Hur man planar och portar man ?

zedthepunk Rocknroller
29 januari 2010 · 296 Inlägg

Tjenare har kollat runt lite på forumen och försökt hitta hur man planar och hur man portar en topp men hittar inget..Så undrar om nån vänlig själ skulle kunna berätta för mig hur man gör hur mycket man ska göra och vilken kam man ska ha osv. Toppen jag har tänkt att använda är en 530 topp till min volvo 740 med B230 motor smile Jätte tacksam för svar smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Marlboroman
29 januari 2010 · 8 233 Inlägg

När man planar så anväbder man antingen en stor planfäs eller en slip och slipar bort material på packningaytan på toppen.

När man portar så ändrar man storlek / utformning på kanalerna i toppen som leder luft som ska in i motorn och avgaser som ska ut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
zedthepunk Rocknroller
29 januari 2010 · 296 Inlägg

Aaa det vet jag hehe glömde skriva det fast det med portningen visste jag inte men det jag undrar är att hur ska jag göra vad sitter grejerna på toppen osv tack för svaret jag fick nu smilesmile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
mats757
29 januari 2010 · 915 Inlägg

http://www.topplocksverkstan.se/massa.html
http://www.mototuneusa.com/homework.htm

Här kan du kolla lite på topplock som är portade.
Har du skruvat itu en motor så känner du igen dig ganska snabbt.

En helt vanlig Dremel fungerar bra som verktyg att porta med. Men det är ett hantverk så tar tid att lära sig. Man ska vara stadig på hand och ha blick för det man vill åstakomma.
Grundläggande portning ökar man INTE storleken på kanalerna. Bara vid extrem trimning vill man ha större kanaler. Väldigt ofta är orginalkanaler FÖR stora redan från början. Då kan det vara aktuellt att svetsa eller plasta igen dom, så dom blir mindre.

Sunt förnuft kommer man långt med. Tänk tanken: Massor med folk som går i en korridor. I änden är den en pardörr där bara ena dörrbladet är öppet. Eller, att det plötsligt blir en 90graders vinkel i korridoren. Självklart blir det kaos där det svänger tvärt eller är hinder i vägen.
MEN... blir det för gått om utrymme så blir det ingen styrsel på folket. Man kan inte tvinga folkmassan åt det håll man vill.
På exakt samma sätt fungerar det i en insugs/avgaskanal också.

Man ska börja med att titta på många topplock, läs på om portning, det finns böcker och en hel del på nätet.

Mats

zedthepunk Rocknroller
29 januari 2010 · 296 Inlägg

Tack så jätte mycket för svaret och länkarna Mats smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
zedthepunk Rocknroller
29 januari 2010 · 296 Inlägg

Mer tips uppskattats smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
SevilleDiesel
29 januari 2010 · 152 Inlägg

Vad ska du göra själv av dessa jobb då? Och vad vill du ha ut av motorn-eller rättare sagt:vad kommer du att använda bilen till mest?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Rickard-v
29 januari 2010 · 2 665 Inlägg

zedthepunk skrev:
Aaa det vet jag hehe glömde skriva det fast det med portningen visste jag inte men det jag undrar är att hur ska jag göra vad sitter grejerna på toppen osv tack för svaret jag fick nu smilesmile

OM du inte vet var de sitter så är det nog lämpligt att lämna bort det för att få jobbet gjort.
Detta är en hantverk o bygger på erfarenhet o känsla och tillgång till flödesmätning.

Väldigt få som portar hemma i garaget. o de som gör det har ingen aning om det blev bättre eller sämre.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
zedthepunk Rocknroller
29 januari 2010 · 296 Inlägg

Asså portingen kan jag ju skita i då men vill gärna plana om det gör nån nytta vill säga ska göra det i skolan tänkte jag så jag får nåt att göra för tänkte som sagt renovera toppen och trimma den lite med nån annan kam kanse hårdare ventil fjädrar och lite sånt tycker om att greje o lära mig saker smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
zedthepunk Rocknroller
29 januari 2010 · 296 Inlägg

hade tänkt att göra så mycket av allt själv smile har alla grejer i skolan man behöver smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

tänk på att du kan behöva kortare kamrem/ställbart kamdrev om du planar mycket

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
zedthepunk Rocknroller
29 januari 2010 · 296 Inlägg

NITROUS skrev:
tänk på att du kan behöva kortare kamrem/ställbart kamdrev om du planar mycket

aa har läst detta men frågan är ju hur mycket som är för mycket smile

Senast redigerat av zedthepunk (29 januari 2010)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
zedthepunk Rocknroller
30 januari 2010 · 296 Inlägg

Gärna mer tips smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
TurboNewbi
1 mars 2010 · 170 Inlägg

mats757 skrev:
http://www.topplocksverkstan.se/massa.html
http://www.mototuneusa.com/homework.htm

Här kan du kolla lite på topplock som är portade.
Har du skruvat itu en motor så känner du igen dig ganska snabbt.

En helt vanlig Dremel fungerar bra som verktyg att porta med. Men det är ett hantverk så tar tid att lära sig. Man ska vara stadig på hand och ha blick för det man vill åstakomma.
Grundläggande portning ökar man INTE storleken på kanalerna. Bara vid extrem trimning vill man ha större kanaler. Väldigt ofta är orginalkanaler FÖR stora redan från början. Då kan det vara aktuellt att svetsa eller plasta igen dom, så dom blir mindre.

Sunt förnuft kommer man långt med. Tänk tanken: Massor med folk som går i en korridor. I änden är den en pardörr där bara ena dörrbladet är öppet. Eller, att det plötsligt blir en 90graders vinkel i korridoren. Självklart blir det kaos där det svänger tvärt eller är hinder i vägen.
MEN... blir det för gått om utrymme så blir det ingen styrsel på folket. Man kan inte tvinga folkmassan åt det håll man vill.
På exakt samma sätt fungerar det i en insugs/avgaskanal också.

Man ska börja med att titta på många topplock, läs på om portning, det finns böcker och en hel del på nätet.

Mats

I den här lilla texten lärde jag mig mer än jag gjort sammanlagt under 13 år i skola yikes Intressant tråd smile

Toyota Yaris "P1 pre-facelift" (2001)
mats757
2 mars 2010 · 915 Inlägg

TurboNewbi skrev:

mats757 skrev:
http://www.topplocksverkstan.se/massa.html
http://www.mototuneusa.com/homework.htm

Mats

I den här lilla texten lärde jag mig mer än jag gjort sammanlagt under 13 år i skola yikes Intressant tråd smile

Va tråkigt, att du inte tycker att du har lärt dig mer i skolan. Men ofta är det så att man har lärt sig mer än man tror. Även om miljön i skolan har varit pissdålig, så lär man sig saker hela tiden. I bland i lektionssalen i bland i korridoren.
Det har med självkänsla att göra och att tro på sig själv.
Så ryck upp dig grabben, skolan är bara en inkörsport i lärandet. DU kan läsa, var glad för det!
Hittar man på någonting som är roligt att hålla på mig så faller bitarna på plats med övriga saker också. Dom där tråkiga ämnena i skolan ploppar upp i bakhuvudet, så fattar man helt plötsligt, trots att det har gått 10 år. För sent för det där provet man blåste. Men det är skit samma.

Kul att du gillade länkarna!

Mats

torpis Forummoderator
2 mars 2010 · 10 572 Inlägg

zedthepunk skrev:
Gärna mer tips smile

bästa tipset av alla, läs på reglerna och följ dem... det är inte tillåtet att bumpa trådar utan att tillföra någon info (vilket du gjort flertalet gånger redan i denna tråden)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SoNic- Okejbratja
3 mars 2010 · 255 Inlägg

Tycker jag har sätt detta ämne ett antal gånger på olika forum!
Och förvånad över att det inte är 90% av alla "moralkakor" som säger att det inte är något för dig grabben.

Kul att se!

Om du nu fortfarande går i skolan borde ni kanske ha en gammal topp som du kan leka/pröva på innan du hugger direkt på din egen och kanske blir en generaltabbe......

BMW 325 e36 (1994)
TurboNewbi
3 mars 2010 · 170 Inlägg

mats757 skrev:

TurboNewbi skrev:

mats757 skrev:
http://www.topplocksverkstan.se/massa.html
http://www.mototuneusa.com/homework.htm

Mats

I den här lilla texten lärde jag mig mer än jag gjort sammanlagt under 13 år i skola yikes Intressant tråd smile

Va tråkigt, att du inte tycker att du har lärt dig mer i skolan. Men ofta är det så att man har lärt sig mer än man tror. Även om miljön i skolan har varit pissdålig, så lär man sig saker hela tiden. I bland i lektionssalen i bland i korridoren.
Det har med självkänsla att göra och att tro på sig själv.
Så ryck upp dig grabben, skolan är bara en inkörsport i lärandet. DU kan läsa, var glad för det!
Hittar man på någonting som är roligt att hålla på mig så faller bitarna på plats med övriga saker också. Dom där tråkiga ämnena i skolan ploppar upp i bakhuvudet, så fattar man helt plötsligt, trots att det har gått 10 år. För sent för det där provet man blåste. Men det är skit samma.

Kul att du gillade länkarna!

Mats

haha jag var inte jätte seriös med det där med skolan tongue ville bara relatera till hurm mycket info det var i det du skrev smile
jag har redan idag lärt mig en del i skolan som jag haft nytta av och är inte klar än wink smile

Toyota Yaris "P1 pre-facelift" (2001)
Load3d
3 mars 2010 ·

när man portar ska inte insugskanalen vara så slät den ska hälst vara lite trubbig för att bränsleluft blandningen ska blandas samman när den sugs in i motorn, avgaskanalen ska vara så slät som möjligt

Senast redigerat av Load3d (3 mars 2010)

Equinox Kicka Laddtryck !
3 mars 2010 · 319 Inlägg

Load3d skrev:
när man portar ska inte insugskanalen vara så slät den ska hälst vara lite trubbig för att bränsleluft blandningen ska blandas samman när den sugs in i motorn, avgaskanalen ska vara så slät som möjligt

Finns en del olika uppfattningar. smile

Några har den uppfattningen att ska du köra med spridare så kan kanalen vara mer åt polerad hållet.
Går ju somsagt även här att ha en trubbig & slät yta.

Medans om du tänkt köra med förgasare så har du te.x "blöta" väggar i hela insuget samt insugskanal.
Då är en trubbig yta bättre.

Har själv blivit lärd detta, påstår dock inte att det är rätt smile

Mvh

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang