Intercooler

Byström
23 maj 2006 · 54 Inlägg

Nån som vet nån intercooler som tål mycket.?

THEBADGUY Gorgilus addictus
23 maj 2006 · 4 737 Inlägg

Är inte saab 9000 intercooler rätt tålig? Har hört de iallafall
Eller varför inte en lastbils intercooler:P

Senast redigerat av THEBADGUY (23 maj 2006)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Juka
23 maj 2006 · 74 Inlägg

En Saab 9000 ic håller väl för ca 1,2 bar om jag inte minns fel. Sen brukar plastgavlarna flyga av.

bumpe Lastbilsmekaniker
23 maj 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, dra spännband runt gavlarna så sitter de kvar längre... Ja lastbils IC är bra, dieslar laddar en del med (personbilar alltså...

-Ncs-
23 maj 2006 · 321 Inlägg

Byström skrev:
Nån som vet nån intercooler som tål mycket.?

IC`s i helt alu!

http://www.garaget.org/archive/5032/4164/large_4164-192126.jpg

Som den här tex.

Sen beror det naturligtvis vad du har för mål.... smile

Lånade Martin_N`s bild här på garaget.org... hoppas det var ok smile

Senast redigerat av -Ncs- (23 maj 2006)

Tough ain´t...ENOUGH!
Byström
23 maj 2006 · 54 Inlägg

Joo..men jag vill som bara att den ska få mer luft till turbon men ändå palla lite tryck

insane_1 Min dröm, din vardag.
23 maj 2006 · 641 Inlägg

Byström skrev:
Joo..men jag vill som bara att den ska få mer luft till turbon men ändå palla lite tryck

Intercoolerns uppgift är inte att "ge mer luft till turbon". Den är till för att kyla luften, som har passerat turbon, som senare kommer till insuget.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
jonTe
24 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Juka skrev:
En Saab 9000 ic håller väl för ca 1,2 bar om jag inte minns fel. Sen brukar plastgavlarna flyga av.

Mja...lite mer än så kan man allt säga att den håller för, laddtrycket original på 9000 aero är inte långt ifrån den siffran.
1.5 brukar man säga att den håller för sedan börjar det bli risk för att gavlarna vill separera med cellpaketet.

Tåliga eftermarknads IC:s finns "överallt" nuförtiden och priserna är faktiskt ganska humana.

MVH Jonas
..............
Byström
24 maj 2006 · 54 Inlägg

Joo det är som de..skulel va bra..

bumpe Lastbilsmekaniker
24 maj 2006 · 3 878 Inlägg

insane_1 skrev:

Byström skrev:
Joo..men jag vill som bara att den ska få mer luft till turbon men ändå palla lite tryck

Intercoolerns uppgift är inte att "ge mer luft till turbon". Den är till för att kyla luften, som har passerat turbon, som senare kommer till insuget.

Ne men han e ju imte helt ute o seglar, blir ju mer luft från turbon... Inte massamässigt men luften in i motorn blir ju mer...

insane_1 Min dröm, din vardag.
24 maj 2006 · 641 Inlägg

bumpe skrev:

insane_1 skrev:

Byström skrev:
Joo..men jag vill som bara att den ska få mer luft till turbon men ändå palla lite tryck

Intercoolerns uppgift är inte att "ge mer luft till turbon". Den är till för att kyla luften, som har passerat turbon, som senare kommer till insuget.

Ne men han e ju imte helt ute o seglar, blir ju mer luft från turbon... Inte massamässigt men luften in i motorn blir ju mer...

Förstår inte riktigt hur du menar, du får gärna utveckla det där?
Du menar alltså att det "blir mer luft från turbon" om man byter till en större/bättre IC?
Isåf förstår inte jag hur det ska kunna gå till.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Real_Performance "Living My Life Sideways"
25 maj 2006 · 208 Inlägg

Alltså intercoolerns uppgift är att kyla luften som kommer ifrån turbon. När luften kyls blir den mindre (mindre densitet). När den kyls ner kan du få in mer luft i motorn genom att luften blir mindre volym mässigt. Du ska inte ha för stor intecooler för då är kan du få mindre laddtryck genom att det tar en viss tid för turbon att fylla intercoolern. så lagom är bra ta aldrig till förstor bara onödigt. mer vikt mindre laddtryck. Köp en saab 9-5 intercooler lagom stor. big_smile

insane_1 Min dröm, din vardag.
26 maj 2006 · 641 Inlägg

Real_Performance skrev:
Alltså intercoolerns uppgift är att kyla luften som kommer ifrån turbon. När luften kyls blir den mindre (mindre densitet). När den kyls ner kan du få in mer luft i motorn genom att luften blir mindre volym mässigt. Du ska inte ha för stor intecooler för då är kan du få mindre laddtryck genom att det tar en viss tid för turbon att fylla intercoolern. så lagom är bra ta aldrig till förstor bara onödigt. mer vikt mindre laddtryck. Köp en saab 9-5 intercooler lagom stor. big_smile

Nu reder vi ut det här en gång för alla=)
Som tidigare sagts så kyler IC´n den av turbon uppvärmda luften innan den når insuget.
Fördelen med att kyla luften är att kall luft innehåller mer syremolekyler än vad samma mängd varm luft gör. Kallare insugstemp gör dessutom motorn mindre benägen att spika.
Bara för att man byter till en större IC så gör inte det att motorn suger i sig mer luftmängd.
Det är det styrsystemet som bestämmer, en viss mängd luft till en viss mängd bränsle.

Bara för att man har en jättestor IC så betyder inte det heller att man får lägre laddtryck, enda skillnaden egentligen kan vara att man får lite sämre respons eftersom att man har en större volym att fylla innan luften når insuget.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Real_Performance "Living My Life Sideways"
26 maj 2006 · 208 Inlägg

Ja och detta med för stor IC gör att man får lägre laddtryck på grund av för dålig respons. Så att bilen inte får den luft mängden bilen skulle fått med en mindre turbo i tid.big_smile

Byström
26 maj 2006 · 54 Inlägg

Okey då vet jag..

Germax
26 maj 2006 · 12 086 Inlägg

-Ncs- skrev:

Byström skrev:
Nån som vet nån intercooler som tål mycket.?

IC`s i helt alu!

http://www.garaget.org/archive/5032/416 … 192126.jpg

Som den här tex.

Sen beror det naturligtvis vad du har för mål.... smile

Lånade Martin_N`s bild här på garaget.org... hoppas det var ok smile

Det va ungefär den smalaste intercoolerna jag sätt iaf

Real_Performance "Living My Life Sideways"
27 maj 2006 · 208 Inlägg

Hehe . Ja hehe . men jag tror den behövs till den turbon. som sagt va inte den minst turbon jag sett. big_smile

Byström
27 maj 2006 · 54 Inlägg

Nope jag har ju inte en sån precis..

Real_Performance "Living My Life Sideways"
27 maj 2006 · 208 Inlägg

Byström skrev:
Nope jag har ju inte en sån precis..

Näe bra det. smile

Byström
28 maj 2006 · 54 Inlägg

hehe..big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang