Vad hade de alla buskar till? Och vad är det röda i vattnet?
Det röda är oljan från automatlådan.Man kan ju tycka att dom kunde skyfflat upp lite av det.
Joo kan tyckas. Men de kommer nog ändå åka för miljöbrott, inte för att det gör saken bättre. Sen tror jag inte dom vågat sig nära vaken med risk för att trilla i.
Appropå försäkringar. Iskörning fick viss uppmärksamhet här i området efter att hjullastaren gick genom isen. Lokaltidningen gjorde reportage om iskörningen efter det, det finns ju en plogad bana i Lidköping, och det var utanför den som han körde genom isen och försökte bärga med hjullastaren.
Hur som helst, i samband med reportaget hade de också skrivit om försäkringar, så jag har scannat det och lägger med det här. Hoppas det inte komprimeras så det inte blir läsbart, orkar inte skriva in texten för hand just nu.
Artikel i NLT 7/1 2010 om försäkringar vid iskörning.
Edit: Okej... klicka på den ett par gånger så blir den läsbar i full storlek i mitt galleri.
"Det finns inget regelverk som stoppar körning på sjöis, förutom störande buller. Då kan kommunen gå in och sätta stopp. Dessutom gäller bilens försäkring.
Det är terrängkörningslagen som reglerar körning i terräng och den säger att det är förbjudet att köra på barmark. Is och snö hör alltså till undantagen därför är det tillåtet att köra bil och mc på sjöisar.
Vad det beträffar försäkringen så handlar det om en rimlighetsbedömning. Har det varit kallt länge och man har mätt isens tjocklek och konstaterat att den är tillräckligt tjock där man tänker köra, så gäller försäkringen. "
Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
ja det är hyfsat viktigt med vilken istyp och tjocklek på isen man kör stölpis är fan så mycket bättre än svart bäckis fins så ni an räkna på olika istyper och sådant men en tumregel ligger på
om p=a*h*2 h= cm tjocklek is p=vikten a=kg/cm2 på 4 hjuligt fordon här har du även lite säkerhetsmarginaler inräknat
tänk på att varje cm tjockare isen blir mångdubblas bärigheten så understiger du tjockleken så försvinner styrkan i isen snabbt.
slutet på februari skulle jag rekomendera folk i mellansverige och kliva av isarna för då smälter dom underifrån och iom vinkeln mot solen så bildas strängis altså isen smälter inte genom tjocklek utan i strån vertikalt och blir snabbt lifsfarlig om oturen skulle vara framme
"Det finns inget regelverk som stoppar körning på sjöis, förutom störande buller. Då kan kommunen gå in och sätta stopp. Dessutom gäller bilens försäkring.
Det är terrängkörningslagen som reglerar körning i terräng och den säger att det är förbjudet att köra på barmark. Is och snö hör alltså till undantagen därför är det tillåtet att köra bil och mc på sjöisar.
Vad det beträffar försäkringen så handlar det om en rimlighetsbedömning. Har det varit kallt länge och man har mätt isens tjocklek och konstaterat att den är tillräckligt tjock där man tänker köra, så gäller försäkringen. "
Fordonet eventuellt försäkrning gäller ENDAST på av Transportstyrelsen godkända isvägar.