2629
Sök

BMW E3 diffar bara vid hög belastning... lamelldiff?

11 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Hej jag har undrat ett tag vad jag har för slags diff i min gamla bmw e3 trenolla si från 75...
om jag har höga varv när jag står stilla på torr asfalt typ 4-5000 och släpper kopplingen så diffar den men inte i tex snö om inte motståndet är högt eller om jag svänger när jag gasar, endast rakt fram verkar det dom, typ ju mer jag gasar ju mer diffar den, men inte om det är för halt... är det en sliten lamelldiff som är löst spänd eller vad?

mvh wictor

1 867 Inlägg
10 januari 2010
Öppen diff på den där, bmw's klumpar brukar låsa upp när man "börnar" rakt fram.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

12 086 Inlägg
10 januari 2010
Nej, du har nog bara en vanlig bmw diff, de brukar 2-benta smile

11 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Vad innebär vanlig bmw-diff eller öppen diff? ingen diff? eller? förvirrad roll

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 januari 2010
Öppen diff betyder att man oftast inte kan få båda hjulen att spinna. De flesta bilar åker med öppen diff då det är mer lättkört och de sliter inte lika mycket. När man enhjulsbörnar ja då diffar den.

Låst diff tex svetsdiff gör ju att båda hjulen snurrar lika fort även i kurvorna och då sliter de mycket på drivaxlar och däck osv. Sen har vi aussielockern. Den är öppen under lugn körning och låser lika bra som en svetsdiff vid hårdare körning. Här diffare de alltså inget.

Sen har vi diffbroms också. tex lamell. På bmw låser dessa upp till 25% har jag för mig. Alltså den funkar som en öppen diff vid lugn körning men när de ena hjulet börjar spinna i tex halka så så driver den sedan på båda hjulen. Samma vid hårdkörning. Dock så är den inte lika "hårdhänt" som en aussielocker.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

12 086 Inlägg
14 september 2010
Boostrider skrev:
Öppen diff betyder att man oftast inte kan få båda hjulen att spinna. De flesta bilar åker med öppen diff då det är mer lättkört och de sliter inte lika mycket. När man enhjulsbörnar ja då diffar den.

Låst diff tex svetsdiff gör ju att båda hjulen snurrar lika fort även i kurvorna och då sliter de mycket på drivaxlar och däck osv. Sen har vi aussielockern. Den är öppen under lugn körning och låser lika bra som en svetsdiff vid hårdare körning. Här diffare de alltså inget.

Sen har vi diffbroms också. tex lamell. På bmw låser dessa upp till 25% har jag för mig. Alltså den funkar som en öppen diff vid lugn körning men när de ena hjulet börjar spinna i tex halka så så driver den sedan på båda hjulen. Samma vid hårdkörning. Dock så är den inte lika "hårdhänt" som en aussielocker.

Det där kan lätt misstolkas, i folkmun betyder "bilen diffar" i 99% av fallen att den tvåbentar.

1 534 Inlägg
15 september 2010
JapMax skrev:
Boostrider skrev:

Det där kan lätt misstolkas, i folkmun betyder "bilen diffar" i 99% av fallen att den tvåbentar.

mycket möjligt men rätt ska vara rätt wink

Engelskt uppslagsord
    differential

Svensk översättning
    differens, skillnad (substantiv)

d.v.s. hjulen rör sig olika

Golle
448 Inlägg
15 september 2010
JapMax skrev:

Då innebär det bara att 99% inte vet vad dom pratar om smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

12 086 Inlägg
15 september 2010
WilYawn skrev:
JapMax skrev:

Må så vara, jag har själv ifråga satt begreppet en gång i tiden.. men efter att alla volvoraggare ser ut som fån efter mina föreläsningar så har jag struntat i det.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
22 september 2010
JapMax skrev:
WilYawn skrev:
JapMax skrev:

Må så vara, jag har själv ifråga satt begreppet en gång i tiden.. men efter att alla volvoraggare ser ut som fån efter mina föreläsningar så har jag struntat i det.

Jag skrev ju bara som det är smile
Det var ju rätt förklarat, till och med en volvoraggare borde ju förstå de wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök