2812
Sök

Volvo 745gl - 90 drar för mycket bensin och 2 felkoder kommer upp :O hjälp !!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Hej !   
Har då en Volvo 745GL-90 med b230f motor som jag har lite bekymmer med .
Sist jag tankade så hade den tagit 1,47 liter/mil och det tycker jag är lite i överkant faktiskt . (drar ungefär lika mycket som min van)
Kollade felkoder igår lördag och fick upp 2 stycken och dom är  1-2-1 och sen 2-3-2

1-2-1 = Signal från luftflödes sensor frånvarande elr felaktig
Symptom : Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

2-3-2 = Bränsletillförsel för dålig elr för rik vid tomgång
Symptom : Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning

Min bil stannar inte efter kallstart ska väl tilläggas men den drar mycket bensin =/

Provade rycka ut kontakten till lmm och då började bilen gå dåligt och "lambda lampan" tändes .
Bilen går bra annars  förutom att den ibland kan bete sig som man skulle få soppa torsk när man gasar med den , att den inte orkar varva och kvävs, men det tror jag har att göra med att katten är trasig invändigt och att det skramlar runt delar där inne som täpper till avgasvägen ibland .

Har idag söndag 10/1 - 10 bytt olja, filter, tändstift, rotor och fördelarlock ,  har även nollat boxen genom att ta bort plus polen i 20 minuter .  förhoppningsvis så ska väl även bilen dra lite mindre med bränsle efter servicen .  men vill gärna veta vad som kan utlösa dessa felkoder och så-

Någon som vet elr tror vad det kan vara för fel ??   

Tacksam för all hjälp och alla idéer
Mvh Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (11 januari 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Ska väl oxå tilläggas att min gamla 745a den blå jag hade ,  även den fick samma fel kod på luft flödes sensorn  men det fick jag aldrig bort yikes  även fast jag provade byta ut lmm 3 omgångar , vet inte vad det kan ha varit och skulle gärna vilja veta vad det är som gör att den felkoden kommer upp .

342 Inlägg
11 januari 2010
täpper katten igen avgassystemet så kan det bli lite underligare felkoder men ska man gå på felkoderna och symtomen så låter det lite som att lmm vore kass men det kan oxå vara din lambdasond som är dålig.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Ja jag får nog ta och byta ut katten elr om man skakar ur det värsta lösa som ligger inne i den ifall det går .    men som jag skrev i mitt andra inlägg så hade jag felkod 1-2-1 på min gamla 745a oxå och på den hjälpte de inte att byta ut lmm:en faktiskt .  men ska väl inte säga att det inte går på denna men tyckte bara det var så konstigt att det inte gick på den

342 Inlägg
11 januari 2010
testa och byt lambdasond en gång och se resultatet.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
11 januari 2010
Om du drar ut sladden till LMMen och bilen går sämre så är din LMM med stor sannolikhet hel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
Om du drar ut sladden till LMMen och bilen går sämre så är din LMM med stor sannolikhet hel.

Ja det var ju det jag oxå misstänkte .

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
volvodrifter skrev:
testa och byt lambdasond en gång och se resultatet.

Har aldrig bytt lambdasond på någon bil men brukar det vara svårt att få dän dom gamla ??

342 Inlägg
11 januari 2010
det e la typ 50% chans att den lossnar men ska du byta katt så byter du den samtidigt lamdan sitter ju i katten..

Fetast i stan !!
991 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Åfan så den sitter där den oxå ??   för på min gamla 744 jag hade så satt lambdan i främre avgasröret .  och likaså på min 944 turbo då satt lambdan i downpipen .

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
någon som har några fler tips om vad det skulle kunna vara för fel ??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2010
om man dissar fel koderna kan det ju va temp givaren till sprutet som är paj 
då skickar ju den in soppa som om den vore kall hela tiden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Okej men har inte den en speciell felkod som ska komma upp då ?   elr de kanske var de du menade med att dissa felkoderna tongue

Volvoskadad
127 Inlägg
12 januari 2010
Behöver ju inte ha en felkod tongue Om tempgivaren missvisar så tror insprutningen att motorn är kall och skjuter på mer soppa.

I'm living the life I was born to live

342 Inlägg
12 januari 2010
rätta mig om jag har fel men även om den missvisar och tror motorn är kall när den är kall så borde den väl starta???

Fetast i stan !!
991 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
Bilen startar utan problem, det är inte det som är felet .   
Tankade iallafall idag och såg då att den har tagit 1,38liter/mil denna gång, och då har jag endast åkt typ 3 - 4 mil efter servicen så det lär ju inte varit en bidragande orsak . 

Har även märkt dom senaste dagarna att jag har en för hög tomgång än normalt , den ligger mellan 1000 - 1200 varv .   Kan det vara så enkelt som att det är tomgångsmotorn som kärvar och behöver smörjas upp ??

// Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (12 januari 2010)

342 Inlägg
13 januari 2010
läste på fel tråd :s  sorry.. hehe  låter lite som att du har felande lambdasond min drog oxå mkt bränsle och hade vandrande tomgång

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
volvodrifter skrev:
läste på fel tråd :s  sorry.. hehe  låter lite som att du har felande lambdasond min drog oxå mkt bränsle och hade vandrande tomgång

okej men tomgången vandrar ju inte konstigt nog =/  den ligger typ på 1100 varv hela tiden numera efter i lördags när jag var ute och åkte när det var -25 grader .  innan det gick den normalt på 800 - 900 varv men den drog ändå mycket soppa =/

Tycker det är så konstigt för den går ju kanon bra annars förutom tomgången nudå .  men innan tomgången helt plötsligt blev förhöjd så gick den kanoners .
Senast redigerat av Klorin_Elvis (13 januari 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 januari 2010
jadu, LMM eller Lambda, som andra redan sagt. Jag hade börjat där iochmed felkoderna säger så.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
Kom på en sak när jag satt och läste de jag själv skrivit .   att jag är rätt osmart faktiskt tongue   jag kom på att jag kollade felkoder precis efter att jag tagit bort kontakten till lmm och sen satt tillbaka den tongue  alltså måste den felkoden kommit upp i samband med att kontakten togs bort när motorn va igång tongue  haha  ibland är man rätt så jävla dum i huvet, tråkigt men sant tyvärr

Kanske till och med att båda felkoderna kom upp i samband med det ?
Får ta och kolla felkoderna igen imorgon och se om någon felkod finns kvar . har nämligen inte kollade det sen i lördags .   och i söndags nollade jag systemet
Senast redigerat av Klorin_Elvis (13 januari 2010)

Sök