hallo, jag har ett bekymmer: min T4 -98 har böjar ladda 1.2 bar (original 0.9). det kan ju omöjligt vara bra att åka omkring med det när bilen inte chippad? är det wastegatearmen som spökar eller vad tror ni?
Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?
Har du inte laddat 1,2bar förut, så kolla slangarna till tryckklockan så de är hela. är nån slang trasig blir det som pystrim och laddtrycket ökar, vilket inte är så bra för motorn om den inte får tillräckligt med bensin.
Hur mäter du trycket? flashinga laddtrycksmätare tenderar att visa en hel del fel. min koola blackpanelmätare sade 2.2bar medans Nira i3+ sa 285kpa, dvs 1.85bar i övarladd. en viss skillnad
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hur mäter du trycket? flashinga laddtrycksmätare tenderar att visa en hel del fel. min koola blackpanelmätare sade 2.2bar medans Nira i3+ sa 285kpa, dvs 1.85bar i övarladd. en viss skillnad
fullt medveten om detta. men om min flashiga mätare visade 0.9 bar och bilen gick därefter och nu helt flux visar 1.2 och bilen går som ett skott så är ju nåt fel:( ska kolla slangar imorgon när jag har tillgång till varmgarage, hoppas på ett simpelt fel
ok, vart ute och felsökt i eftermiddag. kollade alla slangar efter sprickor etc men hittade inget. startade bilen och sprutade startgas på slangarna för att se om tomgången ändrades = hål i slang,men ikke! Har just nu ingen aning om vart felet ligger och jag blir så less på hollandsvolvon just nu.
ska tillägga att kör jag normalt så är allt ok. när jag ger den full gas så tänds även lampan för "fel i bränsle/tänd systemet" . om jag sedan kör normalt ett par dagar efter att lampan blivit tänd så slocknar den tills jag ger full gas och laddet sticker igen . Kan man få ut felkoder från den som visar vart felet ligger, eller är dom felkoderna väldigt luddiga och kan betyda vad som helst?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
ok, vart ute och felsökt i eftermiddag. kollade alla slangar efter sprickor etc men hittade inget. startade bilen och sprutade startgas på slangarna för att se om tomgången ändrades = hål i slang,men ikke! Har just nu ingen aning om vart felet ligger och jag blir så less på hollandsvolvon just nu.
ska tillägga att kör jag normalt så är allt ok. när jag ger den full gas så tänds även lampan för "fel i bränsle/tänd systemet" . om jag sedan kör normalt ett par dagar efter att lampan blivit tänd så slocknar den tills jag ger full gas och laddet sticker igen . Kan man få ut felkoder från den som visar vart felet ligger, eller är dom felkoderna väldigt luddiga och kan betyda vad som helst?
Startgas tricket funkar inte så bra på nyare turbobilar har jag märkt, du får plocka av alla slangar runt turbon och inspektera dom.
Läcker en tryckslang så borde laddet bli lägre än original.
se att jag glömt skriva hur det gick här. felet lagade sig själv när det blev plus grader. smörjde wg lite sedan dess har det funkat. sedan fick man mersmak och åkte till autotech och trimma lite