3857
Sök

Saab 9000 motorblock problem..

69 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
Hallå, har en Saab 9000 som projekt bil som tyvärr motorblocken sprack pga kyla så det läcker in vatten vid 1 av dem 4 kolvarna så den går riktigt orent.

Undrar ifall ni vet ifall det är någon stor skillnad mellan motor block från Saab 9000 2,0-2,3 Turbo eller utan. Min är Saab 9000 2,3L Turbo 95:a.

Tänkte köpa ny motor och sätta över allt från min motor till den eller eventuellt bara trimmet.  Tack i förhand för svar. Eller ifall det finns någon firma i närheten i Jönköping eller något liknade som fixar sådana här problem eller vad som, som kan hjälpa mig med att få igång Saaben igen. Sidor, info, firmor vad som är jag tacksam över. smile

1 019 Inlägg
10 januari 2010
Det är samma block 94-98.
2.0 och 2.3 har samma block.

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Tackar så mycket. men ingen skillnad ifall det är block från en turbo bil eller inte?

1 498 Inlägg
11 januari 2010
Du pratar du om block men menar bottendel?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
RobertKocian skrev:
Tackar så mycket. men ingen skillnad ifall det är block från en turbo bil eller inte?

jag har ett svagt minne av att sug-motorblocken saknar kolvkylningsmunstycken, det kan vara bra och ha på en turbobil smile.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Du pratar du om block men menar bottendel?

Jag har inte hämtat bilen ännu men ska eventuellt ifall jag får svar ang. hur det är med motorblocken. Vet att det har spruckit och att 1 av dem 4:a kolvarna läcker in vatten. och kan inte själv speciellt mycket om bil motorer har bara pillat med crossar och mopeder och sådant mindre. Därför jag skulle börja med en projekt bil. men menar antagligen Motorblocket.

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
RobertKocian skrev:

jag har ett svagt minne av att sug-motorblocken saknar kolvkylningsmunstycken, det kan vara bra och ha på en turbobil smile.

Hur menar du? Hänger inte riktigt med tyvärr pga brist av kundskap.. ;/

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
RobertKocian skrev:
kwansa skrev:
RobertKocian skrev:

okej, tar det på det lätta sättet! ta ett turboblock! big_smile

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
RobertKocian skrev:
kwansa skrev:

Okey okey, men kvittar det ifall det är 2,0:an eller 2,3:an? 2,3L alltså.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
RobertKocian skrev:
kwansa skrev:
RobertKocian skrev:

Okey okey, men kvittar det ifall det är 2,0:an eller 2,3:an? 2,3L alltså.

Spelar ingen roll om det är block från 2,0t el 2,3t smile bara det är över årsmodell 94

888 Inlägg
11 januari 2010
Det är bara själva motorblocket som är samma du måste flytta över dina gamla kolvar och vevstakar om du tar en motor från en 2,0 eller en 2,3 utan turbo.

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Det är bara själva motorblocket som är samma du måste flytta över dina gamla kolvar och vevstakar om du tar en motor från en 2,0 eller en 2,3 utan turbo.

Okey, men ingn skillnad på cylinder och kolv storlek eller något sådant? så jag inte köper något och allt blir ett jävla massor med krångel?

2 021 Inlägg
11 januari 2010
Kolvarna skiljer på turbo och icke turbo, blocken lär vara dessama dock

69 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Rille0 skrev:
Kolvarna skiljer på turbo och icke turbo, blocken lär vara dessama dock

Okey, så ifall jag fattat allt rätt så ska allt jag ha

Saab 9000 2,0-2,3 Liters turbo motor för rätt block 94-98 årsmodell sedan kvittar det? Och det ska passa min saab 9000 2,3 liters Turbo motor?

Sök