tipps på våldsammt åk!

sorken
22 maj 2006 · 251 Inlägg

de e så att jag funderar på å bygga en race bil spelar ingen roll vad det är bara den helst är bakhjulsdriven å har turbo..funderat på olika alternativ ex volvo turbomotor i en ascona eller en fiat uno t eller liknande

vill ha över 300hk
en lätt bil
billiga delar
byggkostnad max 20000kr obs ränka inte med arbetskostnad

å den ska gå å besikta med den motorn i så inge förslag om en v8 med dubbelturbo i en fiesta eller liknande

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Sharky
22 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Byggkostnad?? Vad får den kosta i inköp då?

Och "Racebil", menar du alltså banracing eller rallycross då eller kallar du gatbil för "racebil"?

Som Gatbil: Det verkar som tex Nissan 200 är populär, med 169Hkr i orginal och min tumregel på 300kr/Hkr så bör du klara dig på runt 40.000 kr i byggkostnad för att få 300 stabila hkr i ett sånt åk. Men vad menar du med "billiga delar"? Det är ju hela tiden en fråga om vad du själv lyckas komma över och hur du lyckas pruta och ev få spons.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sorken
22 maj 2006 · 251 Inlägg

tänkte mest street race å bara ut å åka i från en massa folk bilen i inköp helst ej över 8000kr  å när jag menar billiga delar menar jag som till en gammal volvo

altså 20000:- inklusive bil

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Malmoe SSS -12
22 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Börja med en Suzuki Swift, har för mig att det finns en överladdad motorversion hos dessa... Sen är det bara att båltrimma!

Annars skulle jag nog rekommendera Saab 9000... Fast då tappar man den lätta delen!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
volvo_240_tic ingen aning
22 maj 2006 · 687 Inlägg

sorken skrev:
tänkte mest street race å bara ut å åka i från en massa folk bilen i inköp helst ej över 8000kr  å när jag menar billiga delar menar jag som till en gammal volvo

altså 20000:- inklusive bil

ja varför inte ta en volvo då??? ex pv, amazon, 142, 164, 240, 360, 740

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
volvo_240_tic ingen aning
22 maj 2006 · 687 Inlägg

duett

även zebran har sina fläckar
xtimmyx Miata-förare
22 maj 2006 · 130 Inlägg

Starlet 78-84 så klart!
800kg, bakhjulsdrift och relativt gott med motorutrymme för eventuellt motorbyte, och diskret som faan! big_smile

Lakestone kungen
22 maj 2006 · 31 Inlägg

jag håller med xtimmyx  helt å hållet asså smile

Sharky
22 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Såvida du inte är duktig mekaniker med komplett garage och maskinpark eller får prylar i princip gratis så kan du glömma att lyckas få 300Hkr för totalt 20.000:-

Jag vet att många vill trimma billigt men tyvärr så kostar det fett med deg om det skall bli bra.

Hur många bilar har du konverterat? Räkna med minst en lärobil innan du får till det.

/Göran

sorken skrev:
tänkte mest street race å bara ut å åka i från en massa folk bilen i inköp helst ej över 8000kr  å när jag menar billiga delar menar jag som till en gammal volvo

altså 20000:- inklusive bil

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sorken
22 maj 2006 · 251 Inlägg

Sharky skrev:
Såvida du inte är duktig mekaniker med komplett garage och maskinpark eller får prylar i princip gratis så kan du glömma att lyckas få 300Hkr för totalt 20.000:-

Jag vet att många vill trimma billigt men tyvärr så kostar det fett med deg om det skall bli bra.

Hur många bilar har du konverterat? Räkna med minst en lärobil innan du får till det.

/Göran

sorken skrev:
tänkte mest street race å bara ut å åka i från en massa folk bilen i inköp helst ej över 8000kr  å när jag menar billiga delar menar jag som till en gammal volvo

altså 20000:- inklusive bil

jo då man e utbildad bilmek å ha vel tillgång till de mesta..har vart med å konverterat en omega 3000 24v för en kostnasd av ca 3500kr å det funkade klockrent.



men går det att regga ex en starlet med en volvo b23et/ft el liknande då?


eller vad sägs om en nissan 180 zx? är det nått å sattsa på?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
volvo_240_tic ingen aning
22 maj 2006 · 687 Inlägg

sorken skrev:

Sharky skrev:
Såvida du inte är duktig mekaniker med komplett garage och maskinpark eller får prylar i princip gratis så kan du glömma att lyckas få 300Hkr för totalt 20.000:-

Jag vet att många vill trimma billigt men tyvärr så kostar det fett med deg om det skall bli bra.

Hur många bilar har du konverterat? Räkna med minst en lärobil innan du får till det.

/Göran

sorken skrev:
tänkte mest street race å bara ut å åka i från en massa folk bilen i inköp helst ej över 8000kr  å när jag menar billiga delar menar jag som till en gammal volvo

altså 20000:- inklusive bil

jo då man e utbildad bilmek å ha vel tillgång till de mesta..har vart med å konverterat en omega 3000 24v för en kostnasd av ca 3500kr å det funkade klockrent.



men går det att regga ex en starlet med en volvo b23et/ft el liknande då?


eller vad sägs om en nissan 180 zx? är det nått å sattsa på?

börja inte blanda olika bilmärken... ska man ha en bil med större motor så skall det vara fullblod

även zebran har sina fläckar
xtimmyx Miata-förare
22 maj 2006 · 130 Inlägg

Om du nu måste ha samma märke på motorn (ser ingen anledning varför egentligen) så har ju Toyota en förbannat trevlig motor vid namn 4A-GE som sitter i Corolla GTi. 116hk original men galet lätt-trimmad och det finns folk som klämmt ur upp till 300hl utan överladdning. Finns till och med färdiga motorfästen att köpa till Starlet för sån motor.

Borde gå att regga Starlet med Volvo-motor. Om man gör det som ombyggt fordon. Men jag är inte så jävla haj på sånt så är inte säker.

Senast redigerat av xtimmyx (22 maj 2006)

ghost_boy83 CREW
22 maj 2006 · 2 594 Inlägg

sorken skrev:
de e så att jag funderar på å bygga en race bil spelar ingen roll vad det är bara den helst är bakhjulsdriven å har turbo..funderat på olika alternativ ex volvo turbomotor i en ascona eller en fiat uno t eller liknande

vill ha över 300hk
en lätt bil
billiga delar
byggkostnad max 20000kr obs ränka inte med arbetskostnad

å den ska gå å besikta med den motorn i så inge förslag om en v8 med dubbelturbo i en fiesta eller liknande

tjena ja varför inte en t5r motor i just en askona pris motor 5-15000 har en polare som satt i en 240tic i en ascona den ser risig ut men går utav helsike

SieRRa_WeeD
22 maj 2006 · 225 Inlägg

sorken skrev:
tänkte mest street race å bara ut å åka i från en massa folk bilen i inköp helst ej över 8000kr  å när jag menar billiga delar menar jag som till en gammal volvo

altså 20000:- inklusive bil

en sak vill jag att du ska ha klart för dig!!för kanske 7år sen var 300hk woooow nånting som inte alla hadde....numera har relativt många en bra bit över 300hk eller där runtomkring..
det är inget märkvärdigt med 300hk längre..jag har inte det och det finns fler som inte har det!!men det låter lite på dig som om du kommer piska folk ute på gatan hursomhelst med 300hk,,
du kommer att komma bli besviken.......

sen till det här med bra och billigt!!!! du kan säkert få din bil upp i dom hästarna för dom pengarna men därimot kommer du ochså bara höra din bil sjunga 1gång innan han rasar för dig!!!!

To Feel Or Not To Feel Cosworth....
FugitivE BMW Power
22 maj 2006 · 2 362 Inlägg

SieRRa_WeeD skrev:

sorken skrev:
tänkte mest street race å bara ut å åka i från en massa folk bilen i inköp helst ej över 8000kr  å när jag menar billiga delar menar jag som till en gammal volvo

altså 20000:- inklusive bil

en sak vill jag att du ska ha klart för dig!!för kanske 7år sen var 300hk woooow nånting som inte alla hadde....numera har relativt många en bra bit över 300hk eller där runtomkring..
det är inget märkvärdigt med 300hk längre..jag har inte det och det finns fler som inte har det!!men det låter lite på dig som om du kommer piska folk ute på gatan hursomhelst med 300hk,,
du kommer att komma bli besviken.......

sen till det här med bra och billigt!!!! du kan säkert få din bil upp i dom hästarna för dom pengarna men därimot kommer du ochså bara höra din bil sjunga 1gång innan han rasar för dig!!!!

300+ hk kan vara mycket. Beror helt på vad det är för bil, och med tanke på vad den har orginalt.

BMW, bogsering med wire :/
SieRRa_WeeD
22 maj 2006 · 225 Inlägg

jo men de jag menar alltså de e vanligt att folk om trimmar oftast kommer upp i dom hk..förut var de inte alls lika många som hadde kanske 250hk som idag

To Feel Or Not To Feel Cosworth....
Maizer
22 maj 2006 ·

SieRRa_WeeD skrev:
jo men de jag menar alltså de e vanligt att folk om trimmar oftast kommer upp i dom hk..förut var de inte alls lika många som hadde kanske 250hk som idag

Han har rätt men man piskar fortfarande de flesta på ett streetrace med 300hk.

sorken
23 maj 2006 · 251 Inlägg

ja å sen beror det ju helt på tyngden på bilen å har tex en kompis som åker uno turbo å hänger på trimmade s2or mm utan problem...de e inte det att jag ska va värst elelr så utan jag vill ha en liten lätt bil mest till å leka med å ja mena under 1000kg å över 250 hk rör det på sig rätt duktigt iaf

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
xtimmyx Miata-förare
23 maj 2006 · 130 Inlägg

sorken skrev:
ja å sen beror det ju helt på tyngden på bilen å har tex en kompis som åker uno turbo å hänger på trimmade s2or mm utan problem...de e inte det att jag ska va värst elelr så utan jag vill ha en liten lätt bil mest till å leka med å ja mena under 1000kg å över 250 hk rör det på sig rätt duktigt iaf

Just därför skulle han ju ha en Starlet! big_smile 800kg liksom. Tycker mina 55hk räcker gott och väl, just pga vikten tongue.

NightCruiser
23 maj 2006 · 1 163 Inlägg

xtimmyx skrev:
Om du nu måste ha samma märke på motorn (ser ingen anledning varför egentligen) så har ju Toyota en förbannat trevlig motor vid namn 4A-GE som sitter i Corolla GTi. 116hk original men galet lätt-trimmad och det finns folk som klämmt ur upp till 300hl utan överladdning. Finns till och med färdiga motorfästen att köpa till Starlet för sån motor.

Borde gå att regga Starlet med Volvo-motor. Om man gör det som ombyggt fordon. Men jag är inte så jävla haj på sånt så är inte säker.

Var hittar man dessa motor fästen och till vilken årsmodel av starlet?

Fick massa dumma idéer nu.. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang