såg bara att på Matun så finns det inga kolvar till t5 motorerna, Utan bara till t7 och därför blir jag fundersam om det verkligen funkar med med smidda kolvar.

Okey. Det är mer vanligt att folk köper smidda kolvar till T7 motorerna än till T5. Så det är nog efter efterfrågan som de nog inte har till T5 motorerna. Skicka iväg ett mail till dom och fråga om de går att lösa smidda kolvar till T5. wink

Men vad för effekt skall du ha i bilen? Tänker då att T5 kolvarna klarar rätt så hög effekt innan man behöver byta till smidda kolvar. smile

mvh Mr_Lööf

Var mest bara en fundering. Men som sagt så ska jag ha in steg tre från Maptun, Open Air kit och en större turbo och någon mer smått och gott. Satsar väll på att få kring 330-350 hk och sen får det vara smile

Saab forever wolf in sheeps clothing
Tchn226
2 juli 2012 · 207 Inlägg

Iggge skrev:

Mr_Lööf skrev:

Iggge skrev:
Jag såg bara att på Matun så finns det inga kolvar till t5 motorerna, Utan bara till t7 och därför blir jag fundersam om det verkligen funkar med med smidda kolvar.

Okey. Det är mer vanligt att folk köper smidda kolvar till T7 motorerna än till T5. Så det är nog efter efterfrågan som de nog inte har till T5 motorerna. Skicka iväg ett mail till dom och fråga om de går att lösa smidda kolvar till T5. wink

Men vad för effekt skall du ha i bilen? Tänker då att T5 kolvarna klarar rätt så hög effekt innan man behöver byta till smidda kolvar. smile

mvh Mr_Lööf

Var mest bara en fundering. Men som sagt så ska jag ha in steg tre från Maptun, Open Air kit och en större turbo och någon mer smått och gott. Satsar väll på att få kring 330-350 hk och sen får det vara smile

Ja inte behöver du smidda kolvar i en T5'a för 350hk iaf smile

BMW 320 Ci (2003)
Iggge
2 juli 2012 · 241 Inlägg

Tchn226 skrev:

Iggge skrev:

Mr_Lööf skrev:

Okey. Det är mer vanligt att folk köper smidda kolvar till T7 motorerna än till T5. Så det är nog efter efterfrågan som de nog inte har till T5 motorerna. Skicka iväg ett mail till dom och fråga om de går att lösa smidda kolvar till T5. wink

Men vad för effekt skall du ha i bilen? Tänker då att T5 kolvarna klarar rätt så hög effekt innan man behöver byta till smidda kolvar. smile

mvh Mr_Lööf

Var mest bara en fundering. Men som sagt så ska jag ha in steg tre från Maptun, Open Air kit och en större turbo och någon mer smått och gott. Satsar väll på att få kring 330-350 hk och sen får det vara smile

Ja inte behöver du smidda kolvar i en T5'a för 350hk iaf smile

Låter ju utmärkt smile

Saab forever wolf in sheeps clothing
Mr_Lööf
2 juli 2012 · 1 911 Inlägg

Iggge skrev:

Tchn226 skrev:

Iggge skrev:
Var mest bara en fundering. Men som sagt så ska jag ha in steg tre från Maptun, Open Air kit och en större turbo och någon mer smått och gott. Satsar väll på att få kring 330-350 hk och sen får det vara smile

Ja inte behöver du smidda kolvar i en T5'a för 350hk iaf smile

Låter ju utmärkt smile

Var detta jag var ute efter. wink Men nu vet du ju. hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mike Bilfantast...
3 juli 2012 · 125 Inlägg

Jag bänkade 534hk med orörd bottendel i min B204 maskin... (T5)

Kanske inget man ska köra runt med i all oändlighet..... kolla min specifikation för nuvarande setup.. wink

Senast redigerat av Mike (3 juli 2012)

-|- http://www.twinpipe.se -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB individuellt trim 510+ hk - 100-150km/h = 2,9s
Funkiee Saab älskare!
4 juli 2012 · 4 597 Inlägg

Som mike säger, motorn ifrån 9000/ng900 (t5) håller för runt 500hk med kolvar stakar osv, dock är det på håret för att det ska hålla länge smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Tchn226
13 oktober 2012 · 207 Inlägg

Hur går det med bilen Eddie??

BMW 320 Ci (2003)
ETTH
16 oktober 2012 · 397 Inlägg

Ställt av den för detta året återigen!

Har annat att tänka på i livet just nu! Lägenhet, jobb m.m

Men kommer behålla bilen ett tag till verkar det som!

Får se när jag får upp gnistan igen helt enkelt!

Tack för dem som tagit sig tid att läsa denna tråd! smile

Over out!

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"
Saab 9-3 "Ägg-Gulan" (1999)
Tchn226
16 oktober 2012 · 207 Inlägg

okey, hoppas det löser sig och du får lågan att vakna till liv smile

BMW 320 Ci (2003)
Iggge
20 oktober 2012 · 241 Inlägg

ETTH skrev:
Ställt av den för detta året återigen!

Har annat att tänka på i livet just nu! Lägenhet, jobb m.m

Men kommer behålla bilen ett tag till verkar det som!

Får se när jag får upp gnistan igen helt enkelt!

Tack för dem som tagit sig tid att läsa denna tråd! smile

Over out!

Inte ska du väll sälja den? :S

Saab forever wolf in sheeps clothing
_DamnIt R1 driver!
9 januari 2013 · 5 128 Inlägg

Kollat igenom tråden nu, och jävla bra jobb du gjort! En riktig skönhet!
Dock är det lite synd att alla bilder på när du lagade krockskadan inte syns!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang